Klara orginallådan i en t5:a 300 hk?

Rakarn
23 februari 2009 · 60 Inlägg

Tjena, har nyligen köpt en volvo 855 t5 automatare 94:a.  Lådan var bytt för 3 veckor sen av förra ägaren. Eftersom den tidigare hade rasat för honom. Men när jag kommit 2 mil slutade växellådan att driva. Fick reda på dagen efter att det var slangen i lådan som gått sönder så fick hjälp med att byta slangen, fylla på olja och byta packningar.

Men nu är jag lite orolig för om lådan pallar 300 hk. Det sitter ett steg 3 chip i bilen. Har nämligen hört att automatlådan äldre än 96:ans modell ska vara klen men den borde väl klara 300 hk så länge man inte börna för fullt eller?

Tacksam för svar! M.v.h Simon

Stefan Varberg Supraman
23 februari 2009 · 2 300 Inlägg

Den klarar det men du bör byta olja i den med jämna mellanrum.
Lukta på olja, luktar den bränt byt och spola låda.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Marlboroman
23 februari 2009 · 8 233 Inlägg

Automatlådorna av den variant som sitter i 850 är lika klen oavsett årsmodell. Se till att montera en extra kylare till lådan så har håller den lite bättre. Men meded steg 3 så blir tillvaron tuff för lådan, speciellt om milen tickat iväg.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rakarn
23 februari 2009 · 60 Inlägg

aha okej, har precis bytt packningar, olja och slangen nu. Men tycker ni jag ska våga fortsätta köra med den lådan eller hur mycket kostar det att montera sån extra kylare till lådan? är inte så jättehändig när det gäller sånt. Eller är det enklare och billigare och bara trimma ner den lite eller ska jag fortsätta köra som den är nu?

Marlboroman
23 februari 2009 · 8 233 Inlägg

Kylarsatsen finns på volvo, in där och fråga vad de vill ha. Det beror på hur långt lådan gått, är det en låda som gått långt så kommer den säga upp sig även om du trimmar ner.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rakarn
23 februari 2009 · 60 Inlägg

aha okej, får kanske in och kolla de då. När lådan rasade för förra ägaren satte han in en begagnad från en annan t5: a. Detta var 3 veckor sedan. Den lådan hade gått hela 30000 mil men den t5:an som den suttit på innan var inte trimmad så jag vet inte. Nu är ju ialla fall oljan, packningarna och slangen bytt så jag hoppas den håller.

Eiiiiik
23 februari 2009 · 337 Inlägg

Fått för mig att detta e ganska precis vad den klarar.
Min kompis skulle iaf burna med sin T5 med 300hk å det gick kepprätt åt helvete tongue

Marlboroman
23 februari 2009 · 8 233 Inlägg

Rakarn skrev:
aha okej, får kanske in och kolla de då. När lådan rasade för förra ägaren satte han in en begagnad från en annan t5: a. Detta var 3 veckor sedan. Den lådan hade gått hela 30000 mil men den t5:an som den suttit på innan var inte trimmad så jag vet inte.

Med en låda som gått 30000 mil så kan man inte vänta sig att den kommer hålla hur länge som helst, möjligen om den kommer från en taxi eller liknande så den varit servad hela vägen. Ska man byta låda så lär man leta på en som gått så lite som möjligt, annars är risken uppenbar att man får göra om jobbet rätt snart igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rakarn
23 februari 2009 · 60 Inlägg

Mm okej, men ung och bilkåt som jag är tongue så tror jag inte jag kommer köra mer än kanske 2000 mil med den. Sen kommer jag förmodligen vara sugen på att testa nått annat. Så dom milen hoppas jag lådan håller nu med nya packningar, slang och olja bytt. Man kan ju aldrig veta säkert men bara man inte börna och leker allt för vilt med den borde den hålla tycker jag. Kanske eventuellt trimma ner den lite med för att slita mindre på lådan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2009 · 13 744 Inlägg

har kört 3000mil eller nått sånt med min med autotech steg3 har lekt som en galning gjort många rullande burnisar och allt sånt där som dom säger man ska undvika har inte märkt en enda kostig sak
med lådan utan den växlar lika mjukt och fint som när jag köpte drivlinepaketet

var bara nogrann med oljan så den inte går tom och inte blir missfärgad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zero2000
23 februari 2009 · 227 Inlägg

den håller! fasen polarna har kört med mer effekt än så! kolla polaren leif_h här på garaget han kör över tusen hk! han har visserligen quife diff!

zero2000
23 februari 2009 · 227 Inlägg

sorry!!!!!! läste inte att det vart en automatare!!!!! då e det annat som gäller!

Rakarn
23 februari 2009 · 60 Inlägg

hehe okej tongue.. men jag hoppas den håller då, förresten hur ofta ska man kolla oljan på ett ungefär? är precis nybytt nu ju så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang