Är dumpen på fel ställe på min 855 T-5R?

855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

Är några som sagt att dumpen sitter på fel ställe:| Va förra ägaren som satte dit den men kan ngn hjälpa mig för e inte så haj på sådant med dump:(

Mvh


https://www1.garaget.org/gallery/archive/101651/527641_o0q0vu.jpg

n0jas OEM <3
25 december 2008 · 194 Inlägg

ska helst sitta så närma spjällhuset som möjligt! går säkert ha den där du har den med! men för bästa funktion så närmar spjällhuset!

These days ♪♫
BRub
25 december 2008 · 168 Inlägg

Jadu, den sitter lite fel tror jag med mycket säkerhet. Den ska sitta på slangen efter ICn i nästan alla fall(dvs de gummi röret som sitter längst ner på bilden.

RobinNilsson
25 december 2008 · 369 Inlägg

Jag är också helkass när det gäller överladd, men dumpen sitter ju på tryckröret vilket jag tror är rätt... dock tycker ag att den sitter lite konstigt så långt upp som den sitter, men bättre att du kollar med ngn som ha bättre koll! smile mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
BRub
25 december 2008 · 168 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/19/18763/105249/105249-1048160.jpg

Lite prydligare monterat. yikes
(Jocke850rs bild förövrigt)

Senast redigerat av mazdamx6 (25 december 2008)

855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

n0jas skrev:
ska helst sitta så närma spjällhuset som möjligt! går säkert ha den där du har den med! men för bästa funktion så närmar spjällhuset!

Okej tackar:)

855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

mazdamx6 skrev:
Jadu, den sitter lite fel tror jag med mycket säkerhet. Den ska sitta på slangen efter ICn i nästan alla fall(dvs de gummi röret som sitter längst ner på bilden.

Okej:|

855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

_Robbzon_ skrev:
Jag är också helkass när det gäller överladd, men dumpen sitter ju på tryckröret vilket jag tror är rätt... dock tycker ag att den sitter lite konstigt så långt upp som den sitter, men bättre att du kollar med ngn som ha bättre koll! smile mvh

okej men tack ända:)

855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

mazdamx6 skrev:
http://www1.garaget.org/archive/19/1876 … 048160.jpg

Lite prydligare monterat. yikes
(Jocke850rs bild förövrigt)

Jo visst va de de men då måste man ju får tag i tryckrören med;)

BRub
25 december 2008 · 168 Inlägg

Kan tänka mig att det finns t-rör på biltema för ett par hundra kronor som du monterar dumpen på och har mellan "kalla" tryckröret.


Se där: 
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C33%5CLarge%5C33-275_l.jpg

Senast redigerat av mazdamx6 (25 december 2008)

855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

mazdamx6 skrev:
Kan tänka mig att det finns t-rör på biltema för ett par hundra kronor som du monterar dumpen på och har mellan "kalla" tryckröret.


Se där: 
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … -275_l.jpg

Du menar altså att man köper ett rör som bara man sätter dumpen på o behåller de gammla slangarna som går under gasspjället?

BRub
25 december 2008 · 168 Inlägg

1. Svetsa/plugga igen hålet du gjort på övre tryckröret(varma)
2. Köp t-röret ( I rätt dim. självklart) Skaffa ev. Silikonslang som också finns på Biltema.
3. Kapa lite (kanske 1-2 Decimeter) i slangen som leder laddtrycket från iCn till gasspjälet

Allt jag kommer på nu direkt.

Marlboroman
25 december 2008 · 8 234 Inlägg

Låt den sitta där den sitter, finns ingen anledning att flytta den. Den gör jobbet lika bra oavsett. Sen kan man diskutera om man helst ska släppa ut varm eller kall luft, men oavsett vart den sitter så släpper den ut luften och gör sitt jobb.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

mazdamx6 skrev:
1. Svetsa/plugga igen hålet du gjort på övre tryckröret(varma)
2. Köp t-röret ( I rätt dim. självklart) Skaffa ev. Silikonslang som också finns på Biltema.
3. Kapa lite (kanske 1-2 Decimeter) i slangen som leder laddtrycket från iCn till gasspjälet

Allt jag kommer på nu direkt.

Okej för de som dumpen sitter på nu har jag en ny utan hål i så e ju bara röret o slangar o köpa dåbig_smile Får tacka så mkt för hjälpen

855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

Marlboroman skrev:
Låt den sitta där den sitter, finns ingen anledning att flytta den. Den gör jobbet lika bra oavsett. Sen kan man diskutera om man helst ska släppa ut varm eller kall luft, men oavsett vart den sitter så släpper den ut luften och gör sitt jobb.

Okej haha för jag menar de pyser ju utav bara fan nu men frågan är om de kommer från filtret^^ Men "alla" bara skrattar o säger att de sitter fel ju:S

High-Octane "Bilskadetekniker"
25 december 2008 · 276 Inlägg

855Affe skrev:

Marlboroman skrev:
Låt den sitta där den sitter, finns ingen anledning att flytta den. Den gör jobbet lika bra oavsett. Sen kan man diskutera om man helst ska släppa ut varm eller kall luft, men oavsett vart den sitter så släpper den ut luften och gör sitt jobb.

Okej haha för jag menar de pyser ju utav bara fan nu men frågan är om de kommer från filtret^^ Men "alla" bara skrattar o säger att de sitter fel ju:S

min sitter på samma ställe, skall ju enligt konstens regler sitta så nära spjällhuset som möjligt! men funkar skit bra ändåbig_smile

Marlboroman
25 december 2008 · 8 234 Inlägg

855Affe skrev:

Marlboroman skrev:
Låt den sitta där den sitter, finns ingen anledning att flytta den. Den gör jobbet lika bra oavsett. Sen kan man diskutera om man helst ska släppa ut varm eller kall luft, men oavsett vart den sitter så släpper den ut luften och gör sitt jobb.

Okej haha för jag menar de pyser ju utav bara fan nu men frågan är om de kommer från filtret^^ Men "alla" bara skrattar o säger att de sitter fel ju:S

Är ju bara att du tar av köpan över gasrullen och gasar för hand och känner med handen vid trattarna om den öppnar. Gör den inte det så får du släppa spänningen på fjädern i "dumpen". Det funkar lika bra att ha dumpen där som på det andra röret. Dock är ju placering på kalla sidan avsevärt vanligare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

High-Octane skrev:

855Affe skrev:

Marlboroman skrev:
Låt den sitta där den sitter, finns ingen anledning att flytta den. Den gör jobbet lika bra oavsett. Sen kan man diskutera om man helst ska släppa ut varm eller kall luft, men oavsett vart den sitter så släpper den ut luften och gör sitt jobb.

Okej haha för jag menar de pyser ju utav bara fan nu men frågan är om de kommer från filtret^^ Men "alla" bara skrattar o säger att de sitter fel ju:S

min sitter på samma ställe, skall ju enligt konstens regler sitta så nära spjällhuset som möjligt! men funkar skit bra ändåbig_smile

Okej hehe tack att jag inte är ensamm dåwink

855Affe
25 december 2008 · 168 Inlägg

Marlboroman skrev:

855Affe skrev:

Marlboroman skrev:
Låt den sitta där den sitter, finns ingen anledning att flytta den. Den gör jobbet lika bra oavsett. Sen kan man diskutera om man helst ska släppa ut varm eller kall luft, men oavsett vart den sitter så släpper den ut luften och gör sitt jobb.

Okej haha för jag menar de pyser ju utav bara fan nu men frågan är om de kommer från filtret^^ Men "alla" bara skrattar o säger att de sitter fel ju:S

Är ju bara att du tar av köpan över gasrullen och gasar för hand och känner med handen vid trattarna om den öppnar. Gör den inte det så får du släppa spänningen på fjädern i "dumpen". Det funkar lika bra att ha dumpen där som på det andra röret. Dock är ju placering på kalla sidan avsevärt vanligare.

Okej tackar för all hjälp:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang