8439
Sök

Mäta fram info om en omslipad kam?

-utan 940
1 728 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Jag har en omslipad A-kam liggandes som jag inte vet nånting om förutom just att det är en omslipad A-kam och att den högst sannolikt är anpassad för turbomotor, innan jag provar den skulle jag vilja få reda på ungefär hur vass den är.

Jag behöver alltså information om hur man ska mäta lyfthöjd, duration, överlapp och sånt skoj för att sedan posta detta här så vi kan reda ut vad det är för typ av kam.

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 mars 2009
En bild jag gjorde för ett tag sedan för att illustrera vad man gör när man slipar om en kam och minskar bascirkeln.  Lyftet är som synes nockens höjd minus bascirkelns diameter.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/cams2.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

-utan 940
1 728 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Tackar, lyfthöjden är ju det lättaste att räkna ut men när det kommer till kamtider, alltså hur pass tidigt den börjar öppna blir det väl svårare, är det ens möjligt att räkna ut utan speciella mätinstrument?
Det jag har tillhanda är ett skjutmått+ögonmått, kanske är enklare att bara montera den och testa? smile
Överlapp borde man ju se med blåtta ögat.

Kammen ligger hemma hos mina föräldrar just nu, kanske åker dit i morgon och mäter.

-utan 940
1 728 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Nu har jag mätt lyfthöjden, den är 10,8mm på både insug och avgas, alltså bara 0,8mm mer än T-kammen. Den är nerslipad så att diametern på bascirkeln är 4,3mm mindre än T-kammen. Jag jämförde formen på nockarna mot T-kammen för att se om det är nån skillnad i duration men de ser identiska ut.

Jag tycker det ser ut som att det kommer överlappa lite och det är väl inte så bra?

Det var svårt att ta bra bilder på det:

http://img25.imageshack.us/img25/5248/nockar.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/1831/nockar2.jpg

22 Inlägg
28 mars 2009
Hej=)

Mät vinkel mellan avgas/insugs nock med gradskiva  "centrum på nockarna" för att få fram nockvinkeln. För att få fram duration bör du enklast montera kammen med rätt ventilspel för att sedan mäta hur många grader på vevaxeln du har från det ventilen öppnar tills den stänger. Lyft vid övre dödpunkt mäts när kolven står i ödp. hur mycket ventilen öppnar då i mm.

Tänk på att du bör ha en nockvinkel som inte understiger 112 grader vid turbobrukande...Det är oklart hur du menar med grundcirkeln...men som jag tolkar det så har grundcirkeln slipts ner med 4,3mm på diametern..och om de slipat så mycket så kan jag nästan tänka mig att det är ganska häftig duration på den..för enligt utsago så hade du ju mätt lyftet till 10,8mm och har de tagit 4.3mm på orginal grundcirkel (som är 36mm på orginalkammarna) så är vi nere på 31.7 på grundcirkeln och det säger mig att du måste ha stor duration med det förhållandevis lilla lyftet....smile Ok lycka till med mätningarna.

Mvh
P

-utan 940
1 728 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Hej Subbie
Du har fattat helt rätt; grundcirkeln är nerslipad till 31,7mm.
Tack för tipset om att mäta nockvinkeln, ska se om jag hittar en gradskiva bara.

Det låter ju bra att durationen troligtvis är lång, lyftet är ju inte lika viktigt i en turbomotor.

-utan 940
1 728 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Nu har jag mätt nockvinkeln, det var inte så lätt att mäta men vinkeln är klart lägre än 112, ungefär runt 105-107 grader. hmm

-utan 940
1 728 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Är det nån som vet nockvinkeln på T -och VX3-kammen eller andra originalkammar?

-utan 940
1 728 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Det blev inget med den omslipade kammen, jag fick tag på en nästan ny Enem V16 Turbo-kam billigt så jag slog till på den istället. Det blev en rejäl skillnad mot VX3-kammen; jag kapade mina 100-150-tider med 1s så nu gör han det på 4s på trean och 6s på fyran. Jag kan varmt rekommendera denna kam till er som kör med orörd 531-topp.

Sök