4354
Sök

Vilken olja i ZF-låda samt M3-diff? Ej original olja då det är för tunt.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Min fråga lyder alltså; för er BMW-turbo/trim-experter; Vilken olja rekommenderar ni till en ZF-låda med missljud(liknande lagerras, tystnar när man trycker ner kopplingen) som är tjockare än original ATF-olja och som eventuellt eliminerar detta oljud. Pris spelar mindre roll då jag hellre lirar på säkerhet än budget.

Original olja är lika tunn som vatten, vilket min 20 000 mil låda inte reagerar så bra på ljudmässigt, lådan funkar helt ok annars, inga problem med växlarna.

Tänkte också fråga om någon eftermarknadsolja till diffspärren(av M3 3.0 format) som lämpar sig bäst? Bilen kommer plågas åter och åter smile big_smile Har eventuellt tillgång till Redline race-olja för LSD, vet dock ej viskositet än.

Tacksam för svar på dessa frågor, inga spekulationer helst då jag själv spekulerar rätt bra tongue

"When innovation meets passion!"

Supraman
2 300 Inlägg
2 juli 2009
om det tystnar när du trycker ner kopplinen så är det sannorlikt urtrampningslagret som låter

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Som sagt, spekulationer osv har jag själv gott om..

Worst case scenario är ju om det vore lagerras i lådan men vi håller tummarna för att det icke är så, så vad för olja som är tjockare men fortfarande i något mer performance-sortiment borde jag köra med/rekommenderar ni?

(sproilans 6-puckad ofjädrad sinter, sproilans M3 urtrampningslager och M20 svänghjul samt förlängd kopplingscylinder för att matcha det hälften så stora svänghjulet)

Supraman
2 300 Inlägg
2 juli 2009
du får helt enkelt gå på viskositeten, större viskositet ju trögare är den.
du kan gå över till vanlig växelådsolja med högre viskostiet än vad du har nu.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 867 Inlägg
2 juli 2009
Jag tycker du ska hitta felkällan istället för att försöka täcka över det med tjockare olja.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Koop skrev:
Jag tycker du ska hitta felkällan istället för att försöka täcka över det med tjockare olja.

Eller så är det helt enkelt så att original ATF-oljan som BMW har är lika tunn som vatten och därav bildas missljud på en låda som gått 20 000+ mil smile Att växla genom vattentunn vätska kan inte vara helt optimalt för någon manuell låda.

Finns alltid ZF-lådor att tillgå, 328 eller M3, spelar ingen roll, ifall det är lagerras som det är tal om. Kommer rivas ner innan vintern igen då kan man se vad som knakar då ifall det fortsätter efter oljebytet.

Jag ville ha rekommendationer på tjockare performance-olja, inte "tips" om att riva ner lådan igen och öppna/felsöka missljudet.
Det är förmodligen det smartaste och bästa att riva ner och hitta felet, men låt mig vara dum i huvudet ifred eller kom med vettiga olje-tips smile

1 688 Inlägg
2 juli 2009
Alla ställen som säljer oljor borde kunna ge dig en tjockare olja.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök