2251
Sök

Camaro 1969 pro touring

Camaro 69 / Luftfjädring / Ls turbo / Skivbromsar / Pro Touring

318 477 Visningar
Uppdaterades senast 9 december 2019
1 039 Inlägg
28 januari 2015
#361
Blir som bra detta....även om jag tillhör skaran som är lite skeptisk till utformningen av de nedre regionerna där bak! tongue...men jag gillar skarpt att du går en egen och unik väg för en svensk version av en frän 69 Camaro! smile

Vad var det slut-kulören skulle bli nu igen?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

4 261 Inlägg
28 januari 2015
#362
Jag tycker det ser väldigt bra ut:) Bara kämpa på:)


560 Inlägg
14 februari 2015
Trådstartare
#363
Nu har jag fått hem min bakaxel och Ls motor smile  Någon som är sugen på o se bild ?


1 026 Inlägg
10 164 Inlägg
15 februari 2015
#366
Bilder Bilder Bilder

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

560 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
#367
Har haft fullt upp med jobb o bilen så jag har inte haft tid o uppdatera smile

men här kommer lite vad som händer just nu.

beställning på kolvar o ringar. smidda stakar. kamaxel lager. ram lager. topp packningar. ja allt inne i motorn ska tas hem inom det närmsta.


Jag fick hem motorn. kan säga att det var ett as o flytta ner i garaget själv. inte bästa underlaget på en dålig uppfart. men den är hemma LM7 smile  vxl va där något som han skulle fixa så den kommer nästa vecka med bussgods.

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-51dc669a4d284da547cd1009593f6398.jpg

9" bakaxel som ligger o väntar.. kan inte börja i alla hörn tyvärr.. får se när man tar tag i denna. just nu är motorn och karossen prio 1.

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-b8688e4e60c66ed94a68fc2a9069a31d.jpg

Första ronden slipning klar så där åkte på ett lager rostskydd till.. hade blivit plåtrent på sina ställen så det var lika bra att blåsa bilen. nu är där inte jätte mycket att göra på karossen tills det är dags att måla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-0a693385811d98a7db26752e46614802.jpg

Ett riktigt mys meck.. har plockat ner motorn och rensat topparna så nu ska dom iväg o bli fixade innan dom fylls med nytt godis!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-1d3c85b7d6ec88c60048258cee23afc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-91b8865b0d91a2505923c06755ad2799.jpg

Ja visst fan längtar man tills man ska montera dom nya delarna som har legat hur länge som helst.! hmm
men snart är man framme då det är dags. ska bli spännande. ser det inte lite spännande ut iaf ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-bf7cdd2d918186e2ddee0718f7195fe5.jpg

Det var allt för denna gången. men jag håller på för fullt så en uppdatering kan ligga runt hörnet wink
ha det gott sålänge...
Senast redigerat av The__Saint (20 februari 2015)


1 039 Inlägg
21 februari 2015
#368
Tycker du har bra fart! tongue
Vi ser fram mot fler uppdateringar, keep up the good work! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

560 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
#369
Fixat lite med ventilkåporna osv idag..

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-b149382f41037f5ba44d9df0c9cbcc11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-720570758d0b6b0327f34b4c9b1871ae.jpg

Fick bli en supertvätt men nått riktigt grymt medel.. (inte yes)

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-8288428aa25b5bad4de9743f71e246d6.jpg

fick blästra spolarbryggorna för det skulle blir 100. sen blir det svart o grön färg på detta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-a4fe86fd5d7474b4055d5a5e0ee358c7.jpg

Sen kunde jag inte låta bli bakaxeln.. kapade bort lite fästen som inte ska användas. kapmaskinen gav nästan upp så jag får slipa till det imorgn med en ny maskin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-938ab15022087a02b9ecf59dbe7b32d1.jpg


1 049 Inlägg
21 februari 2015
#370
Hur tänker du med bakaxeln? Fanns ingen 12 bult att tillgå t ex.

560 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#371
9" är billigare. och den är mer rejäl. hade likaväl kunnat ordna en 12 bult men 9" känns mer rocksolid !


560 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#372
Fick byggt en arbetsbänk i ett annat rum i källaren där bakaxelrenoveringen ska ske smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-b27d58647fb044fc6e7a1c9b2edcc256.jpg

vet inte varför men jag skruva ner bakaxeln idag. så nu har jag börjat i alla hörn som jag inte skulle först. men skit samma. det är bara att köra på smile


560 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#373
https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-4100c56d1ea9bfc8f19ef10d7ec1f359.jpg

Ser ut som nytt ju.. Nej. Tyvärr. Här blir allt nytt o fint. O rengjort. Får se vad som händer i helgen wink


560 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#374
SFRO har varit här och det verkar va grönt ljus till att bygga så då gör vi det

blocket åkte imorse iväg för en behandling.
smidda kolvar smidda stakar med arp bultar ligger hos summit. får se när man klickar hem det.
köpte ls6 insug med spjällhus som kommer nästa vecka ?
alla lager är inköpta o ligger o väntar på montering.

karossen börjar bli klar. ja det är väl det som händer..?



https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-e971039af5faa68bebb811dc1086717c.jpg


115 Inlägg
16 mars 2015
#375
The__Saint skrev:
9" är billigare. och den är mer rejäl. hade likaväl kunnat ordna en 12 bult men 9" känns mer rocksolid !

Hej.
En standard 9" axel med 28 splines drivaxlar och ett standard diffhus är INTE starkare än en GM 12 bult axel. Det gäller även dom flesta av 9" axelhusen (banjon) t.ex. det du har på bilden.

En FORD 9" axel behöver ett förstärkt axelhus eller ett så kallat truckhus ( vi talar om det som dom flesta kallar banjon nu) eller allra helst ett bra eftermarknadshus. Dom flesta äldre truck och personbils axelhusen har klena axelrör och den pressade mittendelen som består av hopsvetsade plåtar flexar gärna vid lite högre effektuttag.
Det går givetvis att bygga förstärkningar på dom klenare axelhusen så dom tål lite effekt.

Diffhuset behöver minst förstärkas med en eftermarknads pinjongsupport. Gärna en s.k. Daytona support eller ännu kraftigare för att komma upp lite i storlek på pinjonglagren. Pinnbultar till difflageröverfallen är en bra investering. FORD har två olika storlekar på difflagren 2,89" och 3,065" det större är att föredra. Original pressade plåt-justerringarna till difflagren flexar gärna dom också och kan ersättas med nya mycket bättre i stål.

Ett bra Eftermarknadshus är givetvis ännu bättre, dom brukar redan ha alla uppgraderingar som jag beskrivit.

Drivaxlar GM 12bult har 30 splines så vill du ha kraftigare gäller FORDs 31 splines eller ännu grövre.
Hjullager finns också i två storlekar precis som drivaxlar STÖRRE=BÄTTRE det stora är ca 80mm i ytterdiameter.

En sak som är bättre på FORD axeln är hjullagren och att man slipper C-clips låsningen av drivaxlarna som 12bult axeln har.

Detta är några tips om 9" axeln som är bra att veta.

Mvh


115 Inlägg
21 mars 2015
#376
Jag läste igenom det jag skrivit ovanför och känner att jag behöver lägga till ett litet förtydligande...

FORD 9" är ett BRA val av bakaxel, det finns egentligen inga gränser för hur mycket man kan utveckla den så att den är lämplig för det ändamål man ska använda den till. Det finns ett otroligt stort utbud på bra delar.

Vad jag ville ha sagt med mitt tidigare inlägg är att en standard FORD 9" inte automatiskt är kraftigare än det som man redan har på bilen, men oftast så behöver den anpassas för det den ska användas till.


560 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
#377
Tjenare!

Nej jag är medveten om att orginal inte är så kanon så givetvis ska det modifieras.
men jag uppskattar det du skrev. jag är nybörjare inom allt så jag behöver veta smile

dock ville jag inte lägga ner några pengar på den 10bult som sitter där.
som tidigare nämnt så blir det ls turbo och minst 315 förhoppningsvis 335or på bilen o då vill man ha grejer som håller..   tror inte jag kommer åka klibbat men visst lär det bli påfrestningar som den klena orginalen hade kastat in handduken.
Senast redigerat av The__Saint (23 mars 2015)


560 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
#378
Bilen är iväglämnad igen.  ska få nya skärmkanter bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-b4a221d5cd4ce2f7533df9b320365152.jpg

Och när den kommer hem så är det åter till karossjobb. 2 helgers jobb sen ska jag fan ge mig på det mekaniska.
nu vill jag kräka på karossjobb..

LS6 insuget har kommit hem. det var i riktigt bra skick.. helt otroligt för 500:- yikes

Beställt bogserögla fram i jdm stil. svart aluminium. ska se om man får dit en bak också...

ventilkåpor o andra kåpor har fått sig motorgrund. och väntar på blocket ska komma hem (nu i veckan)
då ska de också få sig en dusch motorgrund. sen blir det att handla 2k lack o lägga..
nästa uppdatering kommer efter det. så det kan bli dött här ett tag nu. men håll ut. tiden går snabbt
Senast redigerat av The__Saint (30 mars 2015)


10 164 Inlägg
24 mars 2015
#379
Blir bra det här smile

Får man undra varför du ej byter skärmkanterna själv ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

560 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#380
Nu har det hänt lite iallafall.. bilen är fortfarande iväg o får sig ett par nya bakskärmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-a8defbb78105ffef2df1a5cf82dff172.jpg

Motorblocket har kommit hem. ny honat med nya kamlager också smile jag diggar färgen o tror det kan bli najs !
https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-6ae0569546650a4c9586f90f5175aff4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-1e937a54e9f18580bc52c35b3766d654.jpg

Lite andra delar i halvmattsvart. dvs resten av motorn blir svart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-3af538f6250503a8ba19b4ccd8ef3ebe.jpg

även växellådan blev också trevlig när den fick lite färg !

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-6dccd64d51f70f012b3afd9b33b4ac7a.jpg

det kom hem ett kit med centrallås med skärmarna. också en ball grej att ha på en gammal bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30681/30681-c4c4f9eafa0499d8463363fb05f81783.jpg

beställningen från summit går iväg på måndag. ny sump så motorn passar i en gammal camaro. och arp bultar till veven och en massa packningar och även motorfästen från Holley..  nu blir det lugnt här ett tag till.. ha d!
Senast redigerat av The__Saint (11 april 2015)



Sök