HJÄÄLP... Behöver hjälp att byta hjullager höger fram på min Swift GTI från 1988. Jag har fått bort själva kulorna och andra smådetaljer, men jag får inte ur själva kullager-skalet?? Som ni kan se på bilden! Vad ska jag göra för att få bort det Här och Nu, och jag håller till hemma i garaget bara.. Ska den slås UT mot friheten eller IN mot länkarm och motor?
Senast redigerat av busta_rhyme (16 november 2008)
HJÄÄLP... Behöver hjälp att byta hjullager höger fram på min Swift GTI från 1988. Jag har fått bort själva kulorna och andra smådetaljer, men jag får inte ur själva kullager-skalet?? Som ni kan se på bilden! Vad ska jag göra för att få bort det Här och Nu, och jag håller till hemma i garaget bara..
Hjullagret är dit pressat och då måste man pressa ut det. Den ringen som sitter kvar sitter som fan. Har du inget pressverktyg så kommer du få problem att pressa dit det nya...
Frågan är var man ska fästa glidhammaren, tror det sitter en kant på insidan som hjullagret är intryckt mot? I själva lagret är det bara runda böjar och hala ytor att sätta den mot..
Senast redigerat av busta_rhyme (16 november 2008)
Förresten.. Är det helt onödigt dumt att låta skalet sitta kvar och bara byta innanmätet, dvs kullager och innerskenor? Och låt det rulla på det gamla ytterskalet??
Förresten.. Är det helt onödigt dumt att låta skalet sitta kvar och bara byta innanmätet, dvs kullager och innerskenor? Och låt det rulla på det gamla ytterskalet??
Haha misstänkte det.. är bara så jävla frustrerad över att inte få ut det sista skalet av hjullagret!!!!!
Om du inte byter yttre också så e de meningslöst...då kan du lika gärna sätta tillbaka de gamla grejerna... å de va synd att inte bitarna sitter ihop..hade varit lättare att få ut de yttre då...!
Tveksam om det funkar, de inre delarna är de första som lossnar och ramlar ut ju? Kanske kan ta loss hela navet, lägga det mot plan yta, lägga in ett kort järnrör mot lagret och slå till som på gröna lund med världens största slägga! Om den inte lossnar då så kommer jag bomba skiten..
Tveksam om det funkar, de inre delarna är de första som lossnar och ramlar ut ju? Kanske kan ta loss hela navet, lägga det mot plan yta, lägga in ett kort järnrör mot lagret och slå till som på gröna lund med världens största slägga! Om den inte lossnar då så kommer jag bomba skiten..
Tror inte du förstod riktigt hur jag menade om du lägger i kulorna och mittdelen så att dom trycker mot kanten i mitten av lagret så kommer kulorna ingenstans.. eller så tar du en rörstump som precis går i lagret men tar emot på kanten i mitten.. och det att såga med en bågfil lär ju inte göra mer än att repa lite.. ganska härdat skulle jag tro
Måste säga att alla svar du fått e ganska så våldsamma.. dvs risk för att göra dumma saker och tidsödslande..
Ta navoket.. Sätt de i ett skruvstäd.. Ta fram gassvetsen eller nå gasol.. börja värma oket.. Knacka försiktigt ut "ringarna".. Akta så du inte repar insidorna. Funkar hur bra som helst! och det är LÄTT!
När du ska in met igen så värmer du oket igen bara. då när du ska it med de igen så var riktigt noga med att ha gjort rent insidorna och lagret!! Fetta in ordentligt! klart!
Måste säga att alla svar du fått e ganska så våldsamma.. dvs risk för att göra dumma saker och tidsödslande..
Ta navoket.. Sätt de i ett skruvstäd.. Ta fram gassvetsen eller nå gasol.. börja värma oket.. Knacka försiktigt ut "ringarna".. Akta så du inte repar insidorna. Funkar hur bra som helst! och det är LÄTT!
När du ska in met igen så värmer du oket igen bara. då när du ska it med de igen så var riktigt noga med att ha gjort rent insidorna och lagret!! Fetta in ordentligt! klart!
snackar ni inte om att "lagerringarna" sitter fast i navoket?
skulle nog vilja kalla det spindel.. det sitter bara typ som ett rör (yttre lagerbana) med en kant som det sitter kulor från varsitt hål med 2 inre lagerbanor, iaf på framhjulslager med fwd som jag sett.. tror du blandar ihop med framhjulslager på en rwd och på dom så sitter det som ringar.. 2 inre 2 yttre.. och bilen var väl fwd.. jävligt skum beskrivning, knappt så jag förstår