4853
Sök

Handbroms på original bromskrets?

Flickspanare
731 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
Undrar om det för det första är möjligt.
Ha en huvudbromscylinder inne i kupén, samt bygga en stång som man smäller till och ger tryck bak.
Hur funkar det? När man sedan bromsar med fotbromsen, vad gör man för att inte trycket ska komma upp i behållaren inne i kupén? Fantisera lite om en back-ventil, men kanske inte
Tips tack. Mvh.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 februari 2009
Gaijin skrev:
Ha en huvudbromscylinder inne i kupén, samt bygga en stång som man smäller till och ger tryck bak.
Hur funkar det? När man sedan bromsar med fotbromsen, vad gör man för att inte trycket ska komma upp i behållaren inne i kupén? Fantisera lite om en back-ventil, men kanske inte
Tips tack. Mvh.

inte säker men tror du måste ha 1 eget system för hydral handbroms

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 februari 2009
Gaijin skrev:
Tips tack. Mvh.

tror det blir svårt att bara få bakbromsen att funka då alla bromsar är länkade till varandra , så då kommer fram bromsarna åsså att bromsa å att sätta en bakventil funkar ju inte heller får dom kommer ju bromen aldrig att gå ur när du har bromsat en gång smile
men vad ska du ha bilen till ? ska du ha det för att drifta med å inte besikta den så kan du ju göra ett egen krets till bakbromsarna å plugga den ordinarie för fotbromsen:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Flickspanare
731 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
Gaijin skrev:
Tips tack. Mvh.

tror det blir svårt att bara få bakbromsen att funka då alla bromsar är länkade till varandra , så då kommer fram bromsarna åsså att bromsa å att sätta en bakventil funkar ju inte heller får dom kommer ju bromen aldrig att gå ur när du har bromsat en gång smile
men vad ska du ha bilen till ? ska du ha det för att drifta med å inte besikta den så kan du ju göra ett egen krets till bakbromsarna å plugga den ordinarie för fotbromsen:)

Ja, det funkar ju oxå att göra.
Tror det får bli så, ska ju inte besikta heller.
Tack gubbar.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 291 Inlägg
16 februari 2009
funkar kanon om du drar ett rör till bakbromsarna som sedan förgrenar sig före hjulen.
Då är det bara att montera en handbromscylinder mitt på röret och du behöver inga backventilar eller separat krets.
cylidrar kostar mellan 5-hundringen och 1000-lappen

KHRacing
16 februari 2009
corsa_m skrev:
funkar kanon om du drar ett rör till bakbromsarna som sedan förgrenar sig före hjulen.
Då är det bara att montera en handbromscylinder mitt på röret och du behöver inga backventilar eller separat krets.

Eftersom jag har tidigare kört med hydraulisk handbroms utan backventil, så vill jag påstå att man
måste ha en
för att vara 100% (inte 99,9%) säker på att aldrig någonsin få bromsarna att hänga sig.

Jag har liksom råkat ut för detta att få bromshäng...... mad

Så här ser en Sellholm hydraulisk handbromsbackventil ut monterad på min bil:

http://www.geting.se/image.php/152255-handbromsventil.JPG

1 291 Inlägg
16 februari 2009
KHRacing skrev:
corsa_m skrev:

Eftersom jag har tidigare kört med hydraulisk handbroms utan backventil, så vill jag påstå att man
måste ha en
för att vara 100% (inte 99,9%) säker på att aldrig någonsin få bromsarna att hänga sig.

Jag har liksom råkat ut för detta att få bromshäng...... mad

Så här ser en Sellholm hydraulisk handbromsbackventil ut monterad på min bil:

http://www.geting.se/image.php/152255-handbromsventil.JPG

Hur hade du kopplat den då? med eller utan behållare.
För har man en sådan cylinder som jag haft på rallycrossbilen så flödar bromsvätskan fritt genom cylinern men så fort man drar i spaken så bryter den originalkretsen och använder den bromsvätska som finns kvar i cylindern för att bromsa bakhjulen.
http://sellholm.se/filarkiv/swe/4387/VkonsollS.jpg
så ser en sådan ut, då kopplar du ledningen från huvudcylindern i det bakre hålet och ledningen till bakbromsarna i det främre.

KHRacing
16 februari 2009
corsa_m skrev:
Hur hade du kopplat den då? med eller utan behållare.
För har man en sådan cylinder som jag haft på rallycrossbilen så flödar bromsvätskan fritt genom cylinern men så fort man drar i spaken så bryter den originalkretsen och använder den bromsvätska som finns kvar i cylindern för att bromsa bakhjulen.
http://sellholm.se/filarkiv/swe/4387/VkonsollS.jpg
så ser en sådan ut, då kopplar du ledningen från huvudcylindern i det bakre hålet och ledningen till bakbromsarna i det främre.

Har en D2 handbroms, ser likadant ut som din & funkar likadant smile
http://www.geting.se/image.php/152342-handbroms.jpg

jag har separat behållare på handbromsen & den är i sin tur kopplad till backventilen exakt enligt Sellholms beskrivning.

Men kör man som du gör ( vilket jag gjort på min gamla bil)
så finns risken att det kan hänga sig, då man ibland forbromsar & sedan drar handbromsen utan att släppa fotbromsen helt - eller tvärt om.

PS - många rallyförare varnar för att ha det kopplat som du har det neutral

1 291 Inlägg
16 februari 2009
intressant, men inget jag hört om tidigare konstigt nog
Har iaf inte kvar den hydrauliska längre pga reglementet men tack för upplysningen.

Sök