VAG's kända Sjukdom! Passat 1.8 -98

Demha-Jap
25 mars 2009 · 52 Inlägg

Märkte häromdagen att det låter ett "gummignissel" dvs, som om gummi gnider Hårt mot varann. Detta är vid ratt utslag. Alltid, oavsett om bilen rullar eller står still så gnisslar det gummi tillräckligt högt att man hör det!

Bad frugan snurra på ratten medans jag stod vid framvagnen, och då kunde jag konstatera att ljudet kom från den högra sidan, men källan är jag helt osäker på, massa bussningar vid läankarna..


Uppskattar feedback! Tack

Senast redigerat av Demha-Jap (26 mars 2009)

Boostrider Försöker iaf
25 mars 2009 · 1 998 Inlägg

Va de typ grrrreee eller skrek de mer?

Skrek de mer så gissar ja på servo om sådan finns. Blir ofta så när man vrider fullt rattutslag. Iaf på volvo.

Brukar va sjävla styrstången å de som ä slitet.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Demha-Jap
25 mars 2009 · 52 Inlägg

Boostrider skrev:
Va de typ grrrreee eller skrek de mer?

Skrek de mer så gissar ja på servo om sådan finns. Blir ofta så när man vrider fullt rattutslag. Iaf på volvo.

Brukar va sjävla styrstången å de som ä slitet.

Ja det tyg gnällde, snäppet mot skrik. Låter precis tillräckligt högt så att man vet att något inte stämmer.

Det spelar ingen roll hur stort rattutslag man gör. Varken vänster eller höger.

Styrstången?? sad VAA! Hoppas verkligen inte på det. Låter ju inte som en billig åtgärd. Har haft så många skitbilar nu, 5 bilar på 4 senaste månaderna, pga dåligt köp, lögnhalsar och dolda motorfel!!! inte små summor som man förlora på dom heller.

Boostrider Försöker iaf
25 mars 2009 · 1 998 Inlägg

Vad är de för bil då?

Men skriker de jämt när du svänger eller bara fullt rattutslag?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Oxygen
25 mars 2009 · 629 Inlägg

Kolla så att du inte har slut på servo-olja, pumpen brukar skrika duktigt då!

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Beeenny
25 mars 2009 · 982 Inlägg

fjäderbenslagring ?!?!?!

Demha-Jap
25 mars 2009 · 52 Inlägg

Det är en passat 1.8T sedan 1998 (som det även står i rubriken)..

Skriket är konstant vid rattutslag, stora som små rattutslag så hör man det här "gummignället".

Ska se över servo oljan nu, igen, kan ha misstagit mig..

isso \m/(><)\m/
25 mars 2009 · 742 Inlägg

Skulle tro att ljudet kommer från spindelleden på främre nedre länkarmen, den som fjäderbenet sitter i.. Kan funka med att sticka in en liten spruta i dammasken och fylla den med olja, tystnar ibland annars är det bara att byta.. Har gjort det på några VAG bilar på jobbet

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Demha-Jap
25 mars 2009 · 52 Inlägg

isso skrev:
Skulle tro att ljudet kommer från spindelleden på främre nedre länkarmen, den som fjäderbenet sitter i.. Kan funka med att sticka in en liten spruta i dammasken och fylla den med olja, tystnar ibland annars är det bara att byta.. Har gjort det på några VAG bilar på jobbet

Tror inte att någon av de gamla ägarna till bilen någonsin bytt bärarmarna på den här bilen. Tragiskt, ändå rullat 18 000 mil.

Så jag funderar på att köpa ett länkarms kit och lämna in bilen hos en väns verkstad.

Några bra tips på vart man kan hitta ett bra pris på ett länkarms kit till en Passat 1.8t 3B2? Spelar ingen roll vart dem kommer ifrån i världen, priset är viktigare.

Dock finns det väl 2 olika typer, finns ett förstärkt kit eller hur?

Senast redigerat av Demha-Jap (25 mars 2009)

vwtompa
25 mars 2009 · 71 Inlägg

Yes det finns ett kitt med framvangs stag som e förstärkta,,,tror autoexperten kunde beställa hem såna,,annars så googlar du på framvagn passat vet att det finns ett företag man kunde köpa direkt av men kommer fan inte på namnet just nu,å det blev inte så många hunrda dyrare än original har ja för mig...

Thomas L.
Demha-Jap
25 mars 2009 · 52 Inlägg

vwtompa skrev:
Yes det finns ett kitt med framvangs stag som e förstärkta,,,tror autoexperten kunde beställa hem såna,,annars så googlar du på framvagn passat vet att det finns ett företag man kunde köpa direkt av men kommer fan inte på namnet just nu,å det blev inte så många hunrda dyrare än original har ja för mig...

Tack..
Extremt fin passat du har. Gillar kromlisten runt om bilen, eftermonterad eller?

Fan taskigt att man åker på detta efter ha ägt bilen i knappt 3 veckor.. Men men, ger inte upp än inte.. tongue

Demha-Jap
25 mars 2009 · 52 Inlägg

Någon som är bra på tyska? extremt bra pris, men vet ej ifall det är den förstärkta typen!

Hittade nämligen den här länken: http://cgi.ebay.de/QUERLENKER-SATZ-AUDI … 240%3A1307

vwtompa
25 mars 2009 · 71 Inlägg

Listerna e från en highline passat eftermonterade, hade nåt liknande fel för länge sen å då bytte då ett av stagena å då blev det tyst,, det ska finnas en svensk sida ok men kommer inte ihåg va den hette som sagt kan inte kolla detta nu e på jobbet just nu...

Thomas L.
Demha-Jap
26 mars 2009 · 52 Inlägg

vwtompa skrev:
Listerna e från en highline passat eftermonterade, hade nåt liknande fel för länge sen å då bytte då ett av stagena å då blev det tyst,, det ska finnas en svensk sida ok men kommer inte ihåg va den hette som sagt kan inte kolla detta nu e på jobbet just nu...

Jasså, vilket stag böt du då?
Verkstaden hade ju tänkt och känna efter vilket stag/bärarm/länkarm som lämnar vibrationer och byta en efter en... I bästa fall handlar det bara om ett enda stag big_smile .. blir överlycklig isf:lol:

Jiimpa
26 mars 2009 · 767 Inlägg

Finns hela kittet att köpa på blocket för under 3000. Vet inte kvaliten på det men eftersom dom brukar ge sig till varje besiktning så kan det inte spela så stor roll.
Är inte svårt att byta. bara ta en åt gången:) Hoppas det löser sig

Demha-Jap
26 mars 2009 · 52 Inlägg

Jiimpa skrev:
Finns hela kittet att köpa på blocket för under 3000. Vet inte kvaliten på det men eftersom dom brukar ge sig till varje besiktning så kan det inte spela så stor roll.
Är inte svårt att byta. bara ta en åt gången:) Hoppas det löser sig

Oj helvete. Det var något nytt, är du helt seriös med att de ger sig så pass ofta, av erfarenhet ? Eller är det bara en personlig åsikt hmm

Dom ska väl hålla längre än så, men 3000 kr låter för billigt. Förmodligen inte dom förstärkta typen!
Vad kan en glad lokal verkstad  ta för monteringen av hela kittet? Eventuellt bara 1-2 stagbyten?

ArmiN_S
26 mars 2009 · 32 Inlägg

vi hadde en en a4 ungefær samma sak tror ja..spindelleden gick på den hela tioden..så antaglien e d det..

Demha-Jap
26 mars 2009 · 52 Inlägg

ArmiN_S skrev:
vi hadde en en a4 ungefær samma sak tror ja..spindelleden gick på den hela tioden..så antaglien e d det..

Seriöst, utveckla din formulering lite till, hur menar du med "hela tiden"?

Jag garvar här lol  Känns som jag har valt fel bilfabrikat, igen!!!! big_smile

December 08 hamnade man vid en Honda civic -98 (helt ok)
Januari köpte jag en Rover 216 Si 98 (jag betygsatte den som skitbil)
Februari blev det en Hyundai Accent coupe 99 (bra skön bil, men för liten och sänkt 70mm, för mkt)
Mars VW Passat 1.8t -98, nyskick (börjar få andra tankar om bilen nu alltså, 3 veckor och redan får man skit om händern)

racefan
26 mars 2009 · 1 059 Inlägg

nej jag kör mycket med min passat typ 6000 mil om året.sänkt 35 mm alltid 17 tum året runt o bytt nu o då rullade dom länkarmarna ca 10500 mil. va nån billig som jag köpte. ca 1900 kr för hela kittet.
autodelar i gbg har prisvärda o fastone.se har förstärkta.
Nu är dom så billiga kitten så ser det inte som ett prob om man kör 18 mån med dom.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Sarge
26 mars 2009 · 2 337 Inlägg

Vi är inne på Passat nr 3 nu, det är bara en som har haft det här problemet. Det uppträder oftast på de tidigare årsmodellerna, en 99:a i mitt fall. Passat nr 2 (-01) har rullat 12'000 utan problem, nr 3 (-04) har gått 30'000 utan att spindelleder/länkarmar har gett sig. Så byter man skiten till någorlunda bra grejer, dvs inte det billigaste man hittar, så borde det hålla ett bra tag.

Senast redigerat av Sarge (26 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang