4309
Sök

Handbromsproblem AKUT!!

283 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Jag ska besiktiga imorn bitti och får inte min handbroms att funka. tacksam för all hjälp!

Det är en volvo 245:a

Nya bromsskivor, belägg, ok, handbromsbackar och monteringssatser till de.

När jag drar handbromsen så låser vänster sida fint (glappar en cm eller två när man vrider på hjulet) men på höger sida så om man vrider hjulet bakåt är det stopp, men om man istället vrider framåt så går de att snurra, men bromsen ligger på.. vad kan felet vara? alla tipps är guld värda!

tack på förhand //Björn

...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 februari 2009
är systemet luftat o så? o sen, om de går o spänna på en 245, de har jag ingen aning om, men på saab 9000 kan man spänna vajern nere vid fästet på handbroms handtaget, kanske är samma på din med! testa o kör lite med den på vägarna o bromsa en del, kan du vara ngt larvigt fel tongue men jag vet inte mer än så, lycka till!

Mvh Patrik

283 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
jo de e luftat, o hur jag än justerar o grejar så funkar de inte på höger hjulet, den släpper när man rullar framåt:(

...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 februari 2009
fasen va skummt! men du, är de ingen bult på oket, som man skruvar loss, o där inne är de en typ insexbult, som man skruvar på för att trycka ihop kolven lite, så de kommer närmare skivan, lite svårt o förklara tongue om du fattar så är de bra, annars kan jag fixa bild om de är så! smile dock så är de ett OK från en 9000, men de lär väl inte skillja enromt mycket, principen lär väl vara den samma :S

Mvh Patrik

283 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
enda justeringen på handbromsen sitter inne vi spaken tyvärr.

...

Chef
167 Inlägg
26 februari 2009
Byt wire.... För det är väl inte hydralisk handbroms på en 245:a? Så om det är luft i systemet gör de ingen skillnad på handbromsen.

Over and out

283 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
handbromsen dras genom dubbla wirar.. men dom är bytta för inte så länge sedan..

...

blacken
26 februari 2009
megastreetracer skrev:
Jag ska besiktiga imorn bitti och får inte min handbroms att funka. tacksam för all hjälp!

Det är en volvo 245:a

Nya bromsskivor, belägg, ok, handbromsbackar och monteringssatser till de.

När jag drar handbromsen så låser vänster sida fint (glappar en cm eller två när man vrider på hjulet) men på höger sida så om man vrider hjulet bakåt är det stopp, men om man istället vrider framåt så går de att snurra, men bromsen ligger på.. vad kan felet vara? alla tipps är guld värda!

tack på förhand //Björn

Glutta på mekanismen till backarna, så att den "glider" som den ska..

283 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
dom har jag smort upp o kollat.. ínte så att ja satt ngt fel bara?

...

Sök