4386
Sök

XC70 D5:a driver dåligt / (Va 17 hände?)

7 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
I dag åkte jag runt i min Volvo XC70 D5 från 2004. Bilen är pigg och glad "trots" sina 20.000 mil av stockholmstrafik.

Jag hade dock en dålig förutsättning inna och det va att bromsarna är slut. Både klossar och skivor ska bytas på måndag. Till följd av detta har jag senaste veckan haft lite missljud från klossar och skivor fram.

I dag hände dock något märkligt... Under färd rakt fram har jag ett klart missljud av "metall mot metall". Jag bromsar in en aning och då hostar och hoppar bilen en aning precis innan jag får stopp på den.

Jag tänkte nåväl, jag är inte mer än en eller två km hemifrån så jag tänker att jag kör hem i alla fall.

Då uppstår fenomenet att jag saknar drivkraft framåt. Jag provar att backa och det funkar fint utan missljud. Lägger i Drive igen och tuffar i sakta mak framåt hela vägen hem med ett jäkla missljud och mycket dålig drivkraft.

Dessutom dyker felmeddelandet "ANTISLADD SERV.SNARAST" och det luktar illa om bilen. Luktar bränt och lite annat, som en gammal unken verkstad typ smile

Teorier? Skrota eller? wink

Mycket tacksam för tankar och funderingar på vad detta kan kosta.
Senast redigerat av AP-XC70 (16 april 2009)

908 Inlägg
16 april 2009
byt rubrik låter som en bra idé
Senast redigerat av Beckstroem (16 april 2009)

587 Inlägg
16 april 2009
det har kanske ramlat ner skräp mellan nånstans och det är det som gör att de luktar illa.

7 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
skräp mellan tex klossar och skivor är redan undersökt, inget där. Det skulle inte förklara att den driver riktgit dåligt heller väl?

Lastbilschaufför
213 Inlägg
16 april 2009
Belägg lät det först som men när du får upp ett felmeddelande måste du ju ändå till service för att ta bort felmeddelandet så jag föreslår att du åker dit och kollar upp det.

En rostfri bil är en bra bil! :)

587 Inlägg
16 april 2009
nej kanske inte men har det kommit in nåt i själva drivknuten så...

7 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
danneda740 skrev:
Belägg lät det först som men när du får upp ett felmeddelande måste du ju ändå till service för att ta bort felmeddelandet så jag föreslår att du åker dit och kollar upp det.

Jag missade att skriva att felmeddelandet försvann efter att jag "startat om" bilen.

7 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
einherjer skrev:
nej kanske inte men har det kommit in nåt i själva drivknuten så...

Det kan vara en tanke om i så fall någon bussning eller så gått sönder. Någon som har koll på om detta går att rädda i så fall? Drivknut på mekonomen kostar 1800:- som jag gärna lägger på nått annat.

Lastbilschaufför
213 Inlägg
16 april 2009
Hur ser beläggen ut da?

7 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
danneda740 skrev:
Hur ser beläggen ut da?

Beläggen är helt slut. Det har jag koll på. Frågan är bara vad som gjorde att den började bete sig så märkligt. Det känns inte som det har bara med klossarna att göra? Det borde den ju inte hosta sig framåt för?

Lastbilschaufför
213 Inlägg
16 april 2009
Nej det stämmer. Men byt belägg och se vad som händer. För börjar felmedelande visas och så vidare så kan det vara kontrollenheten som får spelet. om det fortsätter att vara skit efter bytet så kolla drivknutar osv
känner en som har en XC90 och hans betedde sig liknande. men han bytte lager ut från växellåda för det var kasst. ändå är det nästan en ny bil

587 Inlägg
16 april 2009
kan tipsa lite om en billig och bra säljare av nya och beg. delar. har flertalet kompisar som kommit undan med mindre än halvar beloppet mot mekonomen:

Tegnaby Bildemontering :0470774378

7 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Tackar, en bit på väg. Jag byter klossar och skivor och så får vi se. Jag fick tips på annat håll att skitdåliga belägg och skivor kan göra att kontrollenheter för just antispinn knasar ur.

Lastbilschaufför
213 Inlägg
16 april 2009
Kan nog stämma mycket bra. Lycka till

Mvh Danne

Sök