Jag åker med kylare i skuffen på racebilen.
Enda modifieringen är att jag har en öppen termostat, tar lite längre tid att få upp vattentemp men det fungerar problemfritt!
Största problemet med kylaren bak är inte att vattenpumpen inte hänger med, utan det största problemet är att det är förjävla jobbigt att lufta systemet.
Det är löst lite klurigt på min bil att det sitter en gardena-koppling baktill vid kylaren, så jag trycksätter helt enkelt systemet när jag fyller vatten, sen finns det en liten avluftare baktill på toppen för att få bort all luft i motorn.
Så proceduren för mig för att fylla vatten är som följer;
Fyller upp glykol först, genom expansionskärlet som också sitter i skuffen.
Kopplar på gardena-slangen och trycksätter systemet, luftar på skruven fram, gör detta 2-3 ggr.
Vrider av ventilen till vattenslangen och startar bilen, sätter igång värmen så värmepaketet luftas.
Stänger av bilen och luftar igen bak på toppen med tryck från trädgårdsslangen.
Det är otroligt smidigt sätt att lufta på, har man inte så man kan trycksätta systemet är det stor risk att du får en luftficka i motorn med kokning som följd.
Hoppas det hjälper lite
