9444
Sök

Vilken bilfunktion känns mest ?varför gjorde de så här?? ????

19 Inlägg
Igår 07:36
Trådstartare
Moderna bilar har ju blivit otroligt smarta.

Men ibland känns det som att ingenjörerna har lyckats lösa ett problem som ingen egentligen hade. ?

Jag är nyfiken på era erfarenheter:

Vilken funktion i er bil tycker ni är mest onödigt komplicerad, konstig eller rent av ?människofientlig??

Till exempel:

En enkel funktion som kräver 3?4 tryck på skärmen
En knapp som sitter på ett helt obegripligt ställe
Något som alltid återställs när man startar bilen
En assistansfunktion som man stänger av varje gång man kör
Röststyrning som är svårare än att bara trycka på en knapp
Automatisk helljus/filhållning som gör mer irritation än nytta
Parkeringsassistans som tar längre tid än att parkera själv
En funktion som låter fantastisk i reklamen men som ni aldrig använder
Eller något ni fortfarande inte förstår trots att ni haft bilen i flera år ?

Har ni någon funktion som ni provade en gång och sedan aldrig använde igen?

Och viktigast:

Vilken funktion skulle ni helst vilja att biltillverkaren tog bort helt?

Skriv gärna bilmärke + modell + funktionen. Jag vill veta om det bara är jag som tycker vissa lösningar är helt bakvända. ?

* Voff voff *
11 334 Inlägg
Igår 09:10
Filhållning som inte verkar ha testats i verkligheten är det som stör mig mest.

Man ska:

- hålla ut för tex en cyklist, filhållningen försöker svänga tillbaka mot cyklisten.

- hålla ut mot vägkanten vid möte av tex bred last-transport, filhållningen försöker svänga tillbaka mot transporten.

- byta fil med husvagn på (2,50 bred), filhållningen tolkar husvagnen som en bil i döda vinkeln och försöker hindra filbytet.

Uselt!

Och självklart går det inte att stänga av permanent...

Samma med hastighetsvarningen. Pling, ny hastighet, pling ny hastighet, pling ny hastighet. I dagens Sverige där vi har som regel 47 olika hastigheter på en sträcka av 15 km blir det fort irriterande. Samma sak när den får för sig att det är 30 på en motorväg, pling pling pling pling. Puh...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 662 Inlägg
för 11 timmar sedan
elektrisk dragkrok,  totalt onödigt,  jag gillar ej att värme, fläkt mm är i infoskärm,  samt jag tycker ej om elektrisk p-broms,

sen gnälla på elektrisk baklucka, en vän har en sån, den går upp som den ska, sen efter en kort stund går den ner en bra bit igen å slår en i huvudet, jää dynga
Senast redigerat av granadadr (för 40 minuter sedan)

Trucker
1 454 Inlägg
för 11 timmar sedan
funktionen jag avskyr mest är väl Auto start/stopp, och skiten inte går att stänga av permanent..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

8 127 Inlägg
för 5 timmar sedan
granadadr skrev:
elektrisk dragkrok,  totalt onödigt,  jag gillar ej att värme, fläkt mm är i infoskärm,  samt jag tycker ej om elektrisk p-broms,

sen gnälla på elektrisk baklucka en vän har en sån, den går upp som den ska, sen efter en kort stund går den ner en bra bit igen å slår en i huvudet, jää dynga

Håller med - speciellt om "elektrisk" parkeringsbroms! Beträffande dragkroken så är det inte så besvärligt att dra i en ögla för att få ut kulan!

963 Inlägg
för 3 timmar sedan
Det lilla vredet för att starta och stänga av motorn samt en mekanisk växelväljare som bägge tar onödigt utrymme på mittkonsolen istället för att konstruerat ett fack för mobiltelefonen.
Kommunistbyggda trötta vitvalen Volvo V90CC -18.

Annars är "pruttknappen" i TM3 & TMY tämligen juvenil.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

4 296 Inlägg
för 3 timmar sedan
Föregående har träffat det mesta.

Men
Elektriskt infällda handtag.  WTF? Hur kan det gå ihop med godkännanden.. Vem mutades?

Troligen samma som godkänner att viktiga funktioner hamnat i tuchskärm.
WTF nr2.

Kommande säkerhetsproblem måste bli nykterhetsavkänningen där bilen ska fatta beslut om stopp av fortsatt färd.  Om så felmarginalen är 0.01% blir det många fel per dag, så det kommer stå olämpligt stannade bilar med oskyldiga förare här och där. Träffar den rätt om nykterheten? Säkert mediokert som bäst, och troligen blir olämpligt placerade bilar större problem.

Allt abbonemangsrelaterat på installerad hårdvara. Bojkotta.
Och lagstifta att det inte får bli molnbaserst för att kunna fortgå.

3 304 Inlägg
för 1 timme sedan
Allt som inte tilltalar mig är onödigt dravel.

Diverse körassistenter kan man gott vara utan, men jag förstår även att de kan vara positiva för en som kanske inte är skitduktig på att köra bil.

Helljusassistent är bl.a. djävulens påfund.
Dels för att de flesta bilar bländar av alldeles för sent, och även för att jag anser mig själv kunna bedöma situationer bättre än en kamera.
T.ex blända av INNAN man ser den andra bilen i en kurva eller i ett krön.

7 662 Inlägg
för 46 minuter sedan
zleepy skrev:
funktionen jag avskyr mest är väl Auto start/stopp, och skiten inte går att stänga av permanent..

aa glömde den, håller med till 100%

7 662 Inlägg
för 44 minuter sedan
Jesper328 skrev:
Allt som inte tilltalar mig är onödigt dravel.

Diverse körassistenter kan man gott vara utan, men jag förstår även att de kan vara positiva för en som kanske inte är skitduktig på att köra bil.

Helljusassistent är bl.a. djävulens påfund.
Dels för att de flesta bilar bländar av alldeles för sent, och även för att jag anser mig själv kunna bedöma situationer bättre än en kamera.
T.ex blända av INNAN man ser den andra bilen i en kurva eller i ett krön.

och fungerar sämre/inte alls med extraljus smile på mina nyare bilar går det stänga av, så jag kör manuellt smile men så har jag rediga extraljus på dem flesta av mina bilar smile
Senast redigerat av granadadr (för 43 minuter sedan)

Sök