Snodde "Grannens" parkeringsplats fick böter:S

Iduns
2 april 2009 · 40 Inlägg

Ja men jag var inte ute efter att irritera någon jag ville bara ha parkeringen som alla har rätt till..

blacken
2 april 2009 ·

Iduns skrev:
Letade som vanligt efter efter en parkeringsplats i vårat område bär vi bodde, åkte omkring en kvart innan jag insåg att det inte fanns en plats ledig. Tog ändå sista rundan runt och ser att en av mina grannar ska åka, tar hans parkering och han flyger ut ut bilen och skriker om att detta är hans parkering, kan påpeka att detta är en allmän parkering (inga förhyrda, inga boende, ingen handikapp ingen skylt)
Jag påpekar vänligt att jag kan köra så långt fram att även han får plats på den ny gjorda parkeringen.

För4 månader sedan så plockade kommunen bort trottoar kanten på denna lilla gräsplätt(som numera är grusad) mellan två parkeringar för att få plats med två bilar till.

När jag kliver ut i morse kl 05.00 så har jag en p-bot för "stanna eller parkerat på allmän plats i tätbebyggt område som terräng" kl 21:19:01 - 21:19:40. Grannen stod precis bakom mig men hade ingen p-bot när jag läste boten ordentligt hade NÅGON ringt till polisen som hade åkt dit och skrivit boten.

Får dom ens bötfälla mig för detta?? Jag stod ju på en parkering tillsammans  med en annan bil som inte fick någon bot. Och 40 sekunder?? det gick snabbt att skriva den boten jag kunde ju lika gärna ha ställ mig där tillfälligt för att springa upp till lägenheten för att stänga av gasspisen eller något!!!

Dum nog som jag var har jag inga bilder på hur jag stod parkerad eller så så det lär bli ord mot ord men om jag får betala tänker jag inte låta det stanna vid detta utan jag tänker skaffa direkt nummer till polisen som får komma dit så fort grannen står olämpligt.

Första boten för mig och den var väldigt hög enligt mig!!!

Ta reda på med kommunen vad som avses och gäller för parkering på aktuell plats. Är det så att kommunen har avsett att det ska vara p-plats där, så kan du nog överklaga, men misstänker att du måste pröjsa boten först, för att sedan eventuellt få igen det..

Iduns
2 april 2009 · 40 Inlägg

Jag har pratat med kommunen och med polisen, kommunen(Stockholm stad) tycker att polisen kan kontakta dom så dom kan reda upp detta och polisen säger att kommunen får kontakta dom, måste betala boten inom 2 veckor så..
men jag betalar först och överklagar mer sen

Zahak Prisjägare
2 april 2009 · 238 Inlägg

Men alltså, vadå ingen parkering? Antingen är det parkering eller så är det inte, sen spelar det ingen roll vad polisens papper säger. Står det en skylt om att det är parkering så är det, står där ingen skylt (och det handlar om parkeringsrutor) så är det faktiskt ingen parkering... Så svårt var det.

Man är alltid skyldig att betala först, även om man överklagar. Kan tom vara enklare att överklaga om man har betalat in?
Iaf, finns många som har lyckats med överklagningar, så varför inte. Men se till att följa regelboken och ha lite tålamod.

Du får gärna lägga upp någon bild på parkeringen här också för jag har lite svårt att greppa hur det ser ut.

LeafBox Lat Perfektionist
2 april 2009 · 6 359 Inlägg

Jag vet en sak du kan pröva.
Ring polisen när HAN står där wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
CTR-Jante
2 april 2009 · 301 Inlägg

Iduns skrev:
Letade som vanligt efter efter en parkeringsplats i vårat område bär vi bodde, åkte omkring en kvart innan jag insåg att det inte fanns en plats ledig. Tog ändå sista rundan runt och ser att en av mina grannar ska åka, tar hans parkering och han flyger ut ut bilen och skriker om att detta är hans parkering, kan påpeka att detta är en allmän parkering (inga förhyrda, inga boende, ingen handikapp ingen skylt)
Jag påpekar vänligt att jag kan köra så långt fram att även han får plats på den ny gjorda parkeringen.

För4 månader sedan så plockade kommunen bort trottoar kanten på denna lilla gräsplätt(som numera är grusad) mellan två parkeringar för att få plats med två bilar till.

När jag kliver ut i morse kl 05.00 så har jag en p-bot för "stanna eller parkerat på allmän plats i tätbebyggt område som terräng" kl 21:19:01 - 21:19:40. Grannen stod precis bakom mig men hade ingen p-bot när jag läste boten ordentligt hade NÅGON ringt till polisen som hade åkt dit och skrivit boten.

Får dom ens bötfälla mig för detta?? Jag stod ju på en parkering tillsammans  med en annan bil som inte fick någon bot. Och 40 sekunder?? det gick snabbt att skriva den boten jag kunde ju lika gärna ha ställ mig där tillfälligt för att springa upp till lägenheten för att stänga av gasspisen eller något!!!

Dum nog som jag var har jag inga bilder på hur jag stod parkerad eller så så det lär bli ord mot ord men om jag får betala tänker jag inte låta det stanna vid detta utan jag tänker skaffa direkt nummer till polisen som får komma dit så fort grannen står olämpligt.

Första boten för mig och den var väldigt hög enligt mig!!!

Stod du inte med framhjulen på gruset??
Om du gjorde det så var det nog dä du åkte på..
Måste ha alla hjulen inom parkeringsrutan..
Men surt helt klart..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
Xtravagant 1337
2 april 2009 · 1 343 Inlägg

Iduns skrev:
Letade som vanligt efter efter en parkeringsplats i vårat område bär vi bodde, åkte omkring en kvart innan jag insåg att det inte fanns en plats ledig. Tog ändå sista rundan runt och ser att en av mina grannar ska åka, tar hans parkering och han flyger ut ut bilen och skriker om att detta är hans parkering, kan påpeka att detta är en allmän parkering (inga förhyrda, inga boende, ingen handikapp ingen skylt)
Jag påpekar vänligt att jag kan köra så långt fram att även han får plats på den ny gjorda parkeringen.

För4 månader sedan så plockade kommunen bort trottoar kanten på denna lilla gräsplätt(som numera är grusad) mellan två parkeringar för att få plats med två bilar till.

När jag kliver ut i morse kl 05.00 så har jag en p-bot för "stanna eller parkerat på allmän plats i tätbebyggt område som terräng" kl 21:19:01 - 21:19:40. Grannen stod precis bakom mig men hade ingen p-bot när jag läste boten ordentligt hade NÅGON ringt till polisen som hade åkt dit och skrivit boten.

Får dom ens bötfälla mig för detta?? Jag stod ju på en parkering tillsammans  med en annan bil som inte fick någon bot. Och 40 sekunder?? det gick snabbt att skriva den boten jag kunde ju lika gärna ha ställ mig där tillfälligt för att springa upp till lägenheten för att stänga av gasspisen eller något!!!

Dum nog som jag var har jag inga bilder på hur jag stod parkerad eller så så det lär bli ord mot ord men om jag får betala tänker jag inte låta det stanna vid detta utan jag tänker skaffa direkt nummer till polisen som får komma dit så fort grannen står olämpligt.

Första boten för mig och den var väldigt hög enligt mig!!!

Anledningen till boten är förmodligen att du stått där det inte fanns en parkeringsruta.
Är man då smart så ringer man polisen som gubben gjorde, efter det är det bara till att vänta på polisen tills boten är skriven sen köra in och ställa sig i fickan bakom.

För vad är det som säger att grannens egna bil stod parkerad när dom ringde polisen?? låter dumt.
Om det inte är grannen som ringt men inte fått böter så är det kanske så att dom redan hade plockat in sin bot eller att någon annan hade tagit bort den från rutan och slängt den?

Oavsett har jag svårt att tro att du kommer få tillbaka en krona..
parkerar man fel så är det fel oavsett om gubben är dum i huvudet eller inte.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
j0nas Lastbilschaffis
2 april 2009 · 811 Inlägg

gamlingen skrev:

kaxxen skrev:
ring & klaga på att han parkerar fel & se till att han får en bot big_smile  hatar gnällspilar som ska lipa om allt.. gubbfan

min granne tycker min skyline låter för mkt så hon skicka sin man att gnälla & klaga på mig.. nu för tiden gasar ja lite extra utanför deras hus... & hoppas att hon blir arg... förbannade primadonna gatu nazist som itne får störa friden hehe

Därigenom ökas hatet mot motorburen ungdom... bla tillföljd av att vissa känner sej förföljd av farbror lagen.

inte bara mig hon klagat på... även grannens chopper... när min morsa grilla fisk en sommar...  när ja hade moppen  osv... Jag har haft min bil för att åka iväg & såvidare... kör lugnt på gatan då vi har massa barn men ändå ska hon klaga...

