Hjälp ska bygga rörram på caddy med 4wd hur gör jag?

x6rs
16 april 2009 · 258 Inlägg

kan börja att berätta att min mekplats är i en gammal lada med ojämnt(väldigt) golv, vet inte hur jag ska göra, ska ta 4wd från subaru legacy, cc mått mellan fjäderbenstornen är exakt lika fram, subarun ar ca 10cm bredare än caddyn, blir att bredda caddyn senare.

ska jag börja bygga runt bottenplattan på subarun eller bygga i caddyn direkt?
kan ju säga att det skiljer 4cm i hjulbas mellan subarun och caddyn, caddyn är längre.
korta caddyn eller bulta fast bakvagnen och allt direkt caddyn?

vill få bilen 100% rak i ramen på enklast möjliga sätt med dom förutsättningarna som finns.antar att ramen är rak på caddyn och rak på subarun.

funderar på att bygga runt botten på subarun och sen kapa bort subaru botten när ramen är klar och sen fästa caddy karossen bra eller anus?

har aldrig gjort ett sånt här bygge förut men tänker genomföra det. är ganska händig med TIG svetsen och hyfsad när det gäller att skruva, men vete fan hur jag ska göra, vilken ände jag ska börja i hehe:) man vill ju ha en plan innan man börjar.

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832
Audi Urquattro "Retard Racing" (1983)
KBerglund Bilskadeentusiast
17 april 2009 · 291 Inlägg

det är ju självbärande kaross på caddyn så du kan inte bara bygga en ram med drivning och svetsa på på caddyn utan det ska svetssas direkt på karossen. Och att få på ett underrede från en subaru är nog inte det lättaste. Sen är det nog svårt och göra det 100% om man inte har riktbänk och riktiga mätverktyg

sik
17 april 2009 · 1 072 Inlägg

Om caddyn är längre, vilket är bra. Så gör man väll lämpligtvis en "sk" spacer på 40mm så slipper du klippa & klistra.

x6rs
17 april 2009 · 258 Inlägg

tack för svaren, jo vet att caddyn har en självbärande kaross, men tanken är att det bara ska bli ett skal kvar av caddyn, har tittat lite förut på rörhögen eller vad den kallades och det verkar absolut inte va nåt dumt sätt att gå tillväga, kanske blir liknande. har även kollat på zatzy där det byggs en caddy med drivlina från audi 100 och med PRV-sexa från volvo.
ska klura lite till,

men att köpa två i-balkar kostar 1600 och då kan man göra en jigg av dom, då är det ju ingen större risk att det slår sig när man svetsar ramen:) fast man är ju lat av naturen så enklast möjliga vore bra.

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832
Audi Urquattro "Retard Racing" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang