Kännetecken för att hjullager börjar gå sönder?

belzebubb
14 juli 2009 · 57 Inlägg

Skulle någon kunna vara vänlig och skriva ner hur man märker att ett hjullager börjar gö sönder? Vad kan det uppstå för kännetecken?

Jag vet i alla fall att det kan uppkomma ett slående ljud ifrån hjulhuset i takt med hur snabbt man kör. Fast när man har kommit till detta stadiet så antar jag att hjullagret är riktigt dåligt. Vad finns det för kännetecken innan dess?

Senast redigerat av belzebubb (15 juli 2009)

Weermets Gasglad
15 juli 2009 · 295 Inlägg

Hissa bilen och snurra hjulet, du lär höra om något inte är som det ska.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
RonnieH Ford är min grej!
15 juli 2009 · 582 Inlägg

Ett ihärdigt "hooande" som ökar vid belastning av det dåliga lagret, alltså säg att du lägger dig i 70km/h på en raksträcka o så kör du en MJUK slalom med bilen, då kommer du garanterat höra en höjning av ljudet från det lagret som är dåligt. OBS! gör det på en icke trafikerad vägsträcka.
Lycka till!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
belzebubb
15 juli 2009 · 57 Inlägg

norpan skrev:
Ett ihärdigt "hooande" som ökar vid belastning av det dåliga lagret, alltså säg att du lägger dig i 70km/h på en raksträcka o så kör du en MJUK slalom med bilen, då kommer du garanterat höra en höjning av ljudet från det lagret som är dåligt. OBS! gör det på en icke trafikerad vägsträcka.
Lycka till!

Menar du nu ett "slående" ljud som slår i takt med att däcket rullar? Eller menar du mer bara att det för ett allmänt oväsen underifrån?

Senast redigerat av belzebubb (15 juli 2009)

RonnieH Ford är min grej!
15 juli 2009 · 582 Inlägg

Nej ett "hooande" ljud! som ökar vid denna "slalomkörning", om höger hjullager fram är slut kommer det att låta mer vid vänstersväng och tvärtom!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
belzebubb
15 juli 2009 · 57 Inlägg

Okej. Men kan man även känna av det i bilen när man kör? Om man bortser ifrån oljudet då som uppkommer. Kan man uppleva att det känns trögare/segare?

Senast redigerat av belzebubb (15 juli 2009)

RonnieH Ford är min grej!
15 juli 2009 · 582 Inlägg

Nja då är det riktigt slut! kör inte med bilen om det är så illa! då har lagret skurit och om det då sitter på en drivande axel så kommer lagerhuset att ta skada = helt ny spindel.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Xoff Volvo tönt... =)
15 juli 2009 · 2 344 Inlägg

som sagt, ett hoooande som tystnar vid sväng åt nått håll är ett av kännetecknen, men i min så hade jag ett propeller aktikgt ljud som ett propellerplan som tystnade vid högersväng, det visade sig vara ett hjullager, sedan så kan man hissa bilen å vicka på hjulet så brukar man känna att ett lager är slut, det gjorde det visserligen inte på min så därför bytte vi först drivaxlen som har ett stödlager som glappade, men det visade sig ändå att det va höger hjullager tillslut...

btw när det börjar bli riktigt dåligt så är detta hooande öronbedövande, för så körde jag nämnligen länge länge med min slit å släng ford...

Senast redigerat av Xoff (15 juli 2009)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Turbovin Turbo lover
15 juli 2009 · 555 Inlägg

På min Subaru fick jag snarare ett gnisslande ljud som sedan övergick till ett skrapande när oket tog i skivan, ja hjullagret var tokslut och slet sönder spindeln också.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang