Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:
De har ju varsin "ratt" så att säga. Kan tänka mig att det är separat strömförsörjning med. Borde det inte vara svårt att snebelasta steget då? Men hur ska jag annars göra? Skaffa ett filter som delar båda kanalerna och köra suben och övriga högtalarna på samma kanaler?
Varför inte skaffa ett monoblock till basen oxå för då? Finns väl "billiga" men funktionella hos bla. HiFikit, Ljudia eller liknande? Menar alltså sånna som du kan fälla in i baslådan..
Tycker dem som är infällda brukar ha lite klen effekt.. Även om kanske 300Wrms borde räcka i en lägenhet.
Just nu vill jag bara ha något som möter upp mina högtalare. Då de är ganska små så har de inget att göra i djupbasregistret alls. Tänkte om det gick att köra en kanalen på mitt slutsteg över en bas och vanliga högtalarna över den andra. Ljudbilden blev inget förändrad när jag körde båda högtalarna på högra. Därför tänkte jag då enkelt skaffa mig ett filter och sätta en baslåda på andra kanalen. Men köper väl ett slutsteg istället med inbyggda filter. Trodde de gick att göra ett eget filter rätt så lätt om man bara skulle filtrera bort övre frekvenserna.
Men men, tack ändå
Enklare att dela med ett aktivt filter på signalen innan steget, tycker jag.. Att köra basen mono är inget konstigt alls, men resten av systemet ska man köra i stereo annars blir ljudbilden mycket trisst. Du avgör själv såklart.. De finns en hel del inbyggnadssteg avsett för att bygga aktiv subb som levererar bra mycke mer effekt än 300 watt, satt just o kollade på ett Hypex DS8.0 som ska leverera 800w/rms i 4 ohm. Samt mina gamla aktiva mackie hornbasar hade inbyggt slutsteg på 1000w.. Så de finns, frågan är bara om plånboken räcker till...
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance