Bilen skakar i 160km/h och uppåt

Jospan
4 maj 2009 ·

Hej. Tidigare har aldrig bilen skakat i hastigheter över 160-200km/h men nu känner jag att bilen har börjat skaka av någon anledning. Jag balanserade däcken förra veckan och det har funkat klockrent tills nu.

Jag märkte att höger bakruta var öppen ungefär 1-2cm men kan detta verkligen vara problemet? Jag märkte det nyss innan jag kom hem.

Kan det vara någon annan orsak? Kan vara bra att veta..

För övrigt visste jag inte riktigt vilken forumdel jag skulle vända mig till men jag hoppas att jag har hamnat rätt!

blacken
5 maj 2009 ·

Jospan skrev:
Hej. Tidigare har aldrig bilen skakat i hastigheter över 160-200km/h men nu känner jag att bilen har börjat skaka av någon anledning. Jag balanserade däcken förra veckan och det har funkat klockrent tills nu.

Jag märkte att höger bakruta var öppen ungefär 1-2cm men kan detta verkligen vara problemet? Jag märkte det nyss innan jag kom hem.

Kan det vara någon annan orsak? Kan vara bra att veta..

För övrigt visste jag inte riktigt vilken forumdel jag skulle vända mig till men jag hoppas att jag har hamnat rätt!

Det är bara 110 km/h i detta land. "Problem solved"..big_smile

decib3L Körv
5 maj 2009 · 3 535 Inlägg

blacken skrev:

Jospan skrev:
Hej. Tidigare har aldrig bilen skakat i hastigheter över 160-200km/h men nu känner jag att bilen har börjat skaka av någon anledning. Jag balanserade däcken förra veckan och det har funkat klockrent tills nu.

Jag märkte att höger bakruta var öppen ungefär 1-2cm men kan detta verkligen vara problemet? Jag märkte det nyss innan jag kom hem.

Kan det vara någon annan orsak? Kan vara bra att veta..

För övrigt visste jag inte riktigt vilken forumdel jag skulle vända mig till men jag hoppas att jag har hamnat rätt!

Det är bara 110 km/h i detta land. "Problem solved"..big_smile

Nä, 120 tongue

Förövrigt vill jag minnas att på till exempel e34 är det bakre bussningar som spökar när det blir sådär.

Truckdriving Man
Socca Bussmekaniker
5 maj 2009 · 81 Inlägg

Testa och balansera däcken igen, det kan vara någon vikt som ramlat av eller liknande. Min bil börjar själv skaka som fan vid dom hastigheterna, och jag tror att det är felbalanserade däck, men har inte fått tummen ur röven än och fått dom till en balanseringsmaskin.

Jospan
5 maj 2009 ·

Socca skrev:
Testa och balansera däcken igen, det kan vara någon vikt som ramlat av eller liknande. Min bil börjar själv skaka som fan vid dom hastigheterna, och jag tror att det är felbalanserade däck, men har inte fått tummen ur röven än och fått dom till en balanseringsmaskin.

Låter vettigt.

För övrigt så finns det kanske banor i detta land?

Gizmojohan
5 maj 2009 · 3 295 Inlägg

eller så kanske en centreringsring har hoppat bort från nån fälg?

mulleri
5 maj 2009 · 508 Inlägg

håll hastigheten är det borta..

anhest
6 maj 2009 · 94 Inlägg

mulleri skrev:
håll hastigheten är det borta..

men du verkar inte förstå, han kör på bana har han skrivit !

Senast redigerat av anhest (6 maj 2009)

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 maj 2009 · 3 404 Inlägg

Är hjulen balanserade så tippar jag på nån bussning

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Niklas1987 NO
6 maj 2009 · 2 182 Inlägg

Om hjulen är felbalanserade så känns det redan vid 80 km/h.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
F_Lundberg Bmw-4-ever
6 maj 2009 · 107 Inlägg

Om bilen skakar så brukar det ju vara bak som det e fel något fel, men om det skakar i ratten så e det ju fram det e något fel..
Kan tror att det e länkarms bussningen som har spruckit i gummit.. (om det skakar i ratten)
Kryp under och känn om det e något glapp..

MVH Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."
BMW 520ia "E28" (1985)
BMW e46 320 "STCC" (2005)
bumpe Lastbilsmekaniker
6 maj 2009 · 3 878 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Om hjulen är felbalanserade så känns det redan vid 80 km/h.

Nej, kanske, ja! Har varit med om alla 3...
Är det 5 gram fel så märks det först i ganska höga farter.
Är det fukt (vatten) i hjulet märks det bara ibland.
Är det mycket fel så märks det redan i 80 ja...

Är det dåliga dämpare på den kan den börja skaka och nästan hoppa. Dåliga kors på kardanstången kan resultera i samma sak...
Slår det i ratten kan du ju stryka sista 2...

Niklas1987 NO
6 maj 2009 · 2 182 Inlägg

bumpe skrev:

Niklas1987 skrev:
Om hjulen är felbalanserade så känns det redan vid 80 km/h.

Nej, kanske, ja! Har varit med om alla 3...
Är det 5 gram fel så märks det först i ganska höga farter.
Är det fukt (vatten) i hjulet märks det bara ibland.
Är det mycket fel så märks det redan i 80 ja...

Är det dåliga dämpare på den kan den börja skaka och nästan hoppa. Dåliga kors på kardanstången kan resultera i samma sak...
Slår det i ratten kan du ju stryka sista 2...

Om det är vatten i hjulet vid balansering så är det omöjligt att få till det bra. Å det borde kännas hela tiden. Om det bakre korset på kardan är dåligt så brukar det kännas vid gaspådrag då det vibrerar som satan i hela bilen.

Det behövs inte mycket alls för att det ska kännas i 80km/h , om 5 gram saknas brukar det märkas vid 80-90km/h om det är på framhjulen.

Har haft å göra med kunder som känner det, men det är klart, alla är olika känsliga för vibrationer i ratten.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 maj 2009 · 3 404 Inlägg

Niklas1987 skrev:

bumpe skrev:

Niklas1987 skrev:
Om hjulen är felbalanserade så känns det redan vid 80 km/h.

Nej, kanske, ja! Har varit med om alla 3...
Är det 5 gram fel så märks det först i ganska höga farter.
Är det fukt (vatten) i hjulet märks det bara ibland.
Är det mycket fel så märks det redan i 80 ja...

Är det dåliga dämpare på den kan den börja skaka och nästan hoppa. Dåliga kors på kardanstången kan resultera i samma sak...
Slår det i ratten kan du ju stryka sista 2...

Om det är vatten i hjulet vid balansering så är det omöjligt att få till det bra. Å det borde kännas hela tiden. Om det bakre korset på kardan är dåligt så brukar det kännas vid gaspådrag då det vibrerar som satan i hela bilen.

Det behövs inte mycket alls för att det ska kännas i 80km/h , om 5 gram saknas brukar det märkas vid 80-90km/h om det är på framhjulen.

Har haft å göra med kunder som känner det, men det är klart, alla är olika känsliga för vibrationer i ratten.

Min skakade som f**n med gammla hjulen vid 130+ det gick över med beg fälg och nästan nya däck... Så att det SKA börja skaka vid 80 om det är obalans är väll inte helt rätt? roll

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Horatio
10 maj 2009 · 8 Inlägg

Jospan skrev:
Jag märkte att höger bakruta var öppen ungefär 1-2cm men kan detta verkligen vara problemet? Jag märkte det nyss innan jag kom hem.

Enklast är väl att stänga rutan och testa igen, så får du veta, vetja?

Horatio
10 maj 2009 · 8 Inlägg

anhest skrev:

mulleri skrev:
håll hastigheten är det borta..

men du verkar inte förstå, han kör på bana har han skrivit !

Mja, det skrev han då rakt inte. Han frågade om ifall det fanns banor i Sverige.. cool



Jospan skrev:
För övrigt så finns det kanske banor i detta land?

Senast redigerat av Horatio (10 maj 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang