5525
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
6 januari 2012
tycker att du ska testa SPLs egna rek. smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Voodoo
1 444 Inlägg
6 januari 2012
evilaudio skrev:
tycker att du ska testa SPLs egna rek. smile

sitter och funderar på hifi lådan 70 liters smile   blir då imorgon att koppla in allt  lär ta hela morgon dagen att göra låda koppla i batteri dra kablage  m.m  jobbigt smile  känns lite dehära med bilar.. sen jul har jag redan hunnit slänga iväg 16papp på bilen ...

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

6 851 Inlägg
6 januari 2012
i din bil skulle ja testat denna:
75 L + 2 x 4" port / length 25cm
Tuning frequency 45Hz

MEN, gjort rören totalt 28cm. Avstämningen hamnar då runt 42hz och det är ganska så  "lagom" i en Audi Avant.

Voodoo
1 444 Inlägg
6 januari 2012
TT-Avant skrev:
i din bil skulle ja testat denna:
75 L + 2 x 4" port / length 25cm
Tuning frequency 45Hz

MEN, gjort rören totalt 28cm. Avstämningen hamnar då runt 42hz och det är ganska så  "lagom" i en Audi Avant.

tyvärr har redan köpt mig en 6" aero port tongue

6 851 Inlägg
6 januari 2012
gör då röret 28.5cm ist. så får du ungefär samma avstämning wink

Voodoo
1 444 Inlägg
6 januari 2012
TT-Avant skrev:
gör då röret 28.5cm ist. så får du ungefär samma avstämning wink

får testa låda på 75 liter  är bara labba portlängd och minska volymen smile

Voodoo
1 444 Inlägg
6 januari 2012
Bass-Reflex box - Car / Hifi
70 L + 6" port / length 44cm
hur fan ska porten rymmas ?   ska man göra lådan lång å ful .. fan de blir inte bra ..

16 197 Inlägg
6 januari 2012
Stripz skrev:
hur fan ska porten rymmas ?   ska man göra lådan lång å ful .. fan de blir inte bra ..

antingen så får du kapa porten i bitar som e vinklade å sen limma ihop dom eller så får du låta porten skicka ut.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Voodoo
1 444 Inlägg
6 januari 2012
evilaudio skrev:
Stripz skrev:

antingen så får du kapa porten i bitar som e vinklade å sen limma ihop dom eller så får du låta porten skicka ut.

satt och fundera på de lr  slotport  men måste fundera  lite innan jag åker iväg  och  börjar med allt smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 januari 2012
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:
Drönirettab skrev:

Sånt är väl inte att föredra, förstärkaren kan "snedbelastas" vad jag vet. Dessutom kommer de vanliga högtalarna att spela i "mono", vilket kan ge konstigt ljud i vissa fall. smile

De har ju varsin "ratt" så att säga. Kan tänka mig att det är separat strömförsörjning med. Borde det inte vara svårt att snebelasta steget då? Men hur ska jag annars göra? Skaffa ett filter som delar båda kanalerna och köra suben och övriga högtalarna på samma kanaler?

Varför inte skaffa ett monoblock till basen oxå för då? Finns väl "billiga" men funktionella hos bla. HiFikit, Ljudia eller liknande? Menar alltså sånna som du kan fälla in i baslådan..

Tycker dem som är infällda brukar ha lite klen effekt.. Även om kanske 300Wrms borde räcka i en lägenhet.
Just nu vill jag bara ha något som möter upp mina högtalare. Då de är ganska små så har de inget att göra i djupbasregistret alls. Tänkte om det gick att köra en kanalen på mitt slutsteg över en bas och vanliga högtalarna över den andra. Ljudbilden blev inget förändrad när jag körde båda högtalarna på högra. Därför tänkte jag då enkelt skaffa mig ett filter och sätta en baslåda på andra kanalen. Men köper väl ett slutsteg istället med inbyggda filter. Trodde de gick att göra ett eget filter rätt så lätt om man bara skulle filtrera bort övre frekvenserna.
Men men, tack ändå

54 Inlägg
6 januari 2012
Hej allihopa! Jag håller på att bygga en baslåda och är helt grön på området smile Och skulle vilja ha lite hjälp.

Jag har mätt lite och har tänkt bygga en helt vanlig rektangulär låda som är portad. Måtten är 1100 bred, 370 hög och 370 djup.

Har räknat att det ska bli ungefär 107 liters volym :p

Basarna jag beställt är JBL GT5-12 2 stycken. Det står att för en bas ska en portad låda ha volymen 50 liter med en 4" port.

Frågan jag nu ställer är om det fungerar att bygga den här lådan och sätta in 2 stycken 4" portar på typ 30 cm? tongue

Somsagt helt grön och skulle vilja ha lite hjälp smile

Länk till basen: http://nardik.se/produkt/JBL-GT512-12

Jag lyssnar förövrigt på allt möjligt och vill ha bra bas smile

Mvh D.Svensson

21 761 Inlägg
6 januari 2012
D_Svensson skrev:
Jag har mätt lite och har tänkt bygga en helt vanlig rektangulär låda som är portad. Måtten är 1100 bred, 370 hög och 370 djup.

Har räknat att det ska bli ungefär 107 liters volym :p

Är det med 22 mm material och att basarna är inräknade?

I så fall blir volymen ca 107 liter om man utgår ifrån 2,5 liter per bas. smile

54 Inlägg
6 januari 2012
Materialet är 22mm spånskiva smile

Men räknade ut detta på nån grej på rockfords hemsida tongue Å där stog de 107 liter, jag har inte själv räknat med mina basar tongue

21 761 Inlägg
6 januari 2012
Om man enbart utgår ifrån lådans yttermått så blir innervolymen 112,2 liter. Orsaken till att jag frågade var för att 107 liter stämde så bra ifall man räknar med den plats som 2 st 12" basar brukar kunna ta upp.

Jag kikade nyss på deras hemsida och det är ju 25 mm material som finns med i den kalkylatorn, inte 22 mm. Med 25 mm material blir volymen på 107,5 liter, det är nog det du räknade fram. smile

54 Inlägg
6 januari 2012
Drönirettab skrev:
Om man enbart utgår ifrån lådans yttermått så blir innervolymen 112,2 liter. Orsaken till att jag frågade var för att 107 liter stämde så bra ifall man räknar med den plats som 2 st 12" basar brukar kunna ta upp.

Jag kikade nyss på deras hemsida och det är ju 25 mm material som finns med i den kalkylatorn, inte 22 mm. Med 25 mm material blir volymen på 107,5 liter, det är nog det du räknade fram. smile

Ja det stämmer smile Hur blire med 22 mm då? smile

21 761 Inlägg
6 januari 2012
Om du gör djupet eller höjden 360 mm istället för 370 mm så blir volymen ca 109 liter. Då kan du använda 2 st 4" portar, rören görs 19 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 38 Hz, vilket kan ge en någorlunda "allround" återgivning. smile

54 Inlägg
6 januari 2012
Drönirettab skrev:
Om du gör djupet eller höjden 360 mm istället för 370 mm så blir volymen ca 109 liter. Då kan du använda 2 st 4" portar, rören görs 19 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 38 Hz, vilket kan ge en någorlunda "allround" återgivning. smile

Aha då ska jag genast ändra djupet på den smile Tack så mycket smile

Sen en fråga till hur är det med den där avstämningen egentligen? smile Ju lägre Hz ju djupare bas eller hur äre?

Ju längre rör ju högre/lägre Hz? tongue

21 761 Inlägg
6 januari 2012
Lägre avstämning ger oftast djupare bas, men i en bil är utrymmet begränsat och det är inte säkert att de djupa frekvenserna återges så bra pga det. Ibland låter det bättre när man öppnar en dörr, då kommer de djupaste frekvenserna fram bättre eftersom bilens kupe "öppnas" till ett större utrymme.

Röret blir längre för att få lägre avstämning, räknat utifrån samma area och lådvolym. Alla tre sakerna är beroende av varandra. smile

54 Inlägg
6 januari 2012
Drönirettab skrev:
Lägre avstämning ger oftast djupare bas, men i en bil är utrymmet begränsat och det är inte säkert att de djupa frekvenserna återges så bra pga det. Ibland låter det bättre när man öppnar en dörr, då kommer de djupaste frekvenserna fram bättre eftersom bilens kupe "öppnas" till ett större utrymme.

Röret blir längre för att få lägre avstämning, räknat utifrån samma area och lådvolym. Alla tre sakerna är beroende av varandra. smile

Aha då förstår ja smile Men ska kapa till ca. 19-20 centimeter på mina så hoppas vi de låter bra smile

Tack för hjälpen guld värt smile

695 Inlägg
6 januari 2012
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:

De har ju varsin "ratt" så att säga. Kan tänka mig att det är separat strömförsörjning med. Borde det inte vara svårt att snebelasta steget då? Men hur ska jag annars göra? Skaffa ett filter som delar båda kanalerna och köra suben och övriga högtalarna på samma kanaler?

Varför inte skaffa ett monoblock till basen oxå för då? Finns väl "billiga" men funktionella hos bla. HiFikit, Ljudia eller liknande? Menar alltså sånna som du kan fälla in i baslådan..

Tycker dem som är infällda brukar ha lite klen effekt.. Även om kanske 300Wrms borde räcka i en lägenhet.
Just nu vill jag bara ha något som möter upp mina högtalare. Då de är ganska små så har de inget att göra i djupbasregistret alls. Tänkte om det gick att köra en kanalen på mitt slutsteg över en bas och vanliga högtalarna över den andra. Ljudbilden blev inget förändrad när jag körde båda högtalarna på högra. Därför tänkte jag då enkelt skaffa mig ett filter och sätta en baslåda på andra kanalen. Men köper väl ett slutsteg istället med inbyggda filter. Trodde de gick att göra ett eget filter rätt så lätt om man bara skulle filtrera bort övre frekvenserna.
Men men, tack ändå

Enklare att dela med ett aktivt filter på signalen innan steget, tycker jag.. Att köra basen mono är inget konstigt alls, men resten av systemet ska man köra i stereo annars blir ljudbilden mycket trisst. Du avgör själv såklart.. De finns en hel del inbyggnadssteg avsett för att bygga aktiv subb som levererar bra mycke mer effekt än 300 watt, satt just o kollade på ett Hypex DS8.0 som ska leverera 800w/rms i 4 ohm. Samt mina gamla aktiva mackie hornbasar hade inbyggt slutsteg på 1000w.. Så de finns, frågan är bara om plånboken räcker till...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Sök