Mossan1 skrev:
Dragvikt, 4wd, bränslesnål, rynlig, inte så stor att parkera, vara utan onödigt lullull och viktigast av allt är pålitlig.
Omöjlig ekvation, därför har vi flera bilar för att försöka få ut egenskaperna totalt sett. Annars blir det en som inte är bra på något, och/eller onödigt stor för vardagen.
Men VÄLDIGT viktigt är:
Vara en etablerad biltillverkare man vet har fungerande nätverk av serviceanläggningar och fungerande system för reparationer, garantier mm
Att INTE ha en stor pekskärm för basfunktioner som klimat, mm. Fattar att det diskuteras lagar mot det.
Att INTE ha elbaklucka.
Att INTE ha taklucka
Att INTE ha glastak
Att INTE ha elmotor inblandad till dragkrokens utfällning.
Att INTE ha en kamrem som löper i oljan.
Varje dag något av ovanstående inte har pajat, är en dag närmare det pajar.
Vad jag anser är helt ok:
Android Auto tycker jag är riktigt bra.
Både för musik och navigering.
Carplay är säkert lika användbar
Regnsensorerna funkar bra numera, mot katastrofdåligt tidigt 2000tal.
Backkameran är en bra säkerhetsfunktion och underlättar att koppla på släp.
AC är självklart, men ve att tillverkarna använder AC till mer än kupen. Kyla batterier, bla.
Då MÅSTE den lagas NU oavsett vad man tycker/har råd med, = sådana väljs bort vid inköpsstadiet.
Jag kommer heller inte skaffa en Euro7 innan åratal har passerat så man vet vad som funkar, och läxor har lärts.
Jag är ingen testpilot frivilligt.
Jag fick en fråga frpn TS via PM där jag vänligt ombads motivera mina åsikter.
Jag är inte så negativ person eller inovationsobenägen egentligen, men jag är lite för medveten för att inte hålla mig borta från vissa saker där jag anser nackdelarna överväger fördelarna.
För ett trivsammare bilägande utan negativa överraskningar.
Bakluckan:
När, (inte om), ställdonen för bakluckan går sönder kostar det multum för båda som absolut bör bytas i par.
Luckan är så gott som oanvändbar tills det lagats. Det går med viss möda att konvertera till gasfjäder, men elektroniken kommer varna för fel.
Is kan också ha sönder klämsensorerna, och det är också dyrt som skam.
Vanliga gasfjädrar byter du själv för några hundra.
Fördelarna är kanske för första ägaren,.men ägare nr2 osv har anledning att välja bort
Glastak har inte bara oljud från is, du har också en rejäl läckagerisk. Går också under glas på bilförsäkringen vilket ger ett byte en väldigt hög självrisk. Bytes oftast pga läckage, inte direkt skada och vissa försäkringsbolag är inte alltid med på noterna där.
Vad är egentligen fördelarna mer än att det kanske är lattjo första veckan....
Taklucka. Varför, liksom?
Förr innan AC slog igenom hade den ändå en slags medioker nytta.
Nu är det bara en extra underhållsgrej. Dräneringen från den måste underhållas annars är det snart blött i bilen.
Sen elmotorer, vajrar, mm, mm, och ingen egentlig nytta.
Elektriskt utfällda draget:
Elmotorn som sköter spärren till dragen driver ett plastdrev som gör.mekaniska jobbet. Jajamän. Plast.
När, plastdrevet ger sig (ganska vanligt. Googla) slutar draget att låsa, bilen blir ej godkänd på besiktning och nytt drag är över 20kkr. Reservdelar säljs inte.
Det kan inte demonteras från bilen och förvaras skyddat när det inte nyttjas, utan alla rörliga delar sitter där under bilen i salt, slask och smuts alltid. Plastdrev.....
Sen sitter det en handfull lägesgivare också. Biltillverkaren gör inte draget, så samma skit sitter på alla modeller.
Fördelen var att... vaddå?
häftigt? Flashigt?
INTE värt det i min bok.
Manuellt demonterbart drag är också problem men oftast då ägarrelaterat.
För man låter dom sitta kvar och inte demonterat och skyddat i bilen = demonterbart är helt bortkastat.
Estetiken i att inte ha drag är INTE värt all extra möda för mig.
Har sjäkv smort lös väldigt många fastnade drag, (ej el för då går drevet) och blir det inte 100% går det inte igenom besiktningen. Bara låset krånglar är det stopp trots att låset inte påverkar annat än stöld.
Bara otjänst till framtida jag.
Ett fast drag kan rosta sönder på typ 20år gammal bil, om man inte skött det.
Kostar ett par tusenlappar nytt isf.
Eller slipa och måla var 5e år, eller så.
Övrigt utlägg handlade väl hur bilar blir allt mer invecklade, regeltyngda och att reservdelar klumpas samman till dyra satser där en massa helt byts bara till tillverkarens ekonomiska förtjänst.
Nya regelkrav kryddat med ny teknologi utvecklat i svåra besparingstider.
Vad kan gå fel?
Kamrem i oljan. Sk wet belt.
Dålig ide på så många nivåer, men det som bevisligen händer är att oljekanaler sätts igen av remludd även på korrekt servade fordon.
Hur såg man inte det problemet komma?
Och vad var fördelarna igen? Någon?