14386
Sök

Insignia 2018 - Tänkte byta centerhögtalaren med blir lite konfunderad över kopplingarna.

1 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Är precis ny här på forumet. smile
Jag undrar om någon kan bringa lite ljus över följande?

Som sagt, tänkte byta centerhögtalaren och har köpt en GAS MAD X2-34 som är på 4 ohm.
Kikade igenom hur nuvarande installation ser ut samt samt hittade ett kopplingsschema på nätet.
Schemat säger ingenting om kondningar eller ohmtal etc på högtalarna, bara hur det är kopplat. Jag fick lista ut det själv. (Se bilden)

Hur som så är den befintliga centerhögtalaren på 8 ohm och sitter med "plus" på höger utgång och "minus" på vänster utgång på förstärkaren.
Den har en kondning på "minus sidan" vilket bägge diskanterna också har.

Hur beräknar man den total impedansen per kanal i en koppling som denna? Brukar inte kondningarna sitta på "plus sidan"?
Vad händer om jag sätter in GAS högtalaren?
https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253421/253421-40f9306a5d0cb8e7c6b8f945074de19b.jpg

Tack på förhand. Mvh Mats

2 090 Inlägg
för 51 minuter sedan
Förstärkaren belastas med 4 ohm på båda kanalerna när den är bryggkopplad och centerhögtalaren är 8 ohm. Med den nya som är 4 ohm så belastas förstärkaren med 2 ohm från centerhögtalaren.

Totala belastningen är 2 ohm per kanal original och om du byter till en 4 ohm center så är du nere i 1,33 ohm per kanal. Troligtvis är förstärkaren gjord för 2 ohm som lägst och inte rekommenderat att belasta med 1,33 ohm om man vill undvika problem.

Brukar väl vanligen läggas filterkomponenterna på plus sidan men är väl egentligen ingen skillnad.

Varför byter du ut centerhögtalaren?
Har du testat hur det låter utan centerhögtalare?

Sök