kolvas skrev:
Detta är ifån vägverkets kursplan för B Körkort:
6.2 Placering på väg och i körfält
6.2.1 På väg
Efter utbildningen skall eleven kunna
* välja lämplig plats på vägen genom att:
- placera bilen på den bana som är avsedd för bilen
- välja rätt placering med hänsyn till väg, fordon, trafik och siktförhållanden
- utnyttja rätten att använda vägrenen för att underlätta framkomligheten för annan trafik
- använda lämplig kurvteknik
Men snälla ...
Är det denna rad som skulle reglera den påstådda skyldigheten att flytta sig till väggrenen om någon annan vill köra om?
Meningen lyfter fram "utnyttja rätten ....".
Det vill säg var och ens rättighet att utnyttja väggrenen.
I juridiska termer är det ganska långt från en skyldighet.
Jag vidhåller fortfarande att det inte finns en enda rad i lagboken som klart och tydligt anger att en bilist är skyldig att flytta på sig till väggrenen om någon annan bilist vill köra om.
Med detta vill jag inte skriva mig till skaran skithögar som aktivt förhindrar en omkörning, för där delar jag tillfullo allas åsikt om att de är just skithögar.
Men att påstå att man skulle vara skyldig att lägga sig i väggrenen för att underlätta en omkörning är ren och skär rappakalja.
Aktivt hindra och att inte underlätta är fortfarande två helt olika saker.
gamlingen skrev:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon
avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande
av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt
försvåra omkörningen.
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är
längst till höger i färdriktningen och som är avsett för
fordonet.
EDIT: Alltså INTE på väg grenen
källa:
www.trafiksakerhet.se
Precis som Gamlingen säger/citerar ...
Finns ingen automatisk skyldighet som många verkar tro för en framförvarande bilist att lägga sig ute i väggrenen för att underlätta en omkörning.
Personligen flyttar jag alltid på mig ut till väggrenen för att underlätta omkörning om jag bedömer situationen är lämplig för det.
Ställen där situationen kanske inte är så lämplig (som jag bedömer det) är alla ställen där man har skymd sikt de närmaste 150-200 metrarna framför sin bil eller vid en angränsade korsning
Brukar för det mesta köra enligt gällande hastighet och ibland en bit över det. Under sådana förhållanden bör den som vill köra om också kunna göra det på ett säkert och bra sätt, utan att jag i dessa hastigheter måste ut i väggrenen och blästra min bil ...
Ligger man däremot och aktivt hindrar en omkörning,
då är man ett r*vhål.
Det kan jag hålla med om.
Men verkar som att många här inte har full koll på rättighet vs skyldighet i den här frågan ...
Jag väntar fortfarande på paragrafen i lagboken som klart och tydligt säger att en bilist har en direkt skyldighet att flytta sig ut i väggrenen för att underlätta en omkörning.
Än så länge finns inget bevis, annan än grovt misstolkad sådan, som stödjer det påståendet.