Iduns
27 april 2009 · 40 Inlägg

Numera står grannen på den platsen jämt då han är den enda i området som INTE får böter på denna plats. Alla andra grannar har fått böter men än inte fått någon påminnelse. hoppas på att jag inte får någon. Men ska det ta en månad för att få hem den???

Arradin
27 april 2009 · 631 Inlägg

Jaja, det här med parkera i terräng är underligt...   Och tydligen så kan man bötfällas direkt för det..

Kompisens däck small ju, pajjade hela fälgen, Kanade över på felsida vägen, och in i skogsområde...  Lämnade bilen där, för att hämta reservdäck, och kommer tillbaka för att ha fått BOT för detta då, Parkering i terräng... Mmhm mmhm ...

Gick dock till polisen med foto på skadade fälg/däck så blev den tydligen riven...  Så det är klart, det lönar ju sig om man VET att man har rätt..

ScottaN Medlem 5280
27 april 2009 · 552 Inlägg

Det är inte så att gubben är parkeringsvakt i kvarteret? Sitter i styrelsen osv?

Rock-Star
27 april 2009 · 2 982 Inlägg

vart i sthlm är detta?

Slash Saabifierad
27 april 2009 · 2 026 Inlägg

Om dom inte river böteslappen, ring när han står där och se om han på detta sätt också kommer få parkeringsböter cool Annars är det något lurt med det här.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
bosing
27 april 2009 · 106 Inlägg

Tror inte polisen skrivit boten, det är ett parkeringsbolag som mark/fastighetsägaren har hyrt in. Polisen tror jag aldrig skulle skriva på en sådan sak som parkerat i terräng.

På p-böter står det polismyndigheten, men det är inte alltid polisen som skrivit böterna utan en "lapp-lisa", kommun eller privat anställd. Överklagan hämtar man på polisstationen.

Tubbex
27 april 2009 · 1 517 Inlägg

om min granne hade gjort så hade jag letat efter fejk böteslap o satt på hans ruta^^

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Slash Saabifierad
29 april 2009 · 2 026 Inlägg

TUbbex skrev:
om min granne hade gjort så hade jag letat efter fejk böteslap o satt på hans ruta^^

Haha så kan man skriva sitt kontonummer på den så får man en slant cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Iduns
29 april 2009 · 40 Inlägg

bosing skrev:
Tror inte polisen skrivit boten, det är ett parkeringsbolag som mark/fastighetsägaren har hyrt in. Polisen tror jag aldrig skulle skriva på en sådan sak som parkerat i terräng.

På p-böter står det polismyndigheten, men det är inte alltid polisen som skrivit böterna utan en "lapp-lisa", kommun eller privat anställd. Överklagan hämtar man på polisstationen.

Jo vi har sett att det är polisen som åker omkring i området även efter de. Har tom pratat med dom.. Men dom lyder inga lagar själva kör mot enkelriktat, kör förfort struntar i högerregler och väjningsplikt!!

John87 Stolt Volvoägare
29 april 2009 · 4 913 Inlägg

Iduns skrev:
Jo vi har sett att det är polisen som åker omkring i området även efter de. Har tom pratat med dom.. Men dom lyder inga lagar själva kör mot enkelriktat, kör förfort struntar i högerregler och väjningsplikt!!

Skilladen är att de får göra så enligt lag.

Sen kan man ju tycka vad man vill om det..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
29 april 2009 · 887 Inlägg

Varför göra en så stor grej av något så litet?
Överklaga, ta bilder på hur du stod och hur andra står.

Sen tar du och slänger ner den där panpizzan i brevlådan när dom är borta tycker jag.
Ett klockrent sätt att "hämnas", för i ärlighetens namn, jag hade blivit förbannad.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Pierre_r Lastbilsmekaniker
29 april 2009 · 729 Inlägg

John87 skrev:

Iduns skrev:
Jo vi har sett att det är polisen som åker omkring i området även efter de. Har tom pratat med dom.. Men dom lyder inga lagar själva kör mot enkelriktat, kör förfort struntar i högerregler och väjningsplikt!!

Skilladen är att de får göra så enligt lag.

Sen kan man ju tycka vad man vill om det..

Jag har för mig att dom måste följa alla trafikregler UTOM när dom är på utryckning och har blåljus på. Det är vad jag har hört iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang