2097
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
387 014 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Forummoderator
26 471 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Äntligen funkar garaget för mig igen..höll på att bli galen då jag inte kunde läsa vad folk hade skrivit!

Robban_89 Tackartackar smile

bollen1986 Tackar smile

Nissee Tack så mycket smile Jag köpte min stereoram på HiFi-butiken här i Östersund, men de finns som universalramar lite överallt. BRL tror jag ska ha..konstigt vore väl annars?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 471 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Update 28

090718

Hade satt väckaren på halv tolv i hopp om att det skulle räcka, men när signalerna kom så ville helt enkelt inte kroppen upp..så jag sov ett par timmar längre. (kändes dock inte som att dessa extratimmar räckte dom heller..)
Men. Kom iväg..vad nu klockan var..till föräldrarna där "Beemern" skulle hjälpa till med svetsningen på bilen. (dealen för att han skulle få hålla till på hemgården var just att han skulle hjälpa mig medan han höll på med sitt..som sagt). Lite innan två var vi i alla fall igång för då kollade jag på klockan.

Hursomhelst. Nog blev bloggmaterial tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712009_pmxv2q.jpg
[Taget 090718]*..nu ska skiten bort..*

Inte bara "Te_wik" som har tråkig rost på sina bilar, jag har det också har det visat sig. Från att hålet "bara" var ett par centimeter långt och ett par centimeter högt till att det helt plötsligt skulle visa sig vara..ja..skitlångt sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712015_a3604e.jpg
[Taget 090716]*Tidig bild på det lilla hålet..här ser man spackelkanten som någon tidigare ägare gjort längre in mot ryggstödet till..plåten var bara gjord av spackel..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712021_y8kmr9.jpg
[Taget 090716]*..ännu en gammal bild..så här blev det efter första dagens svetsande. Ack så vackert..eller ja..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712028_cqrb59.jpg
[Taget 090718]*..fått tag i framskärmar av den äldre modellen. Köpt av "Beemern"..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712033_3ih55x.jpg
[Taget 090718]*..framblinkers av den äldre modellen..även dessa köpt av "Beemern"..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/712035_ouagx3.jpg
[Taget 090718]*..och en frontplåt av del äldre modellen..köpt..ja hos "Beemern"..även den..*

Så. Det går framåt faktiskt. För att få bukt med rosten måste det dock blästras. En kompis som jobbar på ett ställe där dom faktiskt kan blästra är kontaktad så det skall bli gjort så fort som möjligt.

Så. Hur ser det ut just nu om man skall sammanfatta?

Rosten: Skall blästras. Har kontaktat en kompis som skall blästra någon helg eller kväll.

Fronten: Skärmar och frontplåt införskaffat. Skall slipas och stökas med innan de skickas på lack.

Lackeringen: Måste vänta på att allt är klart. Skickar allt på samma gång. Har kanske en kontakt som kan lacka hemma eller på jobbet, dvs billigare.

Toppen och kammen: Har pratat med en "kunnig" om vad man kan göra för att den skall utnyttjas. Ska kontakta ett företag som slipar kammar med mera och diskutera vad exakt man kan göra, dels så budgeten tillåter det men också så man själv blir nöjd över resultatet. Angående toppen så har jag eventuellt en kontakt som kan plana den billigt..

Det var allt för idag smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
Forummoderator
26 471 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
nice=D  vad alls ska laga rost just nu;)

Tackar smile Mja var egentligen inte tanken att det skulle bli gjort nu men han kom med en
"deal" och jag tackade ja. Lika bra att få det gjort..jag HATAR rost tongue

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 juli 2009
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:

Tackar smile Mja var egentligen inte tanken att det skulle bli gjort nu men han kom med en

ah ok då är man med i matchen...
norskt krom = viktminskning;) går fortare så hehe=D
tur man bara har ytrost fläckar från stenskott /dyligt big_smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:

ah ok då är man med i matchen...
norskt krom = viktminskning;) går fortare så hehe=D
tur man bara har ytrost fläckar från stenskott /dyligt big_smile

Lyckost tongue

413 Inlägg
19 juli 2009
svetsen funkar bra ser jag:Dblev kanon med rostlagningen(Y)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 juli 2009
Nice å se att det går framåt. Du hade ju lindrigt i hjulhuset jämför med mig som det såg ut på bilderna.
Själv har jag tagit en "minisemester" från Audin ett tag men ikv ska jag kanske tillbaka dit.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 471 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
te_wik Lindrigt vet jag inte om det är rätta ordet, men kul att höra att du tycker det :p Jag skulle ju kunna ta kort på hur det ser ut i nuläget men då lär nog folk börja be till dom högre gudarna att de ska ta väl hand om bilen när den kommer upp dit...så jag tror jag skiter i ett sådant kort tongue

addesaab Svetsen funkar skitbra. Rosten kryper mer och mer fram för att titta få en titt på maskinen.. tongue

413 Inlägg
19 juli 2009
Haha ja det blir så att då man väl börjar öeta rost så TROR man att det är det enda som finns:Pja du får visa upp maskinen nått:)

.......
2 655 Inlägg
20 juli 2009
nu känner sej 240n naken där den står tongue. faasen va jag är bränd i ansiktet nu efter 3 dagars svetsande:/. men då är ju bilen snart klar också big_smile. vill se usa fronten på din bil snart:)...

Forummoderator
26 471 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
beemern Haha mjo jag kan tänka mig att den känner sig naken tongue Undrar vad folk tror när dom tittar på den..? Skall bara putsa upp skärmarna och frontplåten, och sedan vänta in pengar så skickar jag grejerna på lack. Sen så jäklar anamma smile

addesaab Haha jo..ja du får väl visa upp monstret ditt du också? smile

.......
2 655 Inlägg
20 juli 2009
AirOne skrev:
beemern Haha mjo jag kan tänka mig att den känner sig naken tongue Undrar vad folk tror när dom tittar på den..? Skall bara putsa upp skärmarna och frontplåten, och sedan vänta in pengar så skickar jag grejerna på lack. Sen så jäklar anamma smile

haha ja man kan ju undra XD...

Forummoderator
26 471 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
beemern skrev:
AirOne skrev:

I veckan blir det nog i alla fall inhandling av färg. Sen skall det lackas ramar och lite stök, plus slipa lite på skärmarna. Så man gör det man kan i alla fall..men kan känner sig rätt låst när det gäller ekonomin.
Hade inte tackat nej till dom där 500 miljonerna som vi pratade om tidigare tongue

.......
2 655 Inlägg
20 juli 2009
AirOne skrev:
beemern skrev:
AirOne skrev:

I veckan blir det nog i alla fall inhandling av färg. Sen skall det lackas ramar och lite stök, plus slipa lite på skärmarna. Så man gör det man kan i alla fall..men kan känner sig rätt låst när det gäller ekonomin.
Hade inte tackat nej till dom där 500 miljonerna som vi pratade om tidigare tongue

haha nä shit de hade varit fint me dom nu:D. ring till brorsan och fråga om du får låna hans slipmaskin, den är skitbra:D, fort  går de också.

Forummoderator
26 471 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
beemern skrev:
AirOne skrev:
beemern skrev:

haha nä shit de hade varit fint me dom nu:D. ring till brorsan och fråga om du får låna hans slipmaskin, den är skitbra:D, fort  går de också.

Ska göra det smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Update 29

090722

Blev en - smärre mindre planerad - resa till föräldrarna idag. Var inte tanken men morsan hade problem med mobiltelefonen..så..hursomhelst! Nog om det.
När man ändå var där - och vädret såg riktigt toppen ut äntligen - så kunde man lika gärna släpa fram framskärmarna och frontplåten och börja pyssla lite.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/715788_zhfwfp.jpg
[Taget 090722]*..börjat slipa på framskärmarna..*

Hittade en maskin som man kunde fästa sandpapper på, inne i garaget åt farsan. Den fick duga gott. Bara att köra på. Gick finfint i solskenet smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/715789_rqgmgi.jpg
[Taget 090722]*..första skärmen slipad. Hålen för blinkers har "Beemern" redan gjort innan jag köpte skärmarna..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/715790_mn4cg8.jpg
[Taget 090722]*Andra skärmen klar. Såg rätt okej ut under färgen..*

Hittade lite rost på både skärmarna och frontplåten, så jag letade fram nån sorts..ja..skiva till min vinkelslip..nån konstig som såg ut som ett ufo eller insidan av en jetmotor, med blad av papp. Funderade ett tag på vad den kunde vara bra för, så jag provade lite lätt på skärmarna..och det visade sig att den funkade utmärkt på rosten smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/715794_cx8ndb.jpg
[Taget 090722]*..bort med det norska kromet, a.k.a rosten..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/715795_wr8kej.jpg
[Taget 090722]*..hade även lite djupare rost längst ner på skärmarna..vipps så var skiten borta..*

Nu ansåg jag att jag var klar egentligen. Gick ju inte komma åt hur man än ville, på frontplåten. För många böjar och kanter och allt vad det nu var, så..den fick vara som den var.
I ungefär en minut..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/715796_l4h50j.jpg
[Taget 090722]*..äsch vafasen..jag satte mig och putsade frontplåten med sandpapper för hand...ett jävla slitgöra men ska det bli fint så ska det bli fint!*

.......
2 655 Inlägg
22 juli 2009
nä nu jäklar tongue, "södrasverigekrom" heter de tongue. börjar ta sej:D, ta lös huvlåset me och slipa under där och så också, du måste ändå lossa de för att ställa in den mot huven sen smile...

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 juli 2009
Sån skiva du hittade kallas "flapdisk", iaf på biltema. skitbra är de iaf.. big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Sök