3622
Sök

Läcker olja från växellådan på min Saab 9000T

You don´t need eyes, you need a vision
62 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Tja
Jag har råkat ut för ett smärre problem, jag åkte ner till affären med min Saab 9000 cse 2,3T och när jag kom dit så såg jag hur det rök under huven
och när jag öppnade huven så såg jag att det hade runnit ner växelådsolja på katten så det var därför det rök.
Nu har jag kollat lite närmare på det och det ser ut som om det kommer från drivaxeln (kan inte säga säkert, har bara kollat uppifrån) men kommer det att kosta skjortan?? och vad är troligast felet??

"Im As Confused As A Hungry Babie In A Topless Bar"

3 295 Inlägg
23 november 2008
kanske nån tätning i lådan som har sagt upp sig.. hur som helst så får du nog riva lådan för att laga.. eller ta bort drivaxlarna borde funka oxå..

62 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
Fan det var ju precis det jag inte ville göra.. Jag har aldrig skruvat isär en växellåda så jag vill inte riskera att förstöra den mer än den är.. och han jag pratade med som kunde renovera hela växelådan skulle ha 7k för att renovera den och eftersom jag precis har renoverat motorn för 10k så känner jag att det är inte värt att renovera bilen för mer än vad jag köpte den för hmm

3 235 Inlägg
24 november 2008
Det är förmodligen packningen där drivaxeln går in i lådan.
I så fall behöver du inte demontera lådan, utan bara drivaxeln.
Ta reda på exakt var det läcker. Om jag inte har fel så finns det bara två packningar på lådan, utgång för höger och vänster drivaxel...

2 164 Inlägg
24 november 2008
Säker på att de är lådan som läcker och inte från motorn?

MVH

F

62 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
nä jag har inte hunnit krypa under bilen och kollat vartifrån det läcker än men när jag kollade uppifrån så ser det ut som om det kommer från drivaxeln, motorn borde det inte och jag hoppas inte att det kommer ifrån eftersom jag har haft den på renovering  för 10k så den hoppas jag ska hålla mer en ett halvår..
Men jag ska prova gå på "engolfs" råd och kolla upp om oljelekaget (stavning?) kan bero på att packningen vid drivaxeln skulle vara paj..
återkommer med svar wink
tack på förhand smile

62 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Hallå nu ska jag lämna in bilen på rep på mekonomen på måndag smile.. tyvärr så vart det inte till han som skulle fixa den egenterligen så det blev ju lite dyrare än förväntat, för han som skulle fixa den skulle bara ta 400 men nu när mekonomen ska fixa det så skulle de gå på 1300:-, delarna i sig var inte så dyra som tur va, de vart bara 400:- så på måndag är bilen igår i trafik igen big_smile... tack för hjälpen utan er hjälp hade det kunnat blivit dyrt =S

Sök