Få loss lamell som fastnat?

ultima
29 mars 2009 · 120 Inlägg

Har köpt mej en bil som har stått i ungefär ett halvår, vilket har resulterat i att kopplingslamellen har fastnat.
Har i nuläget inte möjligheten att börja sära på motor och låda, utan undrar om ni har något knep på att få loss den?

Testade att starta med 1an i och kopplingen nertrampad hela tiden, för att vid ungefär 6000varv tvärbromsa, men får inget positivt resultat sad

Evil_90 +Uppfinnare+
29 mars 2009 · 643 Inlägg

rätta mig om jag har fel. Men om lamellen har "fastnat" så skulle det ju inte vara möjligt att trycka ner kopplingen, är det inte kopplingsanordningen det är fel på då?

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
ultima
29 mars 2009 · 120 Inlägg

Han jag köpte av sa iaf att kopplingslamellen fastnat efter att den bara stått i ett halvår, vilket borde betyda att det kommit in fukt och rostat fast.

Lamellen kan väl ändå ha fastnat i ett läge, så att även om kopplingen fungerar så vill inte lamellen släppa..

engolf
29 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Vad är det för koppling på den, vajer eller hydraulisk?
När du trycker ner pedalen rör armen som går in till kopplingen på sig?

Senast redigerat av engolf (29 mars 2009)

Stefan Varberg Supraman
29 mars 2009 · 2 300 Inlägg

Spelar ingen roll om det e hydraulisk eller vajer.
Lamellen e en lös enhet som sitter på ingående axel i växellådan.
Den har ingen annan kontakt med tryckplattan än när kopplingen e släppt.
Har du inte fått loss den med våld så e de nog bara att dela på den för att få loss de.
För bättre förutsättning för att rosta fast finns inte när det e tryck som pressar de mot underlaget.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
ultima
29 mars 2009 · 120 Inlägg

Ok, det känns som det får bli så, tyvärr är det inget man kan fixa på ett bra tag..

Kan även tillägga att det är vajer och att armen rör på sej.

volvo_Tobias
29 mars 2009 · 687 Inlägg

Varmkör bilen ordentligt. Sen startar du på tvåan istället så du får upp farten, ned med kopplingen och ställ dig på bromsen. Funkar inte det så prova att håll nere broms och koppling och dutta på startmotorn med motorn avstängd.

ultima
30 mars 2009 · 120 Inlägg

De tipsen tackar jag så mycket för! smile

BOLUND bonntrimmare
30 mars 2009 · 655 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Varmkör bilen ordentligt. Sen startar du på tvåan istället så du får upp farten, ned med kopplingen och ställ dig på bromsen. Funkar inte det så prova att håll nere broms och koppling och dutta på startmotorn med motorn avstängd.

lr motorbromsa ......

bumpe Lastbilsmekaniker
30 mars 2009 · 3 878 Inlägg

eller ta 5:an, koppla, bromsa och vrid på starten...
Annars provar du på 1:an och kör med bilen, ganska högt varv... Frikopplar och ger fullt, släpper snabbt, ger fullt osv... Dvs köra som det blir med en gammal traktor...

Känns kopplingspedalen normal annars? Inte svampig eller går i botten utan/med väldigt lite motstånd?

Tjulin
31 mars 2009 · 242 Inlägg

var med om samma sak efter ett motorbyte, va lite störigt att man inte tänkte på det innan men jag gjorde så att jag drog ut och körde med kopplingspedalen nedtryck och tryckte och släppte på gasen, bromsade osv. efter några km så släppte det. pröva det men kör på kvällen då det inte är så mkt bilar ute tongue
lycka till smile

BMW 535I (1991)
ultima
31 mars 2009 · 120 Inlägg

Har inte lyckats få loss den än, var ute o körde lite igår med 2an i, varvade upp till 5000-6000varv och tvärbromsade, en massa gånger.
Ska dock göra ett nytt försök idag, och denna gången ta en mycket längre tur, då det kanske tar en stund innan skiten släpper.

Angående kopplingspedalen så känns den normal iaf, så jag är rätt så säker på att den fungerar.

Tjulin
1 april 2009 · 242 Inlägg

du kan ju testa att kila fast kopplingspedalen nedtryckt med en pinne eller nått, så tryckplattan inte ligger och trycker på hela tiden och låta den stå så när du lämnar bilen så kanske det släpper till slut smile

BMW 535I (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang