3638
Sök

Funderingar om bmw ix

37 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Har funderingar på att köpa en bmw 525 ix och undrar då om 4 hjulsdriften på lite äldre modeller, runt 90-95.

Pallar den lite trycka eller blir det skruva hela tiden?

564 Inlägg
7 april 2009
Jag har en sån (-93) och jag bara ääälskar den. smile

Jag har lekt en hel del med den nu i vinter och fyrhjulsdriften verkar riktigt stabil och trevlig. Det enda "felet" som dykt upp är att splinesen på främre kardan gick sönder. Men det berodde på att man inte smort in dem med fett, vilket gjorde att de rostade. Dessa splines skall kollas och fettas in med jämna mellanrum. Det är väldigt enkelt och smidigt att både lossa och montera kardanen. 10min för att ta bort den, och ca 15min för att montera. Det var vad det tog för mig första gången jag testade. smile

Det jag hört om modellen i övrigt är att det ska vara stabilare prylar i 5-serien jämfört med 3-serien.

Hur som helst är jag supernöjd med min! Den går till och med riktigt snålt! Inga problem att få den att dra under litern blandad körning i stockholm. Då har jag ändå automat och touring = 1880kg tjänstevikt.

Mvh Johan

37 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
okej smile låter jävligt nice faktist! skruvandet är det inga problem med eftersom jag går fordonsprogrammet men det är det att jag vill ha en bil som jag ska slippa skruva på så, så lite det går iaf lol

Men visst stämmer det att drivningen är 37% fram och 63% bak?

564 Inlägg
7 april 2009
Jo, det stämmer. Den driver mer på bakhjulen vilket ger den en lite överstyrd karaktär. Men den känns ändå oerhört stabil i halt väglag.

37 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
man ska åka så brett som det bara går big_smile men skulle du rekomendera mig att köpa en? och finns det något speciellt man ska kolla på när man köper en? smile

457 Inlägg
7 april 2009
Visserligen har jag en 325 IX, men den drivlinan har då hållt MINST 3 rejäla vintrar med massa lek! Och säger han att det är ännu bättre på 5-serien så måste det va bra säkra grejer! smile

37 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
då litar vi på det! big_smile

735 Inlägg
8 april 2009
Kolla så att drivningen verkligen fungerar. Mellanviscon har en tendens att sluta fungera som den ska exempelvis ifall bilprovningen har kört den i rullarna... Många åker faktiskt runt med en defekt 4wd utan att veta om det då fyrhjulsdriften fungerar ända tills bakhjulen tappar fästet. Då stannar framhjulen! 325/525ix är också utrustad med en diffbroms på bakhjulen så den spättar på rätt bra utan att framhjulen hjälper till!
Det är egentligen ganska enkelt att testa, backe med lite snö, eller varför inte blött gräs ifall snön lyser med sin frånvaro! se till att bakhjulen släpper då ska minst ett av framhjulen driva med ifall viscon funkar!

37 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
okej, tack för tipset! smile

564 Inlägg
9 april 2009
En annan sak som kan vara bra att ha i åtanke är att reservdelspriserna på chassi-delar och bromsskivor är betydligt högre på en IX då det är special på allt. Bromsbeläggen är däremot samma som på en "vanlig" 525a. Det är också en annan inpressning på fälgarna, så vanliga 5-seriefälgar passar inte. Däremot bör det gå bra med vissa E46, E36 fälgar. Tänk bara på att det MÅSTE vara samma rulldiameter runt om. 

Mvh Johan

Sök