Skeva bromsskivor?

Sport_RoKa
5 juli 2009 · 1 Inlägg

Skeva bromsskivor?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag undrar hur skeva skivor kan vara utan att man får vibrationer?

Jag har plockat bort mina och satt upp i chuck och på vänster sida har jag 0.05 mm skevhet och på höger 0.1 mm.

Kan det vara tillräckligt för att få vibrationer i ratten i runt 110 km/h?

OBS vet att mina fälgar är balanserade.

Notorgo Bilgalen
5 juli 2009 · 89 Inlägg

den högra kan ge vibrationer, hör med en verkstad om toleranserna för din bil.

Rakasta, kärsi ja unhoita, se se elämää on!
-HardcOre-
19 oktober 2009 · 145 Inlägg

tja, lånar denna tråd lite, jag har precis köpt en volvo 944 -97, han jag köpte den av sa att bromsskivor och belägg behövde bytas, när jag provkörde så vibbrerade det när jag bromsa, nu efter 7dagar så vibbrerar det inte lika mycket längre, däremot har det börjat skrika om bromsarna. frågan är ska jag byta skivor och belägg eller bara belägg? är det framskivorna som kan göra så att det vibbrerar eller kan tex en skiva bak vara skev?
mvh Robban

Freddy_Fish
19 oktober 2009 · 268 Inlägg

-HardcOre- skrev:
tja, lånar denna tråd lite, jag har precis köpt en volvo 944 -97, han jag köpte den av sa att bromsskivor och belägg behövde bytas, när jag provkörde så vibbrerade det när jag bromsa, nu efter 7dagar så vibbrerar det inte lika mycket längre, däremot har det börjat skrika om bromsarna. frågan är ska jag byta skivor och belägg eller bara belägg? är det framskivorna som kan göra så att det vibbrerar eller kan tex en skiva bak vara skev?
mvh Robban

det är skivorna som är kass.  byter man skivor ska man också byta belägg.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
-HardcOre-
19 oktober 2009 · 145 Inlägg

okej, men är det bara i fram eller kan det vara i bak dom är dåliga?

Freddy_Fish
19 oktober 2009 · 268 Inlägg

-HardcOre- skrev:
okej, men är det bara i fram eller kan det vara i bak dom är dåliga?

skakar det mycket i ratten när du bromsar?  isf är det fram smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
-HardcOre-
19 oktober 2009 · 145 Inlägg

det gjorde det för en vecka sen, nu skakar det bara ibland, men nu har bromsarna börjat skrika i stället.

SaaB_Turbo
19 oktober 2009 · 336 Inlägg

Sport_RoKa skrev:
Skeva bromsskivor?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag undrar hur skeva skivor kan vara utan att man får vibrationer?

Jag har plockat bort mina och satt upp i chuck och på vänster sida har jag 0.05 mm skevhet och på höger 0.1 mm.

Kan det vara tillräckligt för att få vibrationer i ratten i runt 110 km/h?

OBS vet att mina fälgar är balanserade.

Får du ut det av att sätta upp dom i en chuck, är det inte bättre och bara mäta på dom med sjutmått eller på en planskiva tongue

Freddy_Fish
19 oktober 2009 · 268 Inlägg

-HardcOre- skrev:
det gjorde det för en vecka sen, nu skakar det bara ibland, men nu har bromsarna börjat skrika i stället.

okej hur ser belägg och skivor ut?  verkar som det behöver en översyn?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Juvakka
19 oktober 2009 · 1 697 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:

Sport_RoKa skrev:
Skeva bromsskivor?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag undrar hur skeva skivor kan vara utan att man får vibrationer?

Jag har plockat bort mina och satt upp i chuck och på vänster sida har jag 0.05 mm skevhet och på höger 0.1 mm.

Kan det vara tillräckligt för att få vibrationer i ratten i runt 110 km/h?

OBS vet att mina fälgar är balanserade.

Får du ut det av att sätta upp dom i en chuck, är det inte bättre och bara mäta på dom med sjutmått eller på en planskiva tongue

Japp det får man ut med en klocka smile Men är dem skeva är det bara att svarva ner dem.

Saab 900 "T16" (1992)
SaaB_Turbo
19 oktober 2009 · 336 Inlägg

Juvakka skrev:

SaaB_Turbo skrev:

Sport_RoKa skrev:
Skeva bromsskivor?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag undrar hur skeva skivor kan vara utan att man får vibrationer?

Jag har plockat bort mina och satt upp i chuck och på vänster sida har jag 0.05 mm skevhet och på höger 0.1 mm.

Kan det vara tillräckligt för att få vibrationer i ratten i runt 110 km/h?

OBS vet att mina fälgar är balanserade.

Får du ut det av att sätta upp dom i en chuck, är det inte bättre och bara mäta på dom med sjutmått eller på en planskiva tongue

Japp det får man ut med en klocka smile Men är dem skeva är det bara att svarva ner dem.

menar bara att om man spänner upp den i en chuck utan att plana av det man spänner i så är det inge vidare pålitligt tongue

men att 0,1 mm skulle få bilen och vibrera har jag svårt och tro.
Vart är skivan skev? är det på "bromsdelen" eller vad vad man ska säga som är skev så ligger den ju inte imot när man kör.

Senast redigerat av SaaB_Turbo (19 oktober 2009)

-HardcOre-
19 oktober 2009 · 145 Inlägg

Freddy_Fish skrev:

-HardcOre- skrev:
det gjorde det för en vecka sen, nu skakar det bara ibland, men nu har bromsarna börjat skrika i stället.

okej hur ser belägg och skivor ut?  verkar som det behöver en översyn?

skivorna är inte slut men det måste ju vara att dom har slagit sig i så fall, men jag ska byta belägg runtom imorron och kolla alla skivor engång till och slutar det inte så får man ju byta skivorna också det är ju inte mer än så smile

tack för svaren

SaaB_Turbo
19 oktober 2009 · 336 Inlägg

-HardcOre- skrev:

Freddy_Fish skrev:

-HardcOre- skrev:
det gjorde det för en vecka sen, nu skakar det bara ibland, men nu har bromsarna börjat skrika i stället.

okej hur ser belägg och skivor ut?  verkar som det behöver en översyn?

skivorna är inte slut men det måste ju vara att dom har slagit sig i så fall, men jag ska byta belägg runtom imorron och kolla alla skivor engång till och slutar det inte så får man ju byta skivorna också det är ju inte mer än så smile

tack för svaren

Skulle tippa på att skivorna har blivit skeva, kompisen gjorde samma sak och bytte bara klossarna men felet kvarstod, och fick byta skivorna dagen efter han bytte klossarna, dubbelt arbete. Skulle jag vara du skulle jag ta allt på en gång tongue

Senast redigerat av SaaB_Turbo (19 oktober 2009)

Germax
19 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Tänk på chucken på en äldre svarv inte alltid är 100, att den shevar en tiondel är inget ovanligt.
Klocka upp skivan så den blir rak mot navet sen är de bara dra av skivan, jag brukar även dra ett slick inne i navet då är allt som snurrar helt paralellt förutom fälgen, men skulle den skeva en tia gör det ingenting.

En skiva som skevar 0.1 känns kanske inte, men säg att den är 0.1 tjockare på en del av skivan känns det.

SaaB_Turbo
20 oktober 2009 · 336 Inlägg

Kan förstå att det känns om man bromsar men inte när det ligger fritt om skivan är lite tjockare, men det kanske det gör.

Germax
20 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Kan förstå att det känns om man bromsar men inte när det ligger fritt om skivan är lite tjockare, men det kanske det gör.

Nej, när man bromsar. Det ska till mkt mer för att de ska kännas utan att man bromsar.

-HardcOre-
21 oktober 2009 · 145 Inlägg

hallooj, skrev ju tidigare itråden om skivor och belägg, och idag bytte jag skivor fram och belägg fram.

jag har kört hem bilen från garaget 1mil, och har kört i 50km/h inga onödiga/hårda inbromsningar, körde lite lugnare än vanligt också, väl hemma svänger in på parkeringen 5-10km/h svänger in på "rutan" och bromsarna skriker till när jag stannar.?

Fråga: varför skriker mina helt nya bromsar? kan det vara i bak det skriker? kan det vara så i början, med nya skivor/belägg? (dock så har jag aldrig varit med om det tidigare när jag bytt skivor/belägg)

Och självklart gjorde jag rent allt innan montering.

Tacksam för svar

Craazy_ Avstängd
21 oktober 2009 · 115 Inlägg

skruva åt hjulen hahah  kan va det oxå ..jag hadde det problemet 3 av 4 skruvar va lösa

Craazy_ Avstängd
21 oktober 2009 · 115 Inlägg

skrikdämpningsplatta ?

-HardcOre-
21 oktober 2009 · 145 Inlägg

Craazy_ skrev:
skrikdämpningsplatta ?

okej, får köpa det imorron.
hur monterar man det? har aldrig använt såna?

Senast redigerat av -HardcOre- (21 oktober 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang