4333
Sök

håller almera låda för turbo???

1 271 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
hej. har funderat på att turbo konvertera min nissan almera slx från 98 som projekt i skolan senare. men undrar nu hur det är med drivaxlar knutar och låda på dom vet inte så mkt om dessa. Tänkte inte ha mer än ca 0,3-0,5 i laddtryck.

MVH Christoffer

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
29 januari 2009
Lådan håller nog men kopplingen är nog inte byggd för någan högre effekt än orginal. Du får ju inte köra med bilen på vanliga vägar efter turbokonverteringen ändå.

1 271 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
okej det är ju bra men jag ska bygga med bromsar och de så jag får igenom den genom bilprovningen. samt inte ladda mer än 0,3 när jag besiktar för det är minsta ladet för turbo bilar
Senast redigerat av -stoffe- (29 januari 2009)

677 Inlägg
29 januari 2009
öhh.... du kanske har helt fel men jag tror inte du får turbokonventera en bil som är nyare än 75? om den inte hade det standard... tror det måste bli ombyggt fordon eller amatör.

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 januari 2009
-stoffe- skrev:
okej det är ju bra men jag ska bygga med bromsar och de så jag får igenom den genom bilprovningen. samt inte ladda mer än 0,3 när jag besiktar för det är minsta ladet för turbo bilar

du får inte igenom den genom besiktningen (bilprovningen) om du har turbokonverterat, det spelar ingen roll hur stora bromsar du sätter på. vart har du hört allt detta?

321 Inlägg
29 januari 2009
-stoffe- skrev:
hej. har funderat på att turbo konvertera min nissan almera slx från 98 som projekt i skolan senare. men undrar nu hur det är med drivaxlar knutar och låda på dom vet inte så mkt om dessa. Tänkte inte ha mer än ca 0,3-0,5 i laddtryck.

MVH Christoffer

Blir stora problem när du ska in på besikting med bilen!smile

1 271 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
men får får regga som amatörbyggt så fall

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
30 januari 2009
-stoffe- skrev:
men får får regga som amatörbyggt så fall

Om ett får kan regga bilen? tror jag inte.

979 Inlägg
30 januari 2009
Hur du än gör så kommer bilen aldrig gå igenom med turbo. Då måste du åka till Nissan & försöka få ut pappaer om avgas intyg just för din motor vilket tror jag är näst intill omöjligt. Hade det funnits Almera turbo motor så hade du kunnat hyssta i en sådan. Men Almera gjordes aldrig med turbo så de finns inga avgas krav att gå efter. Likaså dom som överladdar Bmw, bmw såldes bara som turbo disel alltså är det Helt omöjligt att gå ingeom med en bensianre & turbo, finns kanske nån enstaka som fått det godkänt. Sedan som nån sa, över års mod 75 går det inte.

Hpc

517 Inlägg
30 januari 2009
du kan fet glömma att få den igenom besiktningen samt regga om bilen med turbokonverterad motor. Det är i princip omöjligt.

1 271 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
jaja får väll supa ner besiktnings gubben och ta fart igenom då. eller motera av allt när det är dags för besiktning men det ska på turbo iallafall.

Xenoholic
2 559 Inlägg
31 januari 2009
Tänk på att "besiktningsgubben" kanske tål mer o dricka än va du tål själv smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

979 Inlägg
31 januari 2009
-stoffe- skrev:
jaja får väll supa ner besiktnings gubben och ta fart igenom då. eller motera av allt när det är dags för besiktning men det ska på turbo iallafall.

Det är så dom flesta gör dom som turbo konvertera. Antigen plockar man bort turbo m.m lr så gör man motor byte,beroende på hur mkt saker som inte ska vara där från början=) Men angående din låda så håller väl den ett tag skulle jag tro. vet inte hur tåliga dom är, men är lådan frisk i dags läget bör den hålla några mil med turbo. Lycka till

Hpc

2 230 Inlägg
31 januari 2009
ja lådan håller säkert.. primeran lådan håller iaf.. är ju en kille som körde med 0.7 i ladd å den motorn lever fortfarande så:P

EDIT: men visst en org låda kan ju rasa med så det är ju körstilen som rasar lådan:P hehe
Senast redigerat av Rojpen (31 januari 2009)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Sök