30 mars 2009
Trådstartare
Fråga 1: Olöst.
Bromsarna verkar ta iaf, har varit ute och kört nyss en sväng och testa.
Ligger jag i 70 och tvärnitar så låses alla fyra hjulen, av spåren att döma så låses de jämnt.
Men fortfarande känns pedalen svampig..
Vad säger SBP ifall bromsarna tar jämnt och tillräckligt men pedalen är svampig?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga 2: Inte helt löst
Försökte avlufta systemet men hur mycket jag än matar på med luft så får jag knappt ut något från bakre oken.
Har gått upp till en bar, över det vågar jag inte gå.
Har spolat ut ca 5dl från främre oken nu efter flera timmars luftande, men bak kommer det knappt ut något.
Jag har kört hö bak, vä fram, vä bak , hö fram. Har hållt koll på nivån så den inte sjunker under min gränsen. Fick nu veta att ordningen skall vara Hö bak, Vä bak, Hö fram, Vä fram.
Men oavsett om jag har gjort fel ordning så har jag ju börjat med rätt ok, så det bör ju komma vätska därifrån.. men det gör inte det, endast så det droppar lite..
Samt så har jag bytt bomben (bromstrycksackumultor) tidigare, när jag haft igång bilen och stannat motorn så är pedalen mjuk ca 6-7 tramp, sedan blir den stenhård.. Ska den inte hålla servoverkan längre än så? Kring 20 tramp har jag hört?
Dessutom, när pedalen är stum så är den inte längre svampig, men direkt jag startar bilen och servon slår in så blir pedalen svampig som fan. Inga varnings eller fellampor tänds. (det slocknade när jag bytte bomben)
Jag kan inte i mitt lilla huvud förstå vart felet ligger? Är någon kunnig?
Har bytt ok baktill, belägg bak och gått igenom främre oken och smort in glidpinnarna och kontrollerat beläggen.
Börjar bli tokig..
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga 3: LÖST
Skulle till att avlufta bromsarna på audin med såntdär luftmann eller vad det heter, tryckluft iaf.
Det gick inte bra, jag märkte att luften kommer ut från gängorna till korken i behållaren.
Nu är det så att jag haft ett h-vete med bromsarna, kan det vara så enkelt att det har berott på att den läker? Låter ologiskt tycker jag, men jag kan inte hitta felet :S
Edit; Löste detta med en slangklämma runt luftmann.
Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (31 mars 2009)