Varför så många bilar utan info om NM?

viklund
18 augusti 2007 · 31 Inlägg

Ramming_Air skrev:
Och med alla ovanstående exempel med både Volvo och F1 bilar kan vi alltså konstatera att vridmoment är ett intressant "mått" på en bils prestanda, eftersom normala bilar inte har en redline på 18k rpm..

vrid är: ointressant då det själv inte kan utföra
något. Vrid går dessutom att öka i det oändliga med hjälp av nedväxling.

I Love my Råååtax!
Grabber Dagdrömmare
18 augusti 2007 · 2 836 Inlägg

Det är skilnad på hk o Nm mellan bensinare o diesel.
Diesel har mindre hästar men fler Nm i samma motor volym som bensinare.
Vilken är snabbare? Det blir bensinare förstås men lägg lite pick o pack så suckar bensinaren direkt medan diesel liksom "jaha, lite last..."

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Nordh ><((((º>
19 augusti 2007 · 115 Inlägg

viklund skrev:
bla bla bla bla


Vi tar en ganska ball motor som exempel... En Volvo S40T4, lite lätt moddad med
trimprylar. Den är riktigt stark och ger 450 hk vid 5.700 rpm och ett maximalt
vridmoment på 620 Nm vid 3.500 rpm enligt trimfirma "chips & dip" själva.

bla bla bla bla

"chips & dip" fan vad jag skrattade big_smile

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.
Germax
19 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

lr så är de så att ingen jävel tänker på vridet, hälften av alla på den här sidan vet inte än vad vridmoment är. Och det första man tänker på i effektsammanhang är hk, vridmoment är inte äns effekt, utan kraft.. whatever!

Och som någon skrev, vridmoment är inte de vässentliga.
Effekten gör att bilen rör på sig, vridmomenten bestämmer hur bra den rör sig i vilka varvregister.. Har man en bil med 400Nm vid 1500rpm så har man en bil med grymt bottendrag. Vilket är bra om man har en automat lr om man drar mkt tunga släp mm.

Men en rätt utväxlad bil med 220hk kommer alltid vinna över en 200hk motor med högre maxvrid. (på tex kvartsmilen och med samma förutsättningar i övrigt)

Senast redigerat av JapMax (19 augusti 2007)

Evo_6 Stekare
19 augusti 2007 · 2 Inlägg

viklund skrev:
Vrid är TOTALT ointressant! 

Effekt är ALLT...  eftersom vi har växellådor i bilarna. Hade vi kört utan växellådor hade
vridmomentet varit av högre intresse!

Måste säg att jag är GRYMT imponerad att du orkar göra värsta redogörelsen!

Stort tummen upp smile

Kööken Racing
Markus_MR2
19 augusti 2007 · 761 Inlägg

Viklund: Nej, effekt är inte allt,, kanske rent teoretiskt vilket ditt inlägg påpekar men i verkliga livet vill man ha mycket vrid för att slippa höga motorvarvtal för att nå hög effekt!!!

Jag skulle vilja säga att vridet är av yttersta vikt för körupplevelsen.. Det är nog ingen här som vill varva 10.000 varv för att orka dra sin husvagn i uppförbackarna på semestern,, och med en motor med dåligt vridmoment för man göra just så..

och:

japmax: Och nej,, en bil på 220hk kommer inte alltid att vinna över en med 200hk,, det är ju var vridet är som avgör det hela.. Tänk om 200hk bilen har 200hk från 2 till 8tusen pga ett extremt högt vridmoment på låga varv och 220hk bilen bara har det mellan 6 till 7000 varv pga att vridmomentet saknas på låga varv.. Ja då är det ganska solklart vem som vinner.. För man får ju ta med i beräkningen att växellådan inte tillåter bilen att gå på optimalt varvtal hela tiden.....

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
barrre Evolution Garage
20 augusti 2007 · 394 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Viklund: Nej, effekt är inte allt,, kanske rent teoretiskt vilket ditt inlägg påpekar men i verkliga livet vill man ha mycket vrid för att slippa höga motorvarvtal för att nå hög effekt!!!

Jag skulle vilja säga att vridet är av yttersta vikt för körupplevelsen.. Det är nog ingen här som vill varva 10.000 varv för att orka dra sin husvagn i uppförbackarna på semestern,, och med en motor med dåligt vridmoment för man göra just så..

och:

japmax: Och nej,, en bil på 220hk kommer inte alltid att vinna över en med 200hk,, det är ju var vridet är som avgör det hela.. Tänk om 200hk bilen har 200hk från 2 till 8tusen pga ett extremt högt vridmoment på låga varv och 220hk bilen bara har det mellan 6 till 7000 varv pga att vridmomentet saknas på låga varv.. Ja då är det ganska solklart vem som vinner.. För man får ju ta med i beräkningen att växellådan inte tillåter bilen att gå på optimalt varvtal hela tiden.....

Du är inne på körkänsla... det är något helt annat. Det är fullt möjligt att stoppa in en F1-motor i en lastbil och dra tunga lass med ett vrålande varvtal på 20.000rpm (vilket iofs hade vart ganska tufft) förutsatt att utväxlingen gör det körbart.


Och en bil med 220hk kommer att vinna mot en bil med 200hk oavsett vrid under förutsättning att dom har samma utväxling. annars är vi inne på en hel ny diskussion.

Faktum är att en bil med 200hk och 400nm kommer att få exakt samma tid som en bil med 200hk och 200nm så länge dom har samma utväxling.
Skillnaden är att dom kommer ha helt annorlunda effektkurva och varvtal där dom når sin toppeffekt (HK). Oavsett högt eller lågt vrid så är det effekten som får bilen att röra på sig.

Alla som tror att deras bil accar snabbt för att dom har massa "vrid" har FEL!
Hur mycket vrid man än har så måste man fortfarande ha 600 häst på bakhjulen för att kunna köra 10or på kvartsmilen.


Tyvärr har en stor del av världens motorjournalister förr om åren lyckats förmedla något rykte om att vridet är så hemskt viktigt i en snabb bil. vilket dom börjat bättra sig med nu på senare år.
Den som påstår att deras Igensmoggade gamla dieselbil från 86 med 400nm kör ifrån en F1 med 200nm får nog tänka en gång till big_smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Karl_Kravall Golfare
20 augusti 2007 · 164 Inlägg

barrre skrev:

Markus_MR2 skrev:
Viklund: Nej, effekt är inte allt,, kanske rent teoretiskt vilket ditt inlägg påpekar men i verkliga livet vill man ha mycket vrid för att slippa höga motorvarvtal för att nå hög effekt!!!

Jag skulle vilja säga att vridet är av yttersta vikt för körupplevelsen.. Det är nog ingen här som vill varva 10.000 varv för att orka dra sin husvagn i uppförbackarna på semestern,, och med en motor med dåligt vridmoment för man göra just så..

och:

japmax: Och nej,, en bil på 220hk kommer inte alltid att vinna över en med 200hk,, det är ju var vridet är som avgör det hela.. Tänk om 200hk bilen har 200hk från 2 till 8tusen pga ett extremt högt vridmoment på låga varv och 220hk bilen bara har det mellan 6 till 7000 varv pga att vridmomentet saknas på låga varv.. Ja då är det ganska solklart vem som vinner.. För man får ju ta med i beräkningen att växellådan inte tillåter bilen att gå på optimalt varvtal hela tiden.....

Du är inne på körkänsla... det är något helt annat. Det är fullt möjligt att stoppa in en F1-motor i en lastbil och dra tunga lass med ett vrålande varvtal på 20.000rpm (vilket iofs hade vart ganska tufft) förutsatt att utväxlingen gör det körbart.


Och en bil med 220hk kommer att vinna mot en bil med 200hk oavsett vrid under förutsättning att dom har samma utväxling. annars är vi inne på en hel ny diskussion.

Faktum är att en bil med 200hk och 400nm kommer att få exakt samma tid som en bil med 200hk och 200nm så länge dom har samma utväxling.
Skillnaden är att dom kommer ha helt annorlunda effektkurva och varvtal där dom når sin toppeffekt (HK). Oavsett högt eller lågt vrid så är det effekten som får bilen att röra på sig.

Alla som tror att deras bil accar snabbt för att dom har massa "vrid" har FEL!
Hur mycket vrid man än har så måste man fortfarande ha 600 häst på bakhjulen för att kunna köra 10or på kvartsmilen.


Tyvärr har en stor del av världens motorjournalister förr om åren lyckats förmedla något rykte om att vridet är så hemskt viktigt i en snabb bil. vilket dom börjat bättra sig med nu på senare år.
Den som påstår att deras Igensmoggade gamla dieselbil från 86 med 400nm kör ifrån en F1 med 200nm får nog tänka en gång till big_smile

Tänkte ja gör ett inlägg utan att diskussionen borde ur arta..
man kan ju säga såhär: det är en kombination av båda sorter..
Kanske dum jämförelse men kortfattat;

har du hästar/hk behöver du stall/Nm för att ta vara på dom..
stall utan hästar är ju ganska meningslöst om du vill rida (annat än parkera bilen i då wink)
Precis som hästar utan stall gör de ganska kallt på vintern för hästarna..
(haja grejen, oavsett om du har en sommarbil) tongue

lite trött så "förklaringen" kanske blir glosor för vissa..

Ta vara på dina hästar, skaffa ett stall..eller fyll ditt tomma stall med hästar lol

peegee Forummoderator
20 augusti 2007 · 2 924 Inlägg

NM är helt klart bland det viktigaste som många redan sagt men något annat som är minst sagt är relevant också att veta är VIKT, det är väldigt avgörande också och möjligen även DRIVNING (FWD, RWD, 4WD) inte helt självklart för alla har jag märkt...

Ska det vara ännu mer seriöst så är UTVÄXLING en annan sak men då skulle nog en sån här liknande tråd snart komma upp igen...roll

(jo, min Datsun saknar angiven NM men har inte sökt upp den infon än då den är otrimmad, slö och känns mindre intressant i just denna bil än så länge...) wink

Senast redigerat av peegee (20 augusti 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
barrre Evolution Garage
20 augusti 2007 · 394 Inlägg

peegee skrev:
NM är helt klart bland det viktigaste som många redan sagt men något annat som är minst sagt är relevant också att veta är VIKT, det är väldigt avgörande också och möjligen även DRIVNING (FWD, RWD, 4WD) inte helt självklart för alla har jag märkt...

Ska det vara ännu mer seriöst så är UTVÄXLING en annan sak men då skulle nog en sån här liknande tråd snart komma upp igen...roll

(jo, min Datsun saknar angiven NM men har inte sökt upp den infon än då den är otrimmad, slö och känns mindre intressant i just denna bil än så länge...) wink

I mina exempel så har jag tagit för givet att Vikt/Drivning e.t.c är samma för båda bilarna.
Och självklart är vikt/drivning extremt viktigt, men det hör nog hemma i en helt annan tråd wink

Edit: BTW din Datsun går nog jämt mot min trötta gamla Opel big_smile

Senast redigerat av barrre (20 augusti 2007)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
FluGan Sideways.nu
20 augusti 2007 · 873 Inlägg

http://www.nissanclub.cz/engine_detail.php?id=29

om man kollar på den länken om min bil så har jag 150hk och 181nm? kan det stämma?

kanske lite off topic.. tongue men ändå on topic.. big_smile

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.
Nissan 200sx "Sideways.nu" (1992)
Alphasonic Piratpartiet
20 augusti 2007 · 339 Inlägg

Ni som säger att Nm är viktigt kan förklara för mig varför en BMW M3 Competition är snabbare än min bil! Jämför vad skillnaden är mellan min och M3an: http://www.supercars.net/cars/3043.html
Det som skiljer är 50 Nm, 190 hk och varvtalet. Båda väger ungefär lika mycket och båda är 6-växlade, ni kan inte seriöst mena att en ökning på ca 14% i vridmoment minskar tiden till 100 med hälften.

Markus_MR2
20 augusti 2007 · 761 Inlägg

Maxeffekt är för mig totalt ointressant!!

Vad som är kul däremot är att se hela effektkurvan, det är den som avgör hur snabbt det kommer att bära iväg när man trycker på gasen. För att få en bra effektkurva krävs stora vridmoment på låga varv för på dom höga kommer motorvarvet att skapa den största delen av effekten ändå. Eftersom ingen transmission är steglös och kommer att låta motorn arbeta på sitt optimala effektområde hela tiden.. Alltså är vridmomentet viktigt, och detta bara för att skapa en hög effekt på låga varvtal!!

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Sokrates Eliminator
20 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

barrre skrev:
Och en bil med 220hk kommer att vinna mot en bil med 200hk oavsett vrid under förutsättning att dom har samma utväxling. annars är vi inne på en hel ny diskussion.

Faktum är att en bil med 200hk och 400nm kommer att få exakt samma tid som en bil med 200hk och 200nm så länge dom har samma utväxling.
Skillnaden är att dom kommer ha helt annorlunda effektkurva och varvtal där dom når sin toppeffekt (HK). Oavsett högt eller lågt vrid så är det effekten som får bilen att röra på sig.

En detalj ni glömde gällande 220vs 200hk, det är ju lite upp till föraren med, en motor med mer vrid torde vara mer förlåtande om man inte hittar rätt varvtal för att växla,,
En kass förare med 220hk och dåligt motoröra vinner inte över en 200 hk motor och en duktig förare,,,

""""
Det enkla förhållandet lyder:

effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w)

En dieselbil jobbar på låga varvtal. Omformas formeln till:
M = P/w så förstår de flesta varför en dieselbil får ett högt vridmoment! Det beror helt enkelt på att en hög effekt utvecklas redan vid låga varvtal. På grund av de låga varvtalen som en dieselbil jobbar på krävs en hög utväxling. Utväxlingen i en bil består av en växellåda samt en slutväxel. Via utväxlingen ges möjlighet att förändra vridmomentet. Formeln för det lyder:

w(1)M(1) =w(2)M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul.

För att en bil ska få goda prestanda krävs ett högt DRIVHJULSMOMENT, M(2). Detta får ICKE förväxlas med motorns vridmoment, M(1)! Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder:

M(2) = [M(1) x w(1)] / w(2)

Som bekant är dock momentet, M, multipilcerat med vinkelhastigheten, w, inget annat än effekten P. Således lyder formeln för DRIVHJULSMOMENTET:

M(2) = P / w(2)

Plötsligt är motorns vridmoment inte intressant för formeln! För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm.

Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling. (Som kuriosa kan nämnas att vridmomentet (M) hos en F1-bil är runt 350 nm, alltså betydligt klenare än många gatbilar).

Ett högt vridmoment hos en motor skvallrar endast om motorkaraktären, eftersom det betyder att en hög effekt levereras på låga varv. Nu säger alla skeptiker i kör, vridet är visst viktigt! Kolla bara på alla lastbilar! Ja, lastbilar har ett mycket högt vridmoment vilket innebär att de levererar enormt mycket effekt på låga varv. Fast det skulle utan vidare gå att driva en 60 ton tung lastbil med en F1-motor. Bara utväxlingen är tillräckligt låg... Skulle vara maffigt att höra en Scania krypa iväg med en vrålande V10 på 20000 rpm!

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Eisenhut
20 augusti 2007 · 1 827 Inlägg

Mycket vrid per HK är enligt mig en ineffektiv motor.

Kan man tex på en N/A motor inte ens kan få ut hälften så mycket HK som vrid så har man gjort samtliga fel man kan göra när det gäller att effektivisera sin motor.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
liquisole
21 augusti 2007 · 1 237 Inlägg

Nån som vet vad min har? hittar ingenstans hmm

Lady_Milla Alecci's fästmö
21 augusti 2007 · 708 Inlägg

haha ja skulle skriva mitt med om jag visste de hahaha big_smile

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang