6494
Sök

Kinesiska bilar ? varför dyker de upp överallt helt plötsligt?

8 083 Inlägg
för 53 minuter sedan
DennisCA skrev:
Verkstadshandböcker, görs sådana ens längre? Jag tänker om det finns dokumentation för verkstäderna, sitter det ihop med diagnostiserings-mjukvara. Dyr sådan...

Jag noterar flera bekanta med moderna hybrid och elbilar som toyota och polestar, har olösta problem sen flera månader till över ett år. Det känns ju sådär att märkesverkstäderna inte lyckas lösa problemen. Som tur är de inte så stora.

Jag (är lite udda som) samlar på verkstadshandböcker, reservdelskataloger och i viss mån även instruktionsböcker -  förutom bilar i olika skalor från 1:1 till 1:160.
Ofta har jag när jag köpt bilarna nya eller något begagnade s k de-mo-bilar och då prejat mig till verkstadshandböcker.
När jag köpte min Mazda Tribute 3.0 V6 automat(tillverkad i Canada och systerbil med Escalade) fick jag alla skivorna.
Till Jeep, Land Rover, Citroen, Suzuki och Renault har jag köpt litteraturen.(till R4 har jag dessutom kopior på alla serviceinformationer till verkstäderna *))
Beträffande BMC - Austin, Morris, Wolseley och Rily - m fl hade jag turen att gratis få plocka fritt ur ASBs besiktningsskolas bibliotek i Västerås när skolan lades ner.
Niva-litteraturen fick jag med bilen - men behöll!
Sammanlagt drygt 8 hyllmeter - inkl några ex av de i mitt tycke värdelösa Haynes-böckerna.(i en tidig upplaga av 2CV-boken visades hur man byter fördelarlock)
Lite udda är väl alla Tecnos-böckerna (bilmotor, -chassie, båtmotor, MC, Moped) och några Hermods- och NKI-böcker(chassieteknik m m) samt det mesta av utbildningsmaterialet för fordonslinjen(också ASB f d bibliotek) bilelektrikerutbildningsmaterialet är utlånat till någon som jag glömt namnet på.

*) min son var i mitten på nittiotalet intresserad av Laban, så då läste jag in mig på allt om den bilen.

Är någon intresserad av något av litteraturen, som till största delen är Mint Condition, så går det bra att höra av sig.

874 Inlägg
för 25 minuter sedan
Jag har några Haynes, bla 2CV, 924, 99, R12 och de välbrukade VW Golf/Jetta mk1 och Volvo 740.

Roliga att bläddra i någon gång.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök