Effektfråga ang Ford Probe 350-400hk recept

TTMotorsport
22 februari 2009 · 196 Inlägg

Radier is the shit , hoppas bara dom har 45graders radie skär när jag ska göra sätena.
Kommer ju endå att köra med 290graders kam och närmare 11 i lyft med 44 / 36,8 ventiler så vill ju inte bara ha bottenvrid smile

Btw , insugsventilen ? brukade bara fixa så att anläggningsytan blev plan mot sätet , inget annat. Sen är ju 3vinklat säte istället.
Annars kan du sätta upp ventilen i svaren och göra om kanterna på ventilen och området bakom tallriken för lite extra volym och liiiite lättare ventil tongue

Ford Anglia (1952)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
AndreasPlars
23 februari 2009 · 1 062 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Ojj, verkar som man verkligen ska ta reda på lite fakta innan man lämnar iväg en topp för mira fräsning!
Det bästa du kan göra är att ta reda på vad din orginal topp flödar och sedan flödestesta din. Då ser man nog om din topp är som den ska eller ej.

Skickade även in din profil och saaben, verkar väldigt rolig! Ska försöka hamna på liknande effekt med min Probe! Den snurran du har verkar väldigt rolig. Vet du vad priset ligger för en sådan, vilken effekt klarar den av?

Jo, jag visste ju ingenting om detta och bad de mirafräsa sätena bara och svarva ventilerna.
Tänkte ju som så att mirafräsa är väl det bästa men det finns tydligen olika sätt att göra det på har jag lärt mig nu. Sätenas och ventilernas vinklar så ju bättre ut orginal iaf... men det fungerar väl.
Flöda topparna kostar ju pengar smile Det är ju ett budgetbygge detta så... Snurran, vad den klarar beror ju mycket på vad motorn har för orginaleffekt och på övrig H/W som IC, kammar, avgas m.m.
En Mitsubishi TD04 hl 19t med 7cm² avgashuset, den kommer från en V70R AWD -99 tror jag.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
AndreasPlars
23 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Har för mej att högvarviga race spisar ibland hade radie säten , annars var det mest 3vinklade
Har att göra med turbulensen runt sätet vid ventilöppning.
Annars skär en vanligt 3 vinklat säte , funkar ju fint endå.

Kan vara att de e skuret men fanns inte material för första vinkeln ? utan att det bara blev anläggningsvinkeln och slutvinkeln ?

Heter det något om det är en, två eller trevinklade säten? Resp en eller två vinklar på ventilen?
Vad menas med radiesäten?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
MrCarfreak Gasglad
23 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Har forskat lite kring radiefräsning nu. Verkar som 3-radie är det optimala på turbobilar.  Ger en bra finfördelning av bränslet samt en perfekt "virvel" på blandningen! Det är vad jag kommer köra på!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
23 februari 2009 · 196 Inlägg

Men 3 vinklat säte så får du mera turbulens just efter att gashastigheten har ökat = lite bättre blandning vid lång / mellan register antagligen.
Men på en racespis så kan man nog köra på direkt med radie säte och enkel vinkel om man ändå planerar höga varv där effekten ska komma

MrCarfreak Gasglad
23 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Men 3 vinklat säte så får du mera turbulens just efter att gashastigheten har ökat = lite bättre blandning vid lång / mellan register antagligen.
Men på en racespis så kan man nog köra på direkt med radie säte och enkel vinkel om man ändå planerar höga varv där effekten ska komma

Men har man en turboladdad bil så kan det vara bra att ha låg/mell reg innan turbon laddar. Som för mig så vill jag ha topp effekten runt 5000-6000RPM vilket är ganska lågt. Men varvstoppet ligger på 6500RPM på dessa bilar. Så för mig är det bättre med 3-vinklat så jag fårr mer effekt längre ned i reg. tills turbon laddar!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
23 februari 2009 · 196 Inlägg

Låter bra de , jag går fullt ut , radie säten och nersvarvade styrningar smile ståt några timmar och gröpt runt avgasstyrningarna nu.

MrCarfreak Gasglad
23 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Låter bra de , jag går fullt ut , radie säten och nersvarvade styrningar smile ståt några timmar och gröpt runt avgasstyrningarna nu.

Ventilstyrningarna går la att bara slipa ned vid portningen va? Sett många som gör detta iom. flöde osv.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
24 februari 2009 · 196 Inlägg

Yes , finns ju ingen anledning att ta ner dom mera.
Nackdelen är väll värme & slitage om man kör med liten styrning.
Kan nog vara ett problem med mycket duration och varmt om ventilen har mindre styrning att leda värme till.
Sen borde den tendera att slita sig mera än med längre styrning.
Fast ska man endå riva toppen varje år så kan det nästan vara värt det

AndreasPlars
24 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Nackdelen är väll värme & slitage om man kör med liten styrning.
Kan nog vara ett problem med mycket duration och varmt om ventilen har mindre styrning att leda värme till.

Vad jag har hört till min förvåning är att den mesta värmen avleds via sätet när ventilen är stängd...

Tysken|GBG skrev:
Sen borde den tendera att slita sig mera än med längre styrning.
Fast ska man endå riva toppen varje år så kan det nästan vara värt det

Detta tror jag mer på och på en kanske sämre ventilrörelse.

Fråa: radiesäten, är det att man har fräst så att sätet "utvidgar sig" mjukt med en diameter som lixom växer mjukt och inte i fasta etapper? Vore kul med bilder på olika säten..

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TTMotorsport
24 februari 2009 · 196 Inlägg

Yes , har inte siffrorna men det är mera värme som går från tallrik -> säte , lite går via avgaserna och resterande till styrningen.

Yes , sök runt på google borde finnas nån bild iallafall tongue

Hörde av en gammal man som jobbade på volvo expriment motor i många år att dom hitta nån hästkraft av att göra radie på tallriken me

torpis Forummoderator
24 februari 2009 · 10 572 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Men varvstoppet ligger på 6500RPM på dessa bilar. Så för mig är det bättre med 3-vinklat så jag fårr mer effekt längre ned i reg. tills turbon laddar!

(För det första, tänk på att göra en tydlig rubrik, jag har fixat till den nu)

sen kan man ju fråga sig varför du väljer varvstopp på bara 6500rpm?  en turbo för 400hk kommer inte leverera nämnvärt innan 4000rpm, det blir ett väldigt kort register.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
boffe_racing
24 februari 2009 · 66 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Tysken|GBG skrev:
Nackdelen är väll värme & slitage om man kör med liten styrning.
Kan nog vara ett problem med mycket duration och varmt om ventilen har mindre styrning att leda värme till.

Vad jag har hört till min förvåning är att den mesta värmen avleds via sätet när ventilen är stängd...

Tysken|GBG skrev:
Sen borde den tendera att slita sig mera än med längre styrning.
Fast ska man endå riva toppen varje år så kan det nästan vara värt det

Detta tror jag mer på och på en kanske sämre ventilrörelse.

Fråa: radiesäten, är det att man har fräst så att sätet "utvidgar sig" mjukt med en diameter som lixom växer mjukt och inte i fasta etapper? Vore kul med bilder på olika säten..

M.V.H.

kolla på min sida under 140 så har jag en bild på toppen utan ventiler den är fräst med "radie"
vet inte hur man lägger upp bilden här

Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
BMW 523 (1997)
boffe_racing
24 februari 2009 · 66 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Radier is the shit , hoppas bara dom har 45graders radie skär när jag ska göra sätena.
Kommer ju endå att köra med 290graders kam och närmare 11 i lyft med 44 / 36,8 ventiler så vill ju inte bara ha bottenvrid smile

Btw , insugsventilen ? brukade bara fixa så att anläggningsytan blev plan mot sätet , inget annat. Sen är ju 3vinklat säte istället.
Annars kan du sätta upp ventilen i svaren och göra om kanterna på ventilen och området bakom tallriken för lite extra volym och liiiite lättare ventil tongue

den yttersta vinkeln brukar jag slipa så att den blir bra mot sätet sen ska man slipa en till vinkel in mot skaftet tror det var 70 grader (finns fasta lägen på ventilslipen), det är för att skapa lite mer flöde över ventilen big_smile

Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
BMW 523 (1997)
MrCarfreak Gasglad
25 februari 2009 · 3 244 Inlägg

torpis skrev:

MrCarfreak skrev:
Men varvstoppet ligger på 6500RPM på dessa bilar. Så för mig är det bättre med 3-vinklat så jag fårr mer effekt längre ned i reg. tills turbon laddar!

(För det första, tänk på att göra en tydlig rubrik, jag har fixat till den nu)

sen kan man ju fråga sig varför du väljer varvstopp på bara 6500rpm?  en turbo för 400hk kommer inte leverera nämnvärt innan 4000rpm, det blir ett väldigt kort register.

okej! Iofs. Fast igentligen bör en riktigt motor som jag kommer bygga klara av 7-8000rpm utan problem. Kommer även köra med megasquirt så det bör ju gå!

Får la se hur jag gör, kommer ivartfall bygga en motor som klarar avsevärt mycket mer effekt än 400hk, sen får vi se vad bänkningen visar.

Vad är bäst, köra på en OEM toppackning eller specialbeställa en stålpackning, alt kopparpackning, finns det något företag som skär ut toppackningar?

Ska man köra o-ringat block eller inte? När man kör o-ringning så skar själva ringer upp i toppen för att skapa en tätare yta va om jag inte tänker fel?

Många dumma frågor men är första effekt bygget för mig.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
25 februari 2009 · 196 Inlägg

Eller så sätter man upp ventilen i svarven och tar getingen med sliprondel på typ K120 och dra ner radien på tallriken och sen tar ner skaftet lite , funderar lite på de på Mgn för att kanske få lite mer flöde, ska Pipemax nörda mej o kolla om siffrorna ändras något tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang