3583
Sök

Svampig bromspedal, varför? Audi 100 2.3E 1988b

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
groze skrev:
Om du har motorn avstängd och ställer dig på pedalen, sjunker den sakta sakta ner då? Eller håller den kvar trycket hela tiden?
Meningen med "bomben" antar jag är att man ska ha servoverkan på bromsarna en längre stund även efter att motorn stannat? Så är det på bmw E28 iaf. Men 30-35 bromsningar låter ändå som lite väl mycket. Så länge tycker jag inte servoverkan borde finnas kvar. hmmm..
Jag antar att ni luftade ett hjul i taget, och började med det hjulet som var längst bort i kretsen? vanligtvis höger bak.

Mvh Johan

Bomben är helt nybytt. Den har inte gått mer än ca 5km. Precis så ska den fungera, och det är precis det den gör, pedalen sjunker inte sakta inte heller pulserar eller vibrerar den heller. Så det är som det ska vara.
10-25 tramp på pedalen är normalt vad bomben ska klara av som jag läst påå diverse ställen,
så några tramp extra klarar ju denna av men det kan ju vara pga den inte är använd något ännu.

Jaa, ett hjul åt gången, Hö Bak, Vä Bak, Hö Fram, Vä Fram.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

564 Inlägg
31 mars 2009
Hmm...då har du gjort allt rätt som det verkar.

Är problemet nu att den varnar när du startar bilen och att pedalen inte känns riktigt som den ska? Eller är det bara varningen som är problemet?

Jag tänkte om det "bara" är så enkelt som ett fel i tryckkontakten? Om du kör med bilen och testar bromsarna ordentligt, känns dom bra då?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
groze skrev:
Hmm...då har du gjort allt rätt som det verkar.

Är problemet nu att den varnar när du startar bilen och att pedalen inte känns riktigt som den ska? Eller är det bara varningen som är problemet?

Jag tänkte om det "bara" är så enkelt som ett fel i tryckkontakten? Om du kör med bilen och testar bromsarna ordentligt, känns dom bra då?

Pedalen känns bra, iallafall vad jag tycker. Nu är det så jädra länge sen bilen var körbar så jag har knappt kört med den under 3 år, har kört ännu äldra skitbilar som inte ens har bromservo så jag kan helt enkelt ha glömt bort hur det ska kännas wink

Det är svårt att avgöra vid körning hur bromsarna tar, det enda jag kan säga är att pedalen känns bra.
Att givaren till hydraltrycket skulle ha havererat medans jag bytt ok osv har jag svårt att tro, risken finns ju.

Nu har jag inte vågat vara på någon längre provkörning då bilen inte har varit besiktad sen 2006 så.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

564 Inlägg
31 mars 2009
Är tryckgivaren verkligen en tryckgivare egentilgen, eller är det att den varnar för låg nivå på bromsvätskan?
Vet du var den sitter? Jag tänkte mest på att du kan ju isf testa om den fungerar. Borde inte vara mer än 2-polig, och då bör det gå att "kortsluta" kontakten. Ganska ofta brukar flottören i bromsvätskebehållaren kärva med varning som följd.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
groze skrev:
Är tryckgivaren verkligen en tryckgivare egentilgen, eller är det att den varnar för låg nivå på bromsvätskan?
Vet du var den sitter? Jag tänkte mest på att du kan ju isf testa om den fungerar. Borde inte vara mer än 2-polig, och då bör det gå att "kortsluta" kontakten. Ganska ofta brukar flottören i bromsvätskebehållaren kärva med varning som följd.

Jodå det sitter tre olika givare till den varningslampar. De två första är nivågivare till hydraloljebehållaren och den andra till bromsvätskebehållaren. Sen sitter en givare i bromsservot som känner av ifall det blir tryckfall.

Hur som helst så var jag och provkörde bilen nu.. Varningen har nu försvunnit lika mystiskt som den kom fram.
Dessvärre kändes bromsarna något svampiga efter en stunds körning, det kan ju ha att göra me att beläggen är nya och innan det yttre lagret har nötts bort.

Det är väl inte mer att göra än att besikta på fredag, godkänns den inte så gör den väl inte det.
Jag kan inte göra så mycket mer i nuläget än att kanske testa lufta lite till, för säkerhetsskull.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (31 mars 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Var ute på en "fuling" och testade bilen lite ordentligare nyss.
Ligger jag i 70 och tvärnitar, så låses alla fyra hjulen (halt ute).. Så jag har ju bromsverkan iaf, tycker även av spåren att bedöma att de låst sig ungefär samtidigt.

Men pedalen är fortfarande svampig.

Vad säger SBP ifall pedalen är svampig men bromsarna tar bra och jämnt?

Mvh Tommy

832 Inlägg
1 april 2009
te_wik skrev:
Var ute på en "fuling" och testade bilen lite ordentligare nyss.
Ligger jag i 70 och tvärnitar, så låses alla fyra hjulen (halt ute).. Så jag har ju bromsverkan iaf, tycker även av spåren att bedöma att de låst sig ungefär samtidigt.

Men pedalen är fortfarande svampig.

Vad säger SBP ifall pedalen är svampig men bromsarna tar bra och jämnt?

Mvh Tommy

Dom kan gnälla på att du har svampig pedal om du har otur men det beror nog lite på hur pass svampig den är. Men när jag bytte servopump på min audi så vart bromspedalen sjukt knepig. Om jag tryckte hårt på pedalen så gick den i botten men hjulen låste sig när den var kanske en fjärdedel nedtryckt och den kändes lite svampig. Sen bytte jag tillbaka till den gamla pumpen och då vart pedalen som vanligt igen. Så har du någon pump som ligger så skulle du ju kunna prova byta.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 april 2009
Nu är detta helt off topic men fan vad jag garvade när jag såg vem som gjort besiktningen lol

Men är det själva konstruktionen som ger med sig pga rosten då ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Konstruktionen på vad?

Mvh Tommy

6 170 Inlägg
3 april 2009
te_wik skrev:
Konstruktionen på vad?

Mvh Tommy

Nu vet ju inte jag vad en dragram till en kulkoppling är för något men om det var något som tex pedalen satt fast i eller någon del av bromssystemet så kanske det ger med sig om det är rostigt ?

Svårt att förklara men jag hoppas att du fattar ändå tongue

Du sa ju att pedalen fortfarande kändes svampig iaf.
Senast redigerat av TBOC_Razor (3 april 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
te_wik skrev:
Konstruktionen på vad?

Mvh Tommy

Nu vet ju inte jag vad en dragram till en kulkoppling är för något men om det var något som tex pedalen satt fast i eller någon del av bromssystemet så kanske det ger med sig om det är rostig ?

Svårt att förklara men jag hoppas att du fattar ändå tongue

Du sa ju att pedalen fortfarande kändes svampig iaf.

hehe de e dragkroken det wink Men den behöver jag inte byta heller, han sa att de räcker om jag blästrar den och slänger på lite rostskydd.

Jaa, jag frågade honom t.om om inte han tyckte den var svampig.. Jo sa han, lite grann.. men dom tar ju jämnt och bra så det är inga problem.

Mvh Tommy

6 170 Inlägg
3 april 2009
Hahaha jag får nog skylla på att jag har halsfluss och hög feber för att jag inte fattade att det var draget tongue

Skönt att du har fått den besiktigad iaf även om du har kvar en del av svamparna under pedalen.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Hahaha jag får nog skylla på att jag har halsfluss och hög feber för att jag inte fattade att det var draget tongue

Skönt att du har fått den besiktigad iaf även om du har kvar en del av svamparna under pedalen.

Hehe okay wink Annars e bilen typ rostfri, är bara skyddet som lossnat från draget så den har hunnit rosta lite.

Jaa, det är skönt.. första godkända besiktningen sen 2006.

Mvh Tommy

4 586 Inlägg
3 april 2009
hur ser dina bromsbelägg ut kan vara så att dom blivit hårda som sten och inte greppar tag i skivan direkt. Jag skulle nog testa att byta ut beläggen fram för att få en broms som hugger tag direkt

832 Inlägg
3 april 2009
Då gjorde det tydligen inget att den var svampig tongue Skönt att den gick igenom med i stort sett blankt papper.

832 Inlägg
3 april 2009
jorre83 skrev:
hur ser dina bromsbelägg ut kan vara så att dom blivit hårda som sten och inte greppar tag i skivan direkt. Jag skulle nog testa att byta ut beläggen fram för att få en broms som hugger tag direkt

Det var ju inget fel på bromsarna mer än att pedalen känns svampig och jag tror inte att det beror på beläggen iaf.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:

Bromsarna fram är det inget fel på.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
Då gjorde det tydligen inget att den var svampig tongue Skönt att den gick igenom med i stort sett blankt papper.

Javisst är de skönt. Första gången på 3 år som den går igenom besiktningen tongue
Den lilla bra-att-veta är lätt fixad iaf smile

Mvh Tommy

Sök