4367
Sök

Hållbarhet i volvos B234.

Slav
1 454 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena. tänkte höra om det är någon som vet hur mycket en HELT STANDARD B234 alltså en 230 med 16V topp håller för i effekt. då ja håller på att pula med en sån på skolan så tänkte knö dit en turbo men är lite nyfiken vad experter säger att den håller för i standard skick. skit i hur mkt ja ska ladda osv utan tala om för mej ni vad som håller. hur mkt orginal insug kan leverera, orginal topp mm. självklart är de eget grenrör så ja kommer inte bygga adapter till grenröret.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

10 287 Inlägg
7 september 2008
#2
Stakarna är den vekaste delen. Dom bör man byta ut om man skall över 300Hkr. Insuget med stora spjället räcker över 400 Hkr och man kan utan problem använda orörd orginal topp till +500Hkr.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Slav
1 454 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#3
Tackar för det svaret Göran, stakarna visste ja var lite i klenaste laget, men effekten ska inte över 250 skulle ja tro då detta bara är ett skolprojekt.men man vet ju aldrig smile projekt har spårat ur förr.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Bags are for bitches
296 Inlägg
21 september 2009
#4
en helt orginal 16 ventilar motor bör alltså klara 250 hk genom att turbokonvertera bara?

Eller har jag fel igen?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 september 2009
#5
16-V skrev:
en helt orginal 16 ventilar motor bör alltså klara 250 hk genom att turbokonvertera bara?

Du lär nog kompsänka också.

Jonas

Bags are for bitches
296 Inlägg
25 september 2009
#6
Volvo_Mannen skrev:
16-V skrev:
en helt orginal 16 ventilar motor bör alltså klara 250 hk genom att turbokonvertera bara?

Du lär nog kompsänka också.

Jo de förstår jag tongue

Eller har jag fel igen?

186 Inlägg
26 september 2009
#7
Hoppar in lite i tråden, så vore det möjligt att plocka ut ca runt 220 hk med en Helt org motor b234f utan att komsänka o fortfarande få de drift säkert.

huh?
10 427 Inlägg
26 september 2009
#8
Skiljer det inte nåt i motorblocket mellan de tidiga från 88/89 kontra 90/91-motorerna?

88/89 är märkta "K" på kamremskåpan.



Sök