The__Saint skrev:
9" är billigare. och den är mer rejäl. hade likaväl kunnat ordna en 12 bult men 9" känns mer rocksolid !
Hej.
En standard 9" axel med 28 splines drivaxlar och ett standard diffhus är INTE starkare än en GM 12 bult axel. Det gäller även dom flesta av 9" axelhusen (banjon) t.ex. det du har på bilden.
En FORD 9" axel behöver ett förstärkt axelhus eller ett så kallat truckhus ( vi talar om det som dom flesta kallar banjon nu) eller allra helst ett bra eftermarknadshus. Dom flesta äldre truck och personbils axelhusen har klena axelrör och den pressade mittendelen som består av hopsvetsade plåtar flexar gärna vid lite högre effektuttag.
Det går givetvis att bygga förstärkningar på dom klenare axelhusen så dom tål lite effekt.
Diffhuset behöver minst förstärkas med en eftermarknads pinjongsupport. Gärna en s.k. Daytona support eller ännu kraftigare för att komma upp lite i storlek på pinjonglagren. Pinnbultar till difflageröverfallen är en bra investering. FORD har två olika storlekar på difflagren 2,89" och 3,065" det större är att föredra. Original pressade plåt-justerringarna till difflagren flexar gärna dom också och kan ersättas med nya mycket bättre i stål.
Ett bra Eftermarknadshus är givetvis ännu bättre, dom brukar redan ha alla uppgraderingar som jag beskrivit.
Drivaxlar GM 12bult har 30 splines så vill du ha kraftigare gäller FORDs 31 splines eller ännu grövre.
Hjullager finns också i två storlekar precis som drivaxlar STÖRRE=BÄTTRE det stora är ca 80mm i ytterdiameter.
En sak som är bättre på FORD axeln är hjullagren och att man slipper C-clips låsningen av drivaxlarna som 12bult axeln har.
Detta är några tips om 9" axeln som är bra att veta.
Mvh