Hållbarhet på fälgen? Snabba svar uppskattas!

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
3 maj 2009 · 91 Inlägg

Har breddat en utav mina fälgar nu och slipade ner svetsfogen där däcket ska ligga emot, och när jag slipat klart så såg jag att jag tagit lite på plåten som jag breddat med också. Plåten jag breddade med va 2mm och jag har råkat slipa på den så den är 1.5mm nu runt hela fälgen.

Undrar nu om detta gör att fälgen blir skör eller kommer 1.5mm tjockt gods att räcka?

Runt om hela fälgen vid detta områda har jag slipat lite för mkt. Har ju blivit som en liten grop/vall på 0.5mm runt om.
http://i40.tinypic.com/mh5z09.jpg

Syns inte så jättebra kanske.
http://i44.tinypic.com/25gqom0.jpg

Senast redigerat av Steveoo (3 maj 2009)

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
gorre
3 maj 2009 · 250 Inlägg

Nu ska jag inte säga säkert men jag tror inte det är något problem. Då det inte ser ut att vara nån skarp kant så har inte nå sprickor nått bra ställe att börja på.
Så som sagt tror inte jag att det är nå problem men skulle avakta fler ideer.
Går ju även att kränga på däcken å köra lite hårt en stund och sen mäta lite och se om det finns nå form förändringar efter det. För även om det inte är tillräckligt tjockt gods så lär ju inte fälgen kollapsa och bilen ligga på backen big_smile
Om det vissar sig vara för tunt så kommer fälgen bli vind och det ser du eller kan mäta fram.
Och dessutom så är det väll inga monster effekter dessa fälgar ska utsättas för?


EDIT: tillägg

Senast redigerat av gorre (3 maj 2009)

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
3 maj 2009 · 91 Inlägg

gorre skrev:
Nu ska jag inte säga säkert men jag tror inte det är något problem. Då det inte ser ut att vara nån skarp kant så har inte nå sprickor nått bra ställe att börja på.
Så som sagt tror inte jag att det är nå problem men skulle avakta fler ideer.
Går ju även att kränga på däcken å köra lite hårt en stund och sen mäta lite och se om det finns nå form förändringar efter det. För även om det inte är tillräckligt tjockt gods så lär ju inte fälgen kollapsa och bilen ligga på backen big_smile
Om det vissar sig vara för tunt så kommer fälgen bli vind och det ser du eller kan mäta fram.
Och dessutom så är det väll inga monster effekter dessa fälgar ska utsättas för?


EDIT: tillägg

Monstereffekter är det inte nej x) Ska sitta på min Jetta på 90hk ^^ Detta är bakfälgen jag har gjort, är kanske inte så farligt med bakfälgen? Det jag är rädd för är ju att det antingen ska spricka i plåten eller att det ska bli ovalt eller liknande. Men du tror inte det ska vara någon fara då, jag är jävligt nojjig för detta tongue


Kom igen gott folk, ge mig era tankar och åsiker om detta!!

Senast redigerat av Steveoo (3 maj 2009)

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
gorre
3 maj 2009 · 250 Inlägg

Som sagt tror jag det är lugnt.Spricka lär det inte göra, om nått händer så är det just det att den blir vind.
Om det var jag så skulle jag fara ut en sväng och sen se över den bara för att va hundra.
Och egentligen finns det bara 3 alternativ i detta läget.
1. Göra om så man är säker.
2. Prova använda dom och det går hur fint som helst.
3. Prova och det inte funkar och du får göra om.

Om du inte tror på fälgen att den håller så gör om den fast då är det ju lika att prova först så man inte skaffar sig en massa onödigt arbete.

Senast redigerat av gorre (3 maj 2009)

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
3 maj 2009 · 91 Inlägg

gorre skrev:
Som sagt tror jag det är lugnt.Spricka lär det inte göra, om nått händer så är det just det att den blir vind.
Om det var jag så skulle jag fara ut en sväng och sen se över den bara för att va hundra.
Och egentligen finns det bara 3 alternativ i detta läget.
1. Göra om så man är säker.
2. Prova använda dom och det går hur fint som helst.
3. Prova och det inte funkar och du får göra om.

Om du inte tror på fälgen att den håller så gör om den fast då är det ju lika att prova först så man inte skaffar sig en massa onödigt arbete.

Får väl bli till å prova, men det är inte så att fälgen kolapsar när man ligger i en hög hastighet då? tongue Vill gärna inte sätta bilen i ett träd eller likande ^^

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
gorre
3 maj 2009 · 250 Inlägg

Prova lite lugnt först bara och öka succsesivt bara.
Och om fälgen kollapsar i hög fart så är det nästan större chans att det ger sig pga svetsfogen isåfall.
Men om du inte tror på fälgen så gör om den för om du inte litar på att den håller ihop så blir det inget skoj och köra bilen för ingen vill ju sitta och oroa sig hela tiden.

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
3 maj 2009 · 91 Inlägg

gorre skrev:
Prova lite lugnt först bara och öka succsesivt bara.
Och om fälgen kollapsar i hög fart så är det nästan större chans att det ger sig pga svetsfogen isåfall.
Men om du inte tror på fälgen så gör om den för om du inte litar på att den håller ihop så blir det inget skoj och köra bilen för ingen vill ju sitta och oroa sig hela tiden.

Nej inte kul att oroa sig hela tiden tongue Men om det funkar så släpper oron efter ett tag. Svetsfogen bör den inte ge sig i då det är svetsat med 2mm spalt så det har bränt igenom perfekt. Hur ska man mäta fälgen, diametern bara? Sen ut å köra lite lugnt, öka fart, lite lugna inbromsningar och hårdare inbromsningar. Sen mäta igen? Man har ju sett fälgar som rostat fan och folk kör på det så om man tänker så, så borde mitt hålla tongue

Senast redigerat av Steveoo (3 maj 2009)

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
gorre
3 maj 2009 · 250 Inlägg

Steveoo skrev:

gorre skrev:
Prova lite lugnt först bara och öka succsesivt bara.
Och om fälgen kollapsar i hög fart så är det nästan större chans att det ger sig pga svetsfogen isåfall.
Men om du inte tror på fälgen så gör om den för om du inte litar på att den håller ihop så blir det inget skoj och köra bilen för ingen vill ju sitta och oroa sig hela tiden.

Nej inte kul att oroa sig hela tiden tongue Men om det funkar så släpper oron efter ett tag. Svetsfogen bör den inte ge sig i då det är svetsat med 2mm spalt så det har bränt igenom perfekt. Hur ska man mäta fälgen, diametern bara? Sen ut å köra lite lugnt, öka fart, lite lugna inbromsningar och hårdare inbromsningar. Sen mäta igen? Man har ju sett fälgar som rostat fan och folk kör på det så om man tänker så, så borde mitt hålla tongue

ja typ diametern och gärna om du mäter från centrum ut till kanten fälgen då ser du fort om den blivit vind mät på alla sätt och vis du kan komma på man kan aldrig mäta för mycket.

och sen som du säger mät sen igen efter körning.

Berätta gärna hur det gick sen också.

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
3 maj 2009 · 91 Inlägg

gorre skrev:

Steveoo skrev:

gorre skrev:
Prova lite lugnt först bara och öka succsesivt bara.
Och om fälgen kollapsar i hög fart så är det nästan större chans att det ger sig pga svetsfogen isåfall.
Men om du inte tror på fälgen så gör om den för om du inte litar på att den håller ihop så blir det inget skoj och köra bilen för ingen vill ju sitta och oroa sig hela tiden.

Nej inte kul att oroa sig hela tiden tongue Men om det funkar så släpper oron efter ett tag. Svetsfogen bör den inte ge sig i då det är svetsat med 2mm spalt så det har bränt igenom perfekt. Hur ska man mäta fälgen, diametern bara? Sen ut å köra lite lugnt, öka fart, lite lugna inbromsningar och hårdare inbromsningar. Sen mäta igen? Man har ju sett fälgar som rostat fan och folk kör på det så om man tänker så, så borde mitt hålla tongue

ja typ diametern och gärna om du mäter från centrum ut till kanten fälgen då ser du fort om den blivit vind mät på alla sätt och vis du kan komma på man kan aldrig mäta för mycket.

och sen som du säger mät sen igen efter körning.

Berätta gärna hur det gick sen också.

När du säger att den blir vind, hur menar du då? Jag har 3 fälgar kvar att göra innan jag kan testa dock tongue Men får väl smälla ihop den andra bakfälgen så jag kan få på dom bak iaf. Tänkte inte slipa ner fogen lika mkt på nästa fälg, men tror du att däcket kommer att komma över fogen då?

Senast redigerat av Steveoo (3 maj 2009)

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
gorre
3 maj 2009 · 250 Inlägg

Steveoo skrev:

gorre skrev:

Steveoo skrev:

Nej inte kul att oroa sig hela tiden tongue Men om det funkar så släpper oron efter ett tag. Svetsfogen bör den inte ge sig i då det är svetsat med 2mm spalt så det har bränt igenom perfekt. Hur ska man mäta fälgen, diametern bara? Sen ut å köra lite lugnt, öka fart, lite lugna inbromsningar och hårdare inbromsningar. Sen mäta igen? Man har ju sett fälgar som rostat fan och folk kör på det så om man tänker så, så borde mitt hålla tongue

ja typ diametern och gärna om du mäter från centrum ut till kanten fälgen då ser du fort om den blivit vind mät på alla sätt och vis du kan komma på man kan aldrig mäta för mycket.

och sen som du säger mät sen igen efter körning.

Berätta gärna hur det gick sen också.

När du säger att den blir vind, hur menar du då? Jag har 3 fälgar kvar att göra innan jag kan testa dock tongue Men får väl smälla ihop den andra bakfälgen så jag kan få på dom bak iaf. Tänkte inte slipa ner fogen lika mkt på nästa fälg, men tror du att däcket kommer att komma över fogen då?

Jag menar att den kan bli oval,den kan slå sig(vet inte riktigt hur jag ska förlara det),och så om man tänker sig de båda yttre sidorna kan förskjutas i förhållande till varandra. vet inte hur jag ska säga men du lär märka om det inte är rätt både känna det och se det med mått bandet.

Slipa lagom så blir det bra big_smile
nej men seriöst så ta det slätt men ha inte för bråttom bara. och tryck inte på allt för mycket låt maskin averka det "den" vill.
Men om du har möjliget spänn upp fälgen i en svarv och svarva bort överflödet så blir det bäst och minst jobb.Även bättre för balansen i fälgen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang