6378
Sök

Drivelinefel/begränsad effekt

8 Inlägg
Igår 17:52
Trådstartare
Äger en Ford focus eccoboost från 2020, har haft den lite över ett år.

För några veckor sen tyckte jag att växellådan började dumma sig. Varvavtalet sticker upp och bilen tappar kraft innan den hittar rätt växel, kände direkt att det var något knas.

I övrigt så luktar det inte bränt i bilen, kommer heller inte upp några felmeddelanden på displayen.

Tog in den till en verkstad och jag förklarade mitt problem, vi tog sen en rundtur med bilen för att se om problemet kom igen. Inget!

Han tyckte bilen gick jättefint samt att inget lät konstigt, han skulle felsöka den när han kommer tillbaka.

Han hittade en felkod som var kopplat till mitt problem. Det var i något i stil med ?växellådans friktionsvärde? eller något, kommer ej ihåg resten. Han sa att det inte såg allvarligt ut, han raderade den och den dök inte upp mer sen.

Jag tackade och han sa att han inte trodde det skulle vara något. Jag la det sedan bakom mig.

Problemet uppstod igen och jag blev genast fundersam, ringde åter igen en verkstad.

Mekanikern har felsökt, monterat ner delar för att komma åt växellådan. Han sa att oljan såg fin ut och att han hade kört med den i 20 min och inget konstigt hade hänt eller känts av. Han konstaterade att det kunde vara en uppdatering som behövde göras samt att växellådan har ett inbyggt lärningssystem som kanske hade känt av något.

Han konstaterade att det är inget fel på bilen, inget fel på växellådan.

Nu i efterhand så försöker jag inte känna efter så mycket, men tycker fortfarande den är lite ryckig.

Har någon här haft något liknande?? Är det bara jag eller är det något dolt fel som dom glömt att kolla? Blir frustrerad.

Rubriken är meddelandet jag fick från fordpass när det hände.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Bexybus91 (Igår 17:52)

588 Inlägg
Igår 18:30
Hallå!
De här lådorna är ju väldigt beroende att man sköter service intervallerna.
https://www.bildelarexpert.se/tips/vanl … -dem-4666/
Mvh///Micke.E

6 767 Inlägg
Igår 18:43
Länkade sidan är rörig version av aislop som skriver alla generella fel på samtliga bilar och vanligaste felkoderna som händer på powershiftlådan... som är en dubbelkopplingslåda, ingen hederlig med momentomvandlare

8-stegs automatlådan som sitter med 1.0 och 1.5 har nog aldrig växlat bra, de blev bättre efter uppdateringen men det är tyvärr väldigt ryckiga
Ny olja och omlärning hjälper en stund, vet ej vilken skillnad uppdateringarna gör efter jag slutade 2022
Minns dock inte om de byte från 8F24 till 6DCT200 på senare modeller, har varit lite problem med styrenheten i sig då (Registerar defekta givare men de fungerar)
Senast redigerat av xXSammy (Igår 18:43)

De/Dem

4 308 Inlägg
för 13 timmar sedan
Verkar vara dubbelkopplingslåda och dom ÄR lite ryckiga eftersom dom är just manuella som växlar automatiskt. Typ.
En momentomvandlarautomat använder mer slir och är mjukare.

Men man lär sig bilen och bilen lär sig föraren. Om det är många förare som kör väldigt olika kan dom bli jättekonstiga.
Vi har nu en Bilpool på jobbet med flera olika och dom stackars lådorna "lär sig aldrig". Växlar konstigt ibland.

Men slira mycket ska dom aldrig göra.

10 Inlägg
för 12 timmar sedan
Har ingen egen erfarenhet av just powershift men jobbar med olja och filter till vardags, så teknikpratet känner jag igen. Har mekanikern kollat om det finns någon TSB/uppdatering specifikt för din chassikod, inte bara ren felkodsläsning? Sånt där "lärande" beteende låter ju skumt om det bara plötsligt kom tillbaka efter ett tag. Hur ofta har den strulat sen du la det bakom dig, är det regelbundet eller helt random?

8 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Alex_Lind skrev:
Har ingen egen erfarenhet av just powershift men jobbar med olja och filter till vardags, så teknikpratet känner jag igen. Har mekanikern kollat om det finns någon TSB/uppdatering specifikt för din chassikod, inte bara ren felkodsläsning? Sånt där "lärande" beteende låter ju skumt om det bara plötsligt kom tillbaka efter ett tag. Hur ofta har den strulat sen du la det bakom dig, är det regelbundet eller helt random?

Det är lite random. Men nu efter besöket så har jag inte känt av det så, var aldrig mycket innan heller. Men känner man sin bil så blir man nojjig när något känns off!

Han kollade specifikt för min kod
Senast redigerat av Bexybus91 (för 10 timmar sedan)

7 669 Inlägg
för 10 timmar sedan
är ni SÄKRA på att vxl strular? för på min mondeo så vxl den konstigt gick in i limpmode,, men var varken MOTOR eller vxl, utan egr  wink  när det fixades så gick bilen undebart och vxl normalt igen wink

10 Inlägg
för 10 timmar sedan
granadadr har en poäng, EGR kan lura en rejält. Men Bexybus91 säger ju att mekanikern hittade en kod som var kopplad till lådans friktionsvärde specifikt, så det pekar nog mer mot lådan än motorsidan i det här fallet. Skulle ändå be verkstaden logga en runda till nästa gång det känns off, så har man data istället för att gissa i efterhand.

8 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
granadadr skrev:
är ni SÄKRA på att vxl strular? för på min mondeo så vxl den konstigt gick in i limpmode,, men var varken MOTOR eller vxl, utan egr  wink  när det fixades så gick bilen undebart och vxl normalt igen wink

Intressant, för enligt mekanikern så var vxl inte problemet, vad är egr? Kan ej bilar haha!

Tackar alla här som ger svar ! Det uppskattas!

10 Inlägg
för 9 timmar sedan
EGR står för avgasåterföring, den leder tillbaka lite avgaser till motorn för att sänka temperaturen och utsläppen. Kan sota igen och strula, ger konstiga symptom som påverkar körningen fast det inte är fel på växellådan. Bra att din mekaniker ändå kollade specifikt på koden, då vet man i alla fall vad man utgår från.

8 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Alex_Lind skrev:
EGR står för avgasåterföring, den leder tillbaka lite avgaser till motorn för att sänka temperaturen och utsläppen. Kan sota igen och strula, ger konstiga symptom som påverkar körningen fast det inte är fel på växellådan. Bra att din mekaniker ändå kollade specifikt på koden, då vet man i alla fall vad man utgår från.

Ah! Då förstår jag.

8 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Verkar vara dubbelkopplingslåda och dom ÄR lite ryckiga eftersom dom är just manuella som växlar automatiskt. Typ.
En momentomvandlarautomat använder mer slir och är mjukare.

Men man lär sig bilen och bilen lär sig föraren. Om det är många förare som kör väldigt olika kan dom bli jättekonstiga.
Vi har nu en Bilpool på jobbet med flera olika och dom stackars lådorna "lär sig aldrig". Växlar konstigt ibland.

Men slira mycket ska dom aldrig göra.

Min sambo kör den ibland, han är mer bestämd med gasen medans jag är mer ?försiktig?

När sambon först skulle testa den så kände han ingenting, men senare vid ett annat tillfälle kunde han känna det jag kände.

Men har ändå haft den ett år utan att känna detta problemet, tänker att det hade märkts tidigare om det var att växellådan har lärts sig olika. Har ingen aning!

10 Inlägg
för 8 timmar sedan
Kan nog stämma, dubbelkopplingslådor är kända för att bete sig olika beroende på hur gasfoten ser ut. Om två oberoende verkstäder inte hittar fel och det bara händer sällan skulle jag inte oroa mig för mycket, bara hålla koll om det blir tätare eller värre.

4 308 Inlägg
för 7 timmar sedan
Det har redan nämnts, men oljebytet för kopplingarna är väldigt viktigt.

Det har förr varit var 6000mil och (för mig okänd) tid på Powershift.
Men det kan vara olika numera.

Tror inte det är torrlameller på den, men (ev) oljans bytestatus bör kollas upp.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

8 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det har redan nämnts, men oljebytet för kopplingarna är väldigt viktigt.

Det har varit var 6000mil och (för mig okänd) tid på Powershift.
Men det kan vara olika numera.

Tror inte det är torrlameller på den, men (ev) oljans bytestatus bör kollas upp.

Oljan kollades och den var väldigt fin, inte missfärgad eller smutsig. Relativt nybytt. Men nu tar jag bara vad han sa?kanske behöver bytas ändå?

10 Inlägg
för 6 timmar sedan
Bra att den var relativt nybytt i alla fall. Om oljan ser fin ut och nivån stämmer skulle jag inte byta i onödan bara för att vara på säkra sidan, det löser sällan ett intermittent fel som redan är svårt att återskapa. Låt den gå ett tag till och se om det upprepar sig, annars är det svårt att veta om ett byte faktiskt gjorde nytta.

6 767 Inlägg
för 3 timmar sedan
Framgår inte vilken motor eller växellåda som TS har

6 växlad = dubbelkopplingslåda
8 växlad = traditionel automatlåda med momentomvandlare

De/Dem

Forummoderator
18 588 Inlägg
för 3 timmar sedan
Har en bil av annat märke som även frun i huset kör ibland. Ju mindre hon kör ju bättre växlar den för mig. Robot. Men en sak har den aldrig lärt sig på +8000 mil i vår ägo och det är rätt växel i cirka 25-30 km/h i svag uppförslutning då man ska dra på. På tok för låga varv och inget turbotryck. Man lär sig helt enkelt och trycka på ordentligt just vid sådana tillfällen.

10 Inlägg
för 2 timmar sedan
Kan nog kännas igen, det där med att köra på ordentligt i en svag uppförsbacke i låg fart. Lådan verkar hellre vilja hålla en högre växel än att kicka ner, tills man tvingar den. Skiljer sig nog mellan olika program, men principen känns bekant från det Bexybus91 beskriver också.

8 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
Framgår inte vilken motor eller växellåda som TS har

6 växlad = dubbelkopplingslåda
8 växlad = traditionel automatlåda med momentomvandlare

8 växlad har den

Sök