Hur mkt ska man sänka bilen ?

Edvinoo Hetast Just Nu!
28 januari 2009 · 1 355 Inlägg

Har lite frågor som jag skulle vilja få hjälp med.

Jag planerar att sänka bilen, men det är tydligen inte så lätt som ja trodde.

första "problemet" är att jag har 22" och om jag ska sänka så måste jag tydligen valsa skärmarna till och börja med, hittar verkligen ingen som gör detta. har ringt runt i jkpg men hittar ingen. sklle helst vilja göra det i jkpg eller växjö.

Dilemmat är att jag vet inte hur mkt ja ska sänka den. Jag tvekar mellan 35mm och 50mm.

Problem nr 2. Jag har hört att om jag sänker den 50mm så kommer inte bilens original stötdämpare klara detta och kommer slitas ut inom ½år.

Jag har tänkt att använda använda Eibach Sportline fjädrar då ja hört o läst att dom ska va lite styvare så ja tänkte att det kanske skulle hjälpa fjädringen lite.

Vill gärna ha tips och råd innan jag gör nått dumt..

Inspiration comes standard
TFkarlsson Varningar. 36
28 januari 2009 · 1 200 Inlägg

Sänk så mycket det går och byt det som inte klarar av det, det är min åsikt hehe. Lågt är fett. smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Edvinoo Hetast Just Nu!
28 januari 2009 · 1 355 Inlägg

joo joo håller med dig men vill helst inte göra nått på bekostnad av att nått annat pajar

Inspiration comes standard
-stoffe-
28 januari 2009 · 1 271 Inlägg

jag tycker samma sänk så mkt det går det är aldrig fel när det ligger lågt. det ska vara så man måste snädda farthinderna

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
28 januari 2009 · 2 258 Inlägg

Din bil är ju inte HELT jämförbar med min V40 kanske... tongue Men jag hade i alla fall liknande funderingar. Beställde Eibachsatsen för 35 mm, men min leverantör fick tyvärr inte fram den på avtalad tid. Jag fick i stället en H&R 40 mm, som jag monterat ihop med originalstötdämparna.

Det märks att bilen blev betydligt lägre och ganska stötig ska jag säga. Med vinterdäck på kan jag inte göra fullt rattutslag heller.

Men... jag har kört på detta i... öh... fram sen i maj eller något, bak kom de på ett par månader senare, men än så länge har jag inte fått problem med stötisarna.

Kompisar har kört på H&R 40 mm under flera år och klarat stötdämparna.

För min del vägde det tungt att bilen skulle gå att använda fortfarande. Jag bor på landsbygden och det är en del hålor i vägarna häromkring så... Har haft lite problem vid en del trottoarkanter och utfarter inne i Götene, men annars fungerar det faktiskt hyffsat med den här sänkningen.

Är det inte ett önskemål att bilen ska läggas på marken tycker jag du ska hålla dig till en lite mindre förändring, så du kan använda bilen hyffsat normalt även i framtiden.

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
itouch
28 januari 2009 · 1 488 Inlägg

Akta dig gällande valsningen. Finns lite risker med det, låt endast proffs utföra det. MH styling i Åmål är duktiga på valsning om du inte hittar några andra.

Syst3m
28 januari 2009 · 1 079 Inlägg

Sänker du enbart med fjädrar så måste du tänka på: Göra fyrhjulsinställning (måste man iaf), dämpare blir fuckade, drivknutarna får nya lägen och kanske inte accepterar det, valsa skärmar som sagt,, så de blir dyrt om det inte går som man vill.

raggar_pojk
28 januari 2009 · 37 Inlägg

men vad säger bilprovningen om man sänker för mycket? smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
28 januari 2009 · 6 017 Inlägg

raggar_pojk skrev:
men vad säger bilprovningen om man sänker för mycket? smile

2a på, för kort fjädringsväg, eller fjäder lös risk att hamna ur läge

Jonas
Sanizz
28 januari 2009 ·

Lika bra att köpa ordentliga grejer från första början & spara orginalen. Och vad gäller valsingen bör du vara försiktig med. / Lambi

Deutsch-style
28 januari 2009 · 379 Inlägg

äh kör på sänk den skit i bilprovningen får man inte ens leva i fred me sin bil nuförtiden tongue

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Edvinoo Hetast Just Nu!
28 januari 2009 · 1 355 Inlägg

många bra råd.... lite synd faktiskt att det ska va så komplicerat.
ja va lite naiv o trodde att det va bara att slänga på lite kortare fjädrar o köra på men så verkar det inte vara,, tror inte att allt skulle kosta mig under 10 000 som det verkar just nu

Inspiration comes standard
Edvinoo Hetast Just Nu!
28 januari 2009 · 1 355 Inlägg

vad tror ni om dessa ?

http://askas3046.dedic35.kontrollpanele … AXX-35CH13

Senast redigerat av Edvinoo (28 januari 2009)

Inspiration comes standard
Edvinoo Hetast Just Nu!
29 januari 2009 · 1 355 Inlägg

dom är ju 35 mm dessutom så då känner ja mig lite säkrare me tanke på att fälgarna e så stora

Inspiration comes standard
olds88
29 januari 2009 · 188 Inlägg

nu vet jag inte hur mycket du är villig att lägga ut, men ksport har ju luftfjädrings kit till 300c för helt rätt kurs(kvaliteten på ksport har jag ingen aning om men från vad jag har hört så ska dom vara ok) då kan du ju höjja och sänka som du vill big_smile

Edvinoo Hetast Just Nu!
29 januari 2009 · 1 355 Inlägg

olds88 skrev:
nu vet jag inte hur mycket du är villig att lägga ut, men ksport har ju luftfjädrings kit till 300c för helt rätt kurs(kvaliteten på ksport har jag ingen aning om men från vad jag har hört så ska dom vara ok) då kan du ju höjja och sänka som du vill big_smile

joo ja vet finns många märken men är absolut inte redo att ge dom pengarna för att höja o sänka bilen.. vill bara sänka den o behålla den sänkt..

Inspiration comes standard
Load3d
8 december 2009 ·

Edvinoo skrev:
Har lite frågor som jag skulle vilja få hjälp med.

Jag planerar att sänka bilen, men det är tydligen inte så lätt som ja trodde.

första "problemet" är att jag har 22" och om jag ska sänka så måste jag tydligen valsa skärmarna till och börja med, hittar verkligen ingen som gör detta. har ringt runt i jkpg men hittar ingen. sklle helst vilja göra det i jkpg eller växjö.

Dilemmat är att jag vet inte hur mkt ja ska sänka den. Jag tvekar mellan 35mm och 50mm.

Problem nr 2. Jag har hört att om jag sänker den 50mm så kommer inte bilens original stötdämpare klara detta och kommer slitas ut inom ½år.

Jag har tänkt att använda använda Eibach Sportline fjädrar då ja hört o läst att dom ska va lite styvare så ja tänkte att det kanske skulle hjälpa fjädringen lite.

Vill gärna ha tips och råd innan jag gör nått dumt..

Tjena, det finns en sak som många inte tänker på inom sänkningar av bilar! det är att det är ju en oerhörd påfrästning på bärarmsbussningen om man inte släpper efter ''spänningen'' i den jag orkar inte förklara allt men för att få det korrekt gjort ska du montera fjädrarna och allt innan du sänker ner bilen för att fara ut på stan å kränga ska du släppa på skruven (inte ta ut) som går genom bussningen på bärarmen för att bussningen ska få räta till sig eftersom bärarmen får en annan vinkel vid sänkning, när du släppt skruven hissar du ner bilen sen rullar du den fram & tillbaka  och rekar på bilen sedan får du kråla dig under bilen kan vara omständigt men det går sedan drar du åt bussningen igen då ska  det inte vara någon onödig påfrestning på den nå mer:)/ Jonte

ekmaan hej vad gör du?
8 december 2009 · 416 Inlägg

jag säger så hära, om man har råd med en 300c så har man råd med nya stötdämpare / fjädrar !

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"
Mercedes w126 300sel "Pamela" (1987)
Ejan
8 december 2009 · 648 Inlägg

sänk lagomt med sänkfjädrar och gör en fyrhjulsinställning...svårare än så är det inte...inte fasen pajar stötdämpare såfort om man sänker så lite som 35-40mm...visst att dom tar mer stryk än normalt men vi snackar många år innan dom är slut.


eller så gör du det rejält med coilovers.....väghållning känsla och allt blir 110% bättre än bara fjädrar


http://www.blocket.se/goteborg/D2_Racin … 567348.htm

http://www.raidopower.se/Shop/Index.php … tcoilovers

Senast redigerat av Ejan (8 december 2009)

evilaudio
8 december 2009 · 16 195 Inlägg

50mm kan du inte sänka me 22".. om du nu iaf ska ha bilen HELT stumm å utan fjädringsväg-

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang