3533
Sök

Till alla som vill trimma sin sugis...

4 670 Inlägg
28 februari 2009
#181
Nismo89 skrev:
Wallskog skrev:
Vill bara säga att överladdning är överladdning klart de går bättre än en sugis med samma effekt.. smile men jag föredrar sugisen för då har du bra drag även innan 3000varv.. hade en 245 turbo gick la bra när den drog Saab 9000 turbo som va chippad te 200hk.. men de va ju ingen fart i 245an innan 2500.. Bubblan ja har med en volvo 23a borrad o stokad te 2,7L e mycke roligare tycker ja.. den har ja drag i från början..

Jaså? Så du tror att en Volvo 850R som har 250 hk går bättre än te.x denna? - http://www.garaget.org/?car=15134 - bara för att Volvon har Turbo? roll

Lite skillnad på VIKT???


870 Inlägg
28 februari 2009
#182
mickius skrev:
Nismo89 skrev:
Wallskog skrev:
Vill bara säga att överladdning är överladdning klart de går bättre än en sugis med samma effekt.. smile men jag föredrar sugisen för då har du bra drag även innan 3000varv.. hade en 245 turbo gick la bra när den drog Saab 9000 turbo som va chippad te 200hk.. men de va ju ingen fart i 245an innan 2500.. Bubblan ja har med en volvo 23a borrad o stokad te 2,7L e mycke roligare tycker ja.. den har ja drag i från början..

Jaså? Så du tror att en Volvo 850R som har 250 hk går bättre än te.x denna? - http://www.garaget.org/?car=15134 - bara för att Volvon har Turbo? roll

Lite skillnad på VIKT???

Kanske inte den bästa jämförelsen big_smile
Men en valfri turbobil med 260hk som väger 1 ton MÅSTE gå bättre bara för att den har turbo?


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
#183
Wallskog skrev:
Vill bara säga att överladdning är överladdning klart de går bättre än en sugis med samma effekt.. smile men jag föredrar sugisen för då har du bra drag även innan 3000varv.. hade en 245 turbo gick la bra när den drog Saab 9000 turbo som va chippad te 200hk.. men de va ju ingen fart i 245an innan 2500.. Bubblan ja har med en volvo 23a borrad o stokad te 2,7L e mycke roligare tycker ja.. den har ja drag i från början..

En sugis är ju väldigt mycket beroende av sina kamaxlar/axel, hur länge ventilerna är öppna, o.s.v.
Du kan få en sugis att få ett bra bottendrag, men det tappar den på högre varv istället.

Med en turbo får man bredare effektområde.
Det är ju det Hondas V-tec bygger på, det är två olika kamaxlar, fast i en. smile
En för låga varv, och en för höga.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
1 mars 2009
#184
Annars kan man som sagt gå upp i volym istället för turbo.....

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 mars 2009
#185
C70 skrev:
Annars kan man som sagt gå upp i volym istället för turbo.....

Exakt! Det är just det - en turbomotor som tvångsmatar luft är egentligen en "fusksugis", eller hur man ska uttrycka det.

Diskuterade detta i våras med en jänke-specialist, och han hade någon formel, som räknade på laddtryck och motorvolym, och då fick man reda på hur stor sugmotor ens turbomotor motsvarar.

Så med en turbomotor kan man minska själva motorvolymen jämfört med en sugmotor av motsvarande prestanda.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 827 Inlägg
1 mars 2009
#186
Ola. en grov tumregel är ju 1bar= dubbla effektuttaget.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

77 Inlägg
1 mars 2009
#187
Det är alltid lika roligt att läsa om vad folk tycker om bilar dom aldrig kört, så jag hade en rolig stund här i bakfyllan genom att läsa den här tråden.
Men för guds skull, lär er att det heter VTEC och inget annat. Inte v-tech eller någon annan variant. Man stavar t.ex inte turbo som tu-rbho eller v8 som v-8a.

För övrigt är inte varken Honda eller Volvo bäst. Det är Porsche.


Reservdansk
6 271 Inlägg
1 mars 2009
#188
Eisenhut skrev:
Ola. en grov tumregel är ju 1bar= dubbla effektuttaget.

Det kan nog stämma rätt bra.

När vi säger 1 bar, då menar vi ju egentligen 2 bar, för vi räknar ju inte in det atmosfäriska trycket vi har redan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 Inlägg
24 mars 2009
#189
Bumpar den här tråden men den är ju fantastisk!

Knackar ner lite eget tycke här!
Provkörde Honda Civic Type R. Insåg att detta är en förjävla rolig bil = VTEC rätt latjo, upplevde den lite slö i botten men när den väl kommer upp i varv då drar det i mungiporna. Hyffsat lätta också så de går ju undan. Men allt är ju en smaksak. Är riktigt imponerad av japsarna ivarjefall som pressar ur den effekten ur en sug 4a och får det att hålla. Elogé!!

Svar på att man aldrig ser dessa underbara VTEC maskiner på bana.
Jag brukar glo lite på motors tv och där kör man faktiskt en hel del vtec hondor både i rally och på bana och det verkar fungera väääldigt bra.

Att VTEC är uppblåst hos vissa så äre bara, och att turbo är överlägset i alla situationer är det samma. Alla motorer har väll sina fördelar. Jag sitter hellre i en V12 kärra på 3ton med 300hk än en saab aero man trollat med i uppförsbacke,Smaksak.

De gör inget om man blir omkörd! så länge man trivs med sin bil smile


"Unloaded"
1 557 Inlägg
25 mars 2009
#190
Catchen skrev:
Bumpar den här tråden men den är ju fantastisk!

Knackar ner lite eget tycke här!
Provkörde Honda Civic Type R. Insåg att detta är en förjävla rolig bil = VTEC rätt latjo, upplevde den lite slö i botten men när den väl kommer upp i varv då drar det i mungiporna. Hyffsat lätta också så de går ju undan. Men allt är ju en smaksak. Är riktigt imponerad av japsarna ivarjefall som pressar ur den effekten ur en sug 4a och får det att hålla. Elogé!!

Svar på att man aldrig ser dessa underbara VTEC maskiner på bana.
Jag brukar glo lite på motors tv och där kör man faktiskt en hel del vtec hondor både i rally och på bana och det verkar fungera väääldigt bra.

Att VTEC är uppblåst hos vissa så äre bara, och att turbo är överlägset i alla situationer är det samma. Alla motorer har väll sina fördelar. Jag sitter hellre i en V12 kärra på 3ton med 300hk än en saab aero man trollat med i uppförsbacke, Smaksak.

De gör inget om man blir omkörd! så länge man trivs med sin bil smile

Åh älskade BMW 850(V12 på 300 häst som väger, well inte 3 ton men iaf 2) big_smile

"When innovation meets passion!"

Gödseldräng
4 529 Inlägg
25 mars 2009
#191
Nismo89 skrev:
Wallskog skrev:
Vill bara säga att överladdning är överladdning klart de går bättre än en sugis med samma effekt.. smile men jag föredrar sugisen för då har du bra drag även innan 3000varv.. hade en 245 turbo gick la bra när den drog Saab 9000 turbo som va chippad te 200hk.. men de va ju ingen fart i 245an innan 2500.. Bubblan ja har med en volvo 23a borrad o stokad te 2,7L e mycke roligare tycker ja.. den har ja drag i från början..

Jaså? Så du tror att en Volvo 850R som har 250 hk går bättre än te.x denna? - http://www.garaget.org/?car=15134 - bara för att Volvon har Turbo? roll

jag drog en 850 T5a på 250hk+ på 402 utan problem med min BMW som har 211hk 305nm och 1840kg cool


1 827 Inlägg
25 mars 2009
#192
Catchen skrev:
Bumpar den här tråden men den är ju fantastisk!

Knackar ner lite eget tycke här!
Provkörde Honda Civic Type R. Insåg att detta är en förjävla rolig bil = VTEC rätt latjo, upplevde den lite slö i botten men när den väl kommer upp i varv då drar det i mungiporna. Hyffsat lätta också så de går ju undan. Men allt är ju en smaksak. Är riktigt imponerad av japsarna ivarjefall som pressar ur den effekten ur en sug 4a och får det att hålla. Elogé!!

Svar på att man aldrig ser dessa underbara VTEC maskiner på bana.
Jag brukar glo lite på motors tv och där kör man faktiskt en hel del vtec hondor både i rally och på bana och det verkar fungera väääldigt bra.

Att VTEC är uppblåst hos vissa så äre bara, och att turbo är överlägset i alla situationer är det samma. Alla motorer har väll sina fördelar. Jag sitter hellre i en V12 kärra på 3ton med 300hk än en saab aero man trollat med i uppförsbacke,Smaksak.

De gör inget om man blir omkörd! så länge man trivs med sin bil smile

Jag tycker mig se väldigt mycket Hondor på banorna. smile HPCs egna klubbkörningar är alltid fulla och vi brukar ta oss runt till andra klubbar som bjuder in, alltid skoj att smiska andra märken. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
25 mars 2009
#193
jag sugis trimma min supra non turbo och de kostar inte 1000kr/hk man köper prylar från usa och england de e mycket billigare än här hemma i sverige,
man kan få ihop 50-60hk utan problem på en sugis men de billigare med turbo de e sant emn de e roligare med en sugis trimmad..
jag har handlat in, kamdrev,extractor-grenrör,downpipes,hks filter, avagssystem 4tum sport stolar och coilvers d2 de har ej kostat mkt om man hade köpt från sverige.
de e upp till var och en att trimma sina om de e sugis elelr turbo:P men ajg gillar fortfarande sugis trimma:P spara lite cash till hks trimkammar 272 eller 280 kommer ej ihåg men de prylarna hittills kan ajg få ett gäng hk
Senast redigerat av _lee_jr (25 mars 2009)


1 004 Inlägg
25 mars 2009
#194
_lee_jr skrev:
jag sugis trimma min supra non turbo och de kostar inte 1000kr/hk man köper prylar från usa och england de e mycket billigare än här hemma i sverige,
man kan få ihop 50-60hk utan problem på en sugis men de billigare med turbo de e sant emn de e roligare med en sugis trimmad..
jag har handlat in, kamdrev,extractor-grenrör,downpipes,hks filter, avagssystem 4tum sport stolar och coilvers d2 de har ej kostat mkt om man hade köpt från sverige.
de e upp till var och en att trimma sina om de e sugis elelr turbo:P men ajg gillar fortfarande sugis trimma:P spara lite cash till hks trimkammar 272 eller 280 kommer ej ihåg men de prylarna hittills kan ajg få ett gäng hk

hur många hk gav sportstolarana? är oxå sugen på det....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

982 Inlägg
25 mars 2009
#195
_lee_jr skrev:
jag sugis trimma min supra non turbo och de kostar inte 1000kr/hk man köper prylar från usa och england de e mycket billigare än här hemma i sverige,
man kan få ihop 50-60hk utan problem på en sugis men de billigare med turbo de e sant emn de e roligare med en sugis trimmad..
jag har handlat in, kamdrev,extractor-grenrör,downpipes,hks filter, avagssystem 4tum sport stolar och coilvers d2 de har ej kostat mkt om man hade köpt från sverige.
de e upp till var och en att trimma sina om de e sugis elelr turbo:P men ajg gillar fortfarande sugis trimma:P spara lite cash till hks trimkammar 272 eller 280 kommer ej ihåg men de prylarna hittills kan ajg få ett gäng hk

vad har du gett för allt du köpt ? och vad har de gett för effekt

MVH benny

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
25 mars 2009
#196
Beeenny skrev:
_lee_jr skrev:
jag sugis trimma min supra non turbo och de kostar inte 1000kr/hk man köper prylar från usa och england de e mycket billigare än här hemma i sverige,
man kan få ihop 50-60hk utan problem på en sugis men de billigare med turbo de e sant emn de e roligare med en sugis trimmad..
jag har handlat in, kamdrev,extractor-grenrör,downpipes,hks filter, avagssystem 4tum sport stolar och coilvers d2 de har ej kostat mkt om man hade köpt från sverige.
de e upp till var och en att trimma sina om de e sugis elelr turbo:P men ajg gillar fortfarande sugis trimma:P spara lite cash till hks trimkammar 272 eller 280 kommer ej ihåg men de prylarna hittills kan ajg få ett gäng hk

vad har du gett för allt du köpt ? och vad har de gett för effekt

MVH benny

med och om detta stämmer från suprastore.com och titanmotorsports.com skall detta ge mellan 55-65hk(har kostat mig 4000 dollar när dollar var 6,5kr)+tull total 2000:- då inkl frakt o tull
till den som frågade va ger de för hk? jag menade att stolarna var billiga:P
jag ah mig dyno än men bli besviken om jag inte få upp till 270-280hk i motorn
köpte pulleys kits(vet ej vad de hette på svenska) de väger ca: 1kg tillsamamns


-utan 940
1 728 Inlägg
25 mars 2009
#197
Catchen skrev:
Bumpar den här tråden men den är ju fantastisk!

Knackar ner lite eget tycke här!
Provkörde Honda Civic Type R. Insåg att detta är en förjävla rolig bil = VTEC rätt latjo, upplevde den lite slö i botten men när den väl kommer upp i varv då drar det i mungiporna. Hyffsat lätta också så de går ju undan. Men allt är ju en smaksak. Är riktigt imponerad av japsarna ivarjefall som pressar ur den effekten ur en sug 4a och får det att hålla. Elogé!!

Det är ju det som sugmotorfantaster har som motargument annars; att turbobilar har en jobbig ketchupeffekt. smile
Min 940 har ca. 300hk men ingen kethupeffekt, den är slö under 2500varv men efter det drar den jämnt upp till 7000. Ingen "hästspark" någonstans.

424 Inlägg
25 mars 2009
#198
Andreas 940 skrev:
Catchen skrev:
Bumpar den här tråden men den är ju fantastisk!

Knackar ner lite eget tycke här!
Provkörde Honda Civic Type R. Insåg att detta är en förjävla rolig bil = VTEC rätt latjo, upplevde den lite slö i botten men när den väl kommer upp i varv då drar det i mungiporna. Hyffsat lätta också så de går ju undan. Men allt är ju en smaksak. Är riktigt imponerad av japsarna ivarjefall som pressar ur den effekten ur en sug 4a och får det att hålla. Elogé!!

Det är ju det som sugmotorfantaster har som motargument annars; att turbobilar har en jobbig ketchupeffekt. smile
Min 940 har ca. 300hk men ingen kethupeffekt, den är slö under 2500varv men efter det drar den jämnt upp till 7000. Ingen "hästspark" någonstans.

En bil med fyrcylindrig motor som varvar nästan 9000 kan omöjligt vara pigg i bottenregistret...


Jag som kör V8 har bra med krut redan från tomgång!

Steker som aldrig förr
503 Inlägg
25 mars 2009
#199
ett jävla prat om motorer.

MOTORER UTAN TURBO SUGER big_smile

8-)

1 827 Inlägg
26 mars 2009
#200
Andreas 940 skrev:
Catchen skrev:
Bumpar den här tråden men den är ju fantastisk!

Knackar ner lite eget tycke här!
Provkörde Honda Civic Type R. Insåg att detta är en förjävla rolig bil = VTEC rätt latjo, upplevde den lite slö i botten men när den väl kommer upp i varv då drar det i mungiporna. Hyffsat lätta också så de går ju undan. Men allt är ju en smaksak. Är riktigt imponerad av japsarna ivarjefall som pressar ur den effekten ur en sug 4a och får det att hålla. Elogé!!

Det är ju det som sugmotorfantaster har som motargument annars; att turbobilar har en jobbig ketchupeffekt. smile
Min 940 har ca. 300hk men ingen kethupeffekt, den är slö under 2500varv men efter det drar den jämnt upp till 7000. Ingen "hästspark" någonstans.

Det är ju en jävla skillnad på ketchupeffekt och bottenvrid. wink

Det jag menar när jag säger att N/A är rappare är att ligger du på höga varv, släpper gasen (tex i en kurva) och sen trycker på igen så får du full effekt direkt. På en turbomotor (med vissa undantag) så måste turbon laddas upp igen innan du får full effekt. På bana så kan detta innebära viktiga hundradelar...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two


Sök