8769
Sök

Jag tror att folk köper bil av helt fel anledning.

11 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Alla säger att de jämför pris, effekt och utrustning.

Jag tror faktiskt inte på det längre.

De flesta verkar till slut köpa bilen på grund av en enda detalj som betyder mycket just för dem.

För vissa är det dragvikten.

För andra är det stolarna.

Någon vill ha knappar istället för menyer.

Någon annan köper bilen bara för att hunden får plats i bagaget.

Jag har till och med hört någon säga att ljudet när dörren stängs avgjorde köpet.

Så...

Vad var den där detaljen för dig?

7 635 Inlägg
för 11 timmar sedan
jag ser MYCKET till dragvikt och pålitlighet. Jag är ju fordnörd, så  jag kör Mondeo mina får dra 2000 kg som minst. Jag köper inte Powershift gen 1 för dem är totalt värdelösa, men gärna mycket utr för skönt att ha acc och aut när man drar husvagn/biltrailer,  om jag köpte en NY bil skulle färgen ha mer betydelse,
Senast redigerat av granadadr (för 11 timmar sedan)

821 Inlägg
för 10 timmar sedan
PRISET. en bruks får inte kosta mer än 20000kr o ha billig skatt

987 Inlägg
för 9 timmar sedan
Lastutrymme, dragvikt, avsaknaden av onödig utrustning(elbaklucka, taklucka och gigantisk skärm är några) och framkomlighet utan att dra stora mängder bensin var mina krav. Och givetvis pålitlighet, men det får man på köpet med en japan smile

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

11 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
MrHyde skrev:
Lastutrymme, dragvikt, avsaknaden av onödig utrustning(elbaklucka, taklucka och gigantisk skärm är några) och framkomlighet utan att dra stora mängder bensin var mina krav. Och givetvis pålitlighet, men det får man på köpet med en japan smile

Jag tycker att den elektriska bakluckan är väldigt bekväm, särskilt för kvinnor som inte är starka eller korta.

6 752 Inlägg
för 8 timmar sedan
Bono_ skrev:
Jag tycker att den elektriska bakluckan är väldigt bekväm, särskilt för kvinnor som inte är starka eller korta.

Jösses.

De/Dem

7 635 Inlägg
för 7 timmar sedan
xXSammy skrev:
Bono_ skrev:

Jösses.

folk måste ju få tycka vad dem vill smile ja inkl du, om folk vill ha stora skärmar, eldrag, elbaklucka, stora panoramatak mm som JAG tycker är trams,  smile

minns när jag köpte min första Mondeo mk4, tyckte det var totalt onödigt med elstolar med minne,, men jag är 183cm och sambon 168cm typ, så är kanon att bara låsa upp å bilen justerar allt på en gång smile
Senast redigerat av granadadr (för 7 timmar sedan)

8 087 Inlägg
för 7 timmar sedan
För det första så ser jag mera på skicket än åldern och miltalet - men är inte rädd för lite stenskott och repor.
För det andra köper jag aldrig "första utgåvan" av en bilmodell - gärna sista årsmodellen.
För det tredje numera aldrig en europeisk bil som t ex Volvo, VW, BMW, AUDI eller FIAT m fl.
För det fjärde alltid en japansk Toyota, Honda eller Suzuki.
För det femte avstår jag alltid "lyxvarianten" med glastak, skinnklädsel, elbaklucka m m - men gärna infällbar "krok".
För det sjätte aldrig  annat än bilar med endast en ägare - och helst då direkt av ägaren.
För det sjunde undviker jag att köpa begagnad bil av bilhandlare - som "lagt på" 20.000:- till 50.000:-.
För det åttonde kollar jag alltid upp bil och föregående ägare på bilupgifter.se car.info m fl.
För det nionde köper jag aldrig en bil med stora fälgar och lågprofildäck.
För det tionde köper jag bara en bil som ja sitter bra i och som jag tror jag kommer att trivas med.

Hög dragvikt både bromsat och obromsat, utrymme för hundbur och/eller rullstol tackar jag inte nej till - men det rimmar dåligt med min förkärlek för mindre bilar numera = rikslikaren för mig tror jag är en beg 5-dörrars Suzuki Jimny - om inte andrahandsvärdet på Suzuki vore så vansinnigt högt!

4 230 Inlägg
för 5 timmar sedan
Dragvikt, 4wd, bränslesnål, rynlig, inte så stor att parkera, vara utan onödigt lullull och viktigast av allt är pålitlig.

Omöjlig ekvation, därför har vi flera bilar för att försöka få ut egenskaperna totalt sett. Annars blir det en som inte är bra på något, och/eller onödigt stor för vardagen.

Men VÄLDIGT viktigt är:
Vara en etablerad biltillverkare man vet har fungerande nätverk av serviceanläggningar och fungerande system för reparationer, garantier mm

Att INTE ha en stor pekskärm för basfunktioner som klimat, mm. Fattar att det diskuteras lagar mot det.

Att INTE ha elbaklucka.
Att INTE ha taklucka
Att INTE ha glastak
Att INTE ha elmotor inblandad till dragkrokens utfällning.
Att INTE ha en kamrem som löper i oljan.

Varje dag något av ovanstående inte har pajat, är en dag närmare det pajar.

Vad jag anser är helt ok:
Android Auto tycker jag är riktigt bra.
Både för musik och navigering.
Carplay är säkert lika användbar

Regnsensorerna funkar bra numera, mot katastrofdåligt tidigt 2000tal.

Backkameran är en bra säkerhetsfunktion och underlättar att koppla på släp.

AC är självklart, men ve att tillverkarna använder AC till mer än kupen. Kyla batterier, bla.
Då MÅSTE den lagas NU oavsett vad man tycker/har råd med, = sådana väljs bort vid inköpsstadiet.

Jag kommer heller inte skaffa en Euro7 innan åratal har passerat så man vet vad som funkar, och läxor har lärts.

Jag är ingen testpilot frivilligt.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

Forummoderator
18 564 Inlägg
för 3 timmar sedan
Intressant!

Hos mig är det dragvikten. Kommer bli problem nästa gång om jag inte får köpa en diesel. Adaptiv farthållare står på listan med. Även automatisk klimatanläggning. nuvarande bil uppfyller kraven och har Webasto dieselvärmare med fjärr. Ska hålla fast i den så länge det går. Den är från juni 2024 men leasingen löper ut juni 2027. Vi tar det problemet då.

6 752 Inlägg
för 3 timmar sedan
granadadr skrev:
xXSammy skrev:
Bono_ skrev:

Jösses.

folk måste ju få tycka vad dem vill smile ja inkl du, om folk vill ha stora skärmar, eldrag, elbaklucka, stora panoramatak mm som JAG tycker är trams,  smile

Funktioner och hjälpmedel är en sak, reagerade på att TS utgår ifrån att kvinnor inte orkar öppna/stänga en baklucka

De/Dem

3 286 Inlägg
för 56 minuter sedan
Sett till din historik på forumet - jobbar du med marknadsundersökningar eller nåt?

Som svar på frågan;
Det mesta är irrelevant för min del, jag köper bilen jag känner för att köpa och skiter fullständigt i servicehistorik, antal ägare, osv.
Ena bilen kan vara en spartansk Punto medan nästa bil är en fullsmetad 7-serie.
Köper, som sagt, vad jag känner för där och då.

Köpte en vespa idag.
Typ Baotian Retro fast kopia.
Asful. lol
Senast redigerat av Jesper328 (för 55 minuter sedan)

1 252 Inlägg
för 49 minuter sedan
En funktion som var viktig för mig när jag köpte min nuvarande V40 var bränslevärmare. Har inte tillgång till uttag hemma och det är sååå skönt att sätta sig i en varm bil när det är minusgrader ute.
Dessutom slipper jag repa rutorna med plastskrapor.
Det var helt ärligt den funktionen som vann över mig från Mazda 3 som jag annars var intresserad av.

Andra saker som är stora plus:
Manuell växellåda
Manuell handbroms
Manuell baklucka
Hög dragvikt på B-kort
Relativt snål
Inte hybrid

Hade velat ha carplay också men det får bli nästa gång.

Inom några år kommer det behövas en större bil, hade velat ha en från runt 2018 igen men det kommer sannolikt vara för gammalt då.. Beroende på vad som händer i världen med bränslepriser så kan nästa bil bli eldriven. Men då ska vi ha en veteran också!
Senast redigerat av Jokabsson (för 39 minuter sedan)

Sök