1519
Sök

Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

1 853 Inlägg
27 maj 2009
Tycker det hänger ihop lite med folk som ska liga och slicka röven bakom en oavsett vilken hastighet man kör... dom släpper jag alltid... snälla håll avståndet ! hmm

Sedan släppar jag alla andra med. För oftast om man inte gör det så kör dom om så hårt och irriterat satt det oftast bara sprutar sten och grus över bilen och det vill jag gärna undvika...

Så jag kör fan som en kärring… big_smile   

Jag vill tacka ansvariga för dom fina vägarna i Västernorrland/Ångermanland (OBS ironi)

Vägskador i Ångermanland

/mvh soyd

5 198 Inlägg
27 maj 2009
Men vet ni gubbar (inkl mej själv) och kärringar.skulle vi inte kunna var överens om att.. När vi kan flytta oss så gör vi det.. kan vi inte göra det utan fara.. så låter vi bli ? enkelt va ? För vi gorgare är ju bäst på allt. det vet vi ju sen förr.. ingen av oss gör fel.

201 Inlägg
27 maj 2009
Nu börjar detta bli tjatigt!!!
Lägg upp en topic såsom; "Jag skiter i alla dom andra...jag gör som jag vill..." eller något

Be A Part Of The Driving Force

342 Inlägg
27 maj 2009
kolvas skrev:
Detta är ifån vägverkets kursplan för B Körkort:
6.2    Placering på väg och i körfält

6.2.1    På väg

Efter utbildningen skall eleven kunna

* välja lämplig plats på vägen genom att:
      - placera bilen på den bana som är avsedd för bilen
      - välja rätt placering med hänsyn till väg, fordon, trafik och siktförhållanden
      - utnyttja rätten att använda vägrenen för att underlätta framkomligheten för annan trafik
      - använda lämplig kurvteknik

Men snälla ...
Är det denna rad som skulle reglera den påstådda skyldigheten att flytta sig till väggrenen om någon annan vill köra om?
Meningen lyfter fram "utnyttja rätten ....".
Det vill säg var och ens rättighet att utnyttja väggrenen.

I juridiska termer är det ganska långt från en skyldighet.
Jag vidhåller fortfarande att det inte finns en enda rad i lagboken som klart och tydligt anger att en bilist är skyldig att flytta på sig till väggrenen om någon annan bilist vill köra om.

Med detta vill jag inte skriva mig till skaran skithögar som aktivt förhindrar en omkörning, för där delar jag tillfullo allas åsikt om att de är just skithögar.
Men att påstå att man skulle vara skyldig att lägga sig i väggrenen för att underlätta en omkörning är ren och skär rappakalja.

Aktivt hindra och att inte underlätta är fortfarande två helt olika saker.

gamlingen skrev:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon
avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande
av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt
försvåra omkörningen.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är
längst till höger i färdriktningen och som är avsett för
fordonet.

EDIT: Alltså INTE på väg grenen

källa: www.trafiksakerhet.se

Precis som Gamlingen säger/citerar ...
Finns ingen automatisk skyldighet som många verkar tro för en framförvarande bilist att lägga sig ute i väggrenen för att underlätta en omkörning.

Personligen flyttar jag alltid på mig ut till väggrenen för att underlätta omkörning om jag bedömer situationen är lämplig för det.
Ställen där situationen kanske inte är så lämplig (som jag bedömer det) är alla ställen där man har skymd sikt de närmaste 150-200 metrarna framför sin bil eller vid en angränsade korsning

Brukar för det mesta köra enligt gällande hastighet och ibland en bit över det. Under sådana förhållanden bör den som vill köra om också kunna göra det på ett säkert och bra sätt, utan att jag i dessa hastigheter måste ut i väggrenen och blästra min bil ...

Ligger man däremot och aktivt hindrar en omkörning, är man ett r*vhål.
Det kan jag hålla med om.

Men verkar som att många här inte har full koll på rättighet vs skyldighet i den här frågan ...
Jag väntar fortfarande på paragrafen i lagboken som klart och tydligt säger att en bilist har en direkt skyldighet att flytta sig ut i väggrenen för att underlätta en omkörning.
Än så länge finns inget bevis, annan än grovt misstolkad sådan, som stödjer det påståendet.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
Fram tills de senaste inläggen - med några få undantag - har jag läst en rad märkliga resonemang. Jag kör fortare än vad skyltarna säger, men jag väljer med omsorg när jag tycker att det är lämpligt; eller ska jag hellre säga minst olämpligt? Min poäng är hursomhelst att efter att ha kört tusentals mil har jag kommit till den insikten att jag inte kan räkna med någon annans välvilja eller körduglighet i trafiken. Det är en sak att samsas och en annan att förlita sig på någon annan. Jag förlitar mig aldrig på någon annan när jag är ute i trafiken. Jag kräver inte att någon ska flytta sig varken hit eller dit och jag förväntar mig inte det heller. Jag förvånas över alla lastbilar som kör i väggrenen då det måste vara mer idiotiskt än nyttsamt. Precis som någon nämnde, det finns inget som säger att asfalten i väggrenen klarar lastbilens belastning därtill är väggrenen ingen extrafil som somliga tycks tro. Väggrenen är där den finns ett nödfält då man får haverier av olika slag.

Här kommer ett uttrag på lagarna som somliga verkligen borde ta sig en funderare över, direkt hämtade ur lagboken.

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

Gemensamma bestämmelser

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Om somliga anser sig med stöd av detta ha rätt att ligga och trycka i arslet på någon annan så får de också ta hela lagen i anspråk - bromsar den framförvarande så att det smäller är det den som ligger bakom som får ta skulden.

Möte och omkörning

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
   Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
   Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Det är allstå upp till den som kör om att se till så att avståndet i sidled räcker till. Vidare kan man påstå att allt som har med omkörning att göra sker på omkörandens ansvar. Den som blir omkörd får inte öka sin hastighet och ska hålla till höger i sitt körfält. Det finns ytterligare lagar som säger att man inte får byta körfält hur som helst och väggrenen är inte ett körfält.

Fordons plats på väg

12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
   Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
   Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).

Rent ut kan man säga att den enda nödvändigheten som stödjs för att använda väggrenen för att underlätta framkomligheten är vid behjälpandet av framkomlighet för akutfordon. Varför det är så? Ptja, det är ett väldigt långt resonemang men går ut på att ingen har behörighet att köra snabbare än vad vägen och trafiken tillåter. Det innebär att även om "Börje" kör alldeles för långsamt - även i lagens mening - så bidrar han till trafiksitutionen och den som vill köra om honom kan inte kräva honom på väggrenskörning annat än om den som skall köra om har blåljusen tända.
Senast redigerat av Madland (27 maj 2009)

2 452 Inlägg
27 maj 2009
Enkel anledning. Finns ingen lag på att man MÅSTE flytta sej.,den lagen är ändrad numera ligger jag i vänsterfil så får du köra om i högerfilen det fick du inte göra förut....Inte heller får man köra om,om man inte KAN köra om. Men visst vore det trevligt om de som kan flytta sej gör det.. men som sagt man får inte tvinga nån att flytta sej

döden kommer tillbaka

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
9Femma skrev:
Jag väntar fortfarande på paragrafen i lagboken som klart och tydligt säger att en bilist har en direkt skyldighet att flytta sig ut i väggrenen för att underlätta en omkörning.

Det finns ingen sådan. Däremot finns en mängd paragrafer vilka bestämmer när och hur man får byta körfält. Väggrenen är heller inte att klassas som körfält.

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
turbodeath skrev:
Enkel anledning. Finns ingen lag på att man MÅSTE flytta sej.,den lagen är ändrad numera ligger jag i vänsterfil så får du köra om i högerfilen det fick du inte göra förut....Inte heller får man köra om,om man inte KAN köra om. Men visst vore det trevligt om de som kan flytta sej gör det.. men som sagt man får inte tvinga nån att flytta sej

Helt riktigt, man får passera andra fordon även i ett körfält som ligger till höger om ett annat i samma riktning. Däremot får man ju fortfarande aldrig köra fortare än vad situationen tillåter, hastighetsskyltar inkluderade, vilket i praktiken raderar nästan alla omkörningar. Det är inte ofta, annat än vid just flera körfält i samma riktning, som man i praktiken kan passera t.ex. ett fordon som ligger i 80 km/h och hastighetsskyltarna reglererar 90 km/h utan att överskrida bestämelserna.

4 001 Inlägg
27 maj 2009
Madland skrev:
turbodeath skrev:

Helt riktigt, man får passera andra fordon även i ett körfält som ligger till höger om ett annat i samma riktning. Däremot får man ju fortfarande aldrig köra fortare än vad situationen tillåter, hastighetsskyltar inkluderade, vilket i praktiken raderar nästan alla omkörningar. Det är inte ofta, annat än vid just flera körfält i samma riktning, som man i praktiken kan passera t.ex. ett fordon som ligger i 80 km/h och hastighetsskyltarna reglererar 90 km/h utan att överskrida bestämelserna.

man får inte köra om på i höger körfält på vägar med högre hastighetsbegränsning än 70km/h

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
Än en gång, jag kör som jag kör. Jag chansar inte när jag kör om och jag prejar inte andra bilar av vägen.

Jag kör däremot inte fläckfritt utan kör vad man kallar "för fort". Hur fort jag kör beror på omständigheterna men om jag skulle börja gnälla på att folk kör illa istället för att anpassa min egen körning till dem och undvika olyckor vore det som att som bankrånare gnälla på snatterier.

Jag kan svära över folk som är slöa med att släcka helljuset och idioter som byter in i "mitt" körfält utan att ens titta i backspeglarna. Varje gång man passerar ett annat fordon, särskilt på motorvägar, håller jag andan och gör mig beredd på att reagera då så många missar att det kan komma någon i högre hastighet än den de själva har när de byter körfält.

Men att tänka på att även om jag har kontroll på mitt fordon och vet vad jag gör så är det inte alldeles säkert att alla andra omkring mig har det likadant. Det har sparat i varje fall mig många missöden.

Att man visar extra hänsyn mot bilar skyltade "Övningskörning" tycker jag är en självklarhet. Att somliga istället väljer att hetsa dem tycker jag tyder på personlig omognad av en art som direkt borde beröva dem körkortet. Men det är en annan diskussion. Jag ville bara poängtera att även om inte jag alltid är laglydig så är jag inte ett rötägg. Inte heller ser jag ned på dem som väljer att köra lagligt i alla lägen.

1 723 Inlägg
27 maj 2009
Jag underlättar alltid omkörning genom att gå ut mot sidan i den mån det går. I mörker däremot går jag aldrig ut mot sidan, speciellt inte på vägrenen. Gjorde det en gång då det var en hetsig jävel som låg bakom. Gissa vad som låg på vägrenen, i mörkret? En cykel... Som tur va hade jag precis hunnit lägga mig i min vägbana igen. Det är inte heller helt ovanligt att det går personer utan reflex.

Jag vet man ska inte gå ut på vägrenen i dålig sikt eller mörker. Men det fattar fan inte de puckon som alltid verkar ha så förbannat bråttom och tydligen äger vägen. Kör om när det går istället för fan.

Gubbar med keps som kör 70 på 90 väg med vajerräcke och enfiligt... shit happens. Kör om och var glad. Vid nästan enfiliga sträcka finner du en till...

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
kolvas skrev:
Madland skrev:
turbodeath skrev:

man får inte köra om på i höger körfält på vägar med högre hastighetsbegränsning än 70km/h

Det är så man bör tolka det ja men det stämmer inte riktigt. Det finns tillägg när det handlar om t.ex. tillfälliga reparationer eller traffikstockning. Hastigheten i körfältet blir då inte tillfälligt begränsad till en lägre hastighet men det inte går heller inte att köra 70 km/h eller mer om det är långa stillastående bilköer. Vid en sådan situation är det tillåtet att "köra om" i högerfältet även om högsta tillåtna hastighet är över den du nämner. Men i övrigt skall man förstås inte ge sig ut på en motorväg och köra om alla bilar man ser på högersidan. Det var inte vad jag menade.

Jag kanske skrev det lite luddigt men vad jag menade var förstås att hastigheten är svår att inte överskrida om man skall ge sig i kast med att köra om en annan bil, även om den andra bilen kör "långsamt".

342 Inlägg
27 maj 2009
Madland skrev:
9Femma skrev:

Det finns ingen sådan. Däremot finns en mängd paragrafer vilka bestämmer när och hur man får byta körfält. Väggrenen är heller inte att klassas som körfält.

Det var min andemening i inlägget ...
wink

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
9Femma skrev:
Madland skrev:
9Femma skrev:

Det var min andemening i inlägget ...
wink

Min också. wink

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
27 maj 2009
kanske inte finns nån lag på att man ska flytta på sig när någon ska köra om, men därimot har man skyldighet att underlätta en omkörning, vilket man gör när man flyttar på sig...

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

553 Inlägg
27 maj 2009
Det gäller ju att tolka det folk skriver också, har aldrig påstått att man måste flytta sig ut på väggrenen vid en omkörning. det jag menade när jag skrev lag på att underlätta en annans omkörning är när det är risk för olycka.

Kan ta ett exempel - Någon kör om mig men har missbedömt avståndet och hinner inte förbi mig och en bil till. Om jag då i detta läge vägrar släppa in honom mellan mig och bilen framför så begår jag ett brått då jag inte hjälper honom i hans omkörning även fast den var onödig och kraftigt missbedömd

Så menade jag smile

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
Chrill27 skrev:
Det gäller ju att tolka det folk skriver också, har aldrig påstått att man måste flytta sig ut på väggrenen vid en omkörning. det jag menade när jag skrev lag på att underlätta en annans omkörning är när det är risk för olycka.

Kan ta ett exempel - Någon kör om mig men har missbedömt avståndet och hinner inte förbi mig och en bil till. Om jag då i detta läge vägrar släppa in honom mellan mig och bilen framför så begår jag ett brått då jag inte hjälper honom i hans omkörning även fast den var onödig och kraftigt missbedömd

Så menade jag smile

Jomenvisst, men om du inte har tillräcklig lucka till bilen framför dig redan innan den som missbedömt omkörningsstreckan försöker klämma sig emellan har du redan gjort fel. Du ska inte behöva bromsa för att släppa in någon - den luckan ska du redan ha. Om sedan en bil fyller den luckan är det din skyldighet att ytterligare ta ut avståndet till den efter omkörningen framförvarande bilen, vilket förstås i sin tur kan innebära en nedbromsning.

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Precis som jag skrev tidigare. smile

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
_Glenne_ skrev:
kanske inte finns nån lag på att man ska flytta på sig när någon ska köra om, men därimot har man skyldighet att underlätta en omkörning, vilket man gör när man flyttar på sig...

Med underlättande avser man att man håller till höger i sitt körfält - om inte hastigheten är begränsad till lägre än 70 km/h på en väg med flera körfält åt samma riktning.

Man får heller inte accelerera när någon är på väg att köra om.

Att sänka sin hastighet och/eller byta körfält och/eller nyttja väggrenen är inte på tal. Det finns helt enkelt ingen lag som styrker det du påstår. Troligtvis finns det en jäkla bra anledning till det dessutom. Om folk skulle börja panikbromsa när de blev omkörda skulle det förstås försvåra om inte omöjliggöra för den som ångrar sig och vill avbryta omkörningen. Att man inte kör i väggrenen finns det mängder med bra anledningar till men en av de bästa, enligt mig personligen, är att det kan finnas folk utan reflex där ute vilka under dåliga siktförhållanden riskerar att bli ihjälkörda. Det är också i just väggrenen som allt skräp i form av glasbitar och annat samlas.

553 Inlägg
27 maj 2009
Madland skrev:
Chrill27 skrev:

Så menade jag smile

Jomenvisst, men om du inte har tillräcklig lucka till bilen framför dig redan innan den som missbedömt omkörningsstreckan försöker klämma sig emellan har du redan gjort fel. Du ska inte behöva bromsa för att släppa in någon - den luckan ska du redan ha. Om sedan en bil fyller den luckan är det din skyldighet att ytterligare ta ut avståndet till den efter omkörningen framförvarande bilen, vilket förstås i sin tur kan innebära en nedbromsning.

Precis som jag skrev tidigare. smile

Jag kan detta med avstånd smile Tog bara ett exempel, men jag kan te ett annat till dig eftersom du hakade upp dig på avståndet. Låt säga att det var en lastbil som personen inte hinner om, då har lastbilen skyldighet att underlätta omkörningen och förhindra en olycka. Helt enkelt rätta till omkörarens fel genom att bromsa, gå ut på väggrenen eller kanske både och? Även om den som körde om gjorde det så dumt som att han åkte över heldraget, spärrområden etc.

553 Inlägg
27 maj 2009
Madland skrev:
_Glenne_ skrev:

Med underlättande avser man att man håller till höger i sitt körfält - om inte hastigheten är begränsad till lägre än 70 km/h på en väg med flera körfält åt samma riktning.

Man får heller inte accelerera när någon är på väg att köra om.

Att sänka sin hastighet och/eller byta körfält och/eller nyttja väggrenen är inte på tal. Det finns helt enkelt ingen lag som styrker det du påstår. Troligtvis finns det en jäkla bra anledning till det dessutom. Om folk skulle börja panikbromsa när de blev omkörda skulle det förstås försvåra om inte omöjliggöra för den som ångrar sig och vill avbryta omkörningen. Att man inte kör i väggrenen finns det mängder med bra anledningar till men en av de bästa, enligt mig personligen, är att det kan finnas folk utan reflex där ute vilka under dåliga siktförhållanden riskerar att bli ihjälkörda. Det är också i just väggrenen som allt skräp i form av glasbitar och annat samlas.

Man använder ju aldrig väggrenen under dålig sikt. det tror jag alla i tråden som vill att folk ska släppa förbi en också tycker att man inte gör.

Jag går aldrig ut på väggrenen under mörker, halka, skymd kurva etc.. Sunt förnuft helt enkelt smile

Sök