4425
Sök

Vilket däcktryck bör jag ha

690 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Hej
Jag har en Audi A4 S-line -04 med 235/45-17 Dunlop däck på och undrar lite vilket lufttryck jag bör ha i mina däck...
Det står 2.2bar i dörrsidan men det låter lite lite... däcket klarar 51 psi max vilket är för myclet för körning dock...
Skulle jag höja med 15% så hamnar jag på 2.5bar men kan jag höja högre utan att tappa komfort och väggrepp??

Tacksam för svar!

Mvh
Lars

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 juli 2009
Jag skulle kört på minst 2.7. Har som tummregel att alltid ha en 2a och sedan bestämmer "talet siste siffran. = 16"=2,6 .. 17"= 2.7  Når jag pumpar andras däck. Dock kör jag 3kilo i mina 18"are och samma i mina 17" på busbilen. Och 3.2k i alla däck jag burnar med.. släpper lättare tongue....

2.7 vanlig körning och 3 vid inspirerad. Enligt mig

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
3 juli 2009
ToTTeN skrev:
Jag skulle kört på minst 2.7. Har som tummregel att alltid ha en 2a och sedan bestämmer "talet siste siffran. = 16"=2,6 .. 17"= 2.7  Når jag pumpar andras däck. Dock kör jag 3kilo i mina 18"are och samma i mina 17" på busbilen. Och 3.2k i alla däck jag burnar med.. släpper lättare tongue....

2.7 vanlig körning och 3 vid inspirerad. Enligt mig

Hmm, har funderat på vad jag ska ha för tryck i C70:ins däck, har 225/40/18, borde kunna ha 2,7 eller kanske tom 3,0?

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

4 005 Inlägg
3 juli 2009
AEN skrev:
Hej
Jag har en Audi A4 S-line -04 med 235/45-17 Dunlop däck på och undrar lite vilket lufttryck jag bör ha i mina däck...
Det står 2.2bar i dörrsidan men det låter lite lite... däcket klarar 51 psi max vilket är för myclet för körning dock...
Skulle jag höja med 15% så hamnar jag på 2.5bar men kan jag höja högre utan att tappa komfort och väggrepp??

Tacksam för svar!

Mvh
Lars

På mina 235/45/17 (som du) däck så körde jag 2.6 tidigare, men bilen var så jäkla spårkänslig. Så när jag ökade till 3.0 så blev det perfekt.

Finns rätt många trådar (och åsikter) om detta. Men det dem flesta har kommit fram till är att man ska köra på det som känns bäst för dig. Det är sämre att köra för lågt tryck än lite högre tryck.

690 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
ok.. jag tackar och bockar för svaret... klämmer i 2.7 och testar mig uppåt...

12 086 Inlägg
4 juli 2009
Jag hade klämt i 3 kg direkt.

8 921 Inlägg
4 juli 2009
Skulle också köra med 3, komforten ska inte däcken stå för det har man fjädrar och stötdämpare till...
Senast redigerat av Hamilton (4 juli 2009)

Fotograf på Tierp iDag

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
blacken
4 juli 2009
Hamilton skrev:
Skulle också köra med 3, komforten ska inte däcken stå för det har man fjädrar och stötdämpare till...

Fel, komforten står luften i däcken för och väghållningen ska stötdämp och fjädring stå för.. Normalt sett då typ alltså..smile

Med lem
1 127 Inlägg
4 juli 2009
blacken skrev:
Hamilton skrev:

Fel, komforten står luften i däcken för och väghållningen ska stötdämp och fjädring stå för.. Normalt sett då typ alltså..smile

Nej.. Kör man efter det menar du att man kan köra stumt istället för fjädring och fortfarande ha bra komfort för att man har lågt däcktryck.

Så funkar det inte..

Komfort/väghållning är en kompromiss man får köra när man ska ha bra komfort/väghållning. tongue

blacken
4 juli 2009
H3dlund skrev:
blacken skrev:
Hamilton skrev:

Nej.. Kör man efter det menar du att man kan köra stumt istället för fjädring och fortfarande ha bra komfort för att man har lågt däcktryck.

Så funkar det inte..

Komfort/väghållning är en kompromiss man får köra när man ska ha bra komfort/väghållning. tongue

Neee, det var inte det jag menade, utan att 70 till 80 % av vägens "ojämnheter" tas upp utav däckets sidostomme med hjälp av dess luftkudde, Det var det som herr Dunlop kom på när han "uppfann" det luftfyllda däcket. Fjädring och stötdämpares prioritet är enbart att länka fordonets chassie med vägen så att däcken har grepp i underlaget. Men sedan så kan man variera med mjukare fjädring/stötdämp, men dom tar bara upp en liten del av "ojämnheterna" i/på vägen/färden. Men det är ett individuellt val också vad som den enskilde tycker passar den..

huh?
10 427 Inlägg
4 juli 2009
Jag kör med 3,1 Bar på 225/45 17 på däck med Y-klassning och XL-load index.
Tror ändå jag lyckades få en av däcksidorna att flexa i en kurva idag!! lol

8 921 Inlägg
5 juli 2009
blacken skrev:
Hamilton skrev:

Ja alla har vi våra egna teorier. Men jag fortsätter att köra som jag gjort tidigare, vill jag ha bra komfort i bilen så inte gör jag det med däckens hjälp.

Fotograf på Tierp iDag

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 juli 2009
brukar köra 2,7bar på allt och det verkar funka fint

Rock'n Roll

blacken
5 juli 2009
Hamilton skrev:
blacken skrev:
Hamilton skrev:

Ja alla har vi våra egna teorier. Men jag fortsätter att köra som jag gjort tidigare, vill jag ha bra komfort i bilen så inte gör jag det med däckens hjälp.

Det är inga "teorier" det bara är så..

Sök