3395
Sök

Vinkelväxel V70XC

3 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Hej
Jag har fått ett vinande och lite pulserande ljud under min bil! Det hörs tydligast mellan 60-80 km/tim och när jag saktar ni eller bromsar, även vid frikoppling. BILIA tror det är vinkelväxeln eller kardanaxeln (knutar) som är på G att ge upp! Är det någon som känner igen detta eller tror sig veta vad felet är? Har läst att även hylsan mellen växellådan och vinkelväxeln är en svag del! Kan det vara felet?
MVH
CGu

Supraman
2 300 Inlägg
29 juli 2009
CGUV70xc skrev:
Hej
Jag har fått ett vinande och lite pulserande ljud under min bil! Det hörs tydligast mellan 60-80 km/tim och när jag saktar ni eller bromsar, även vid frikoppling. BILIA tror det är vinkelväxeln eller kardanaxeln (knutar) som är på G att ge upp! Är det någon som känner igen detta eller tror sig veta vad felet är? Har läst att även hylsan mellen växellådan och vinkelväxeln är en svag del! Kan det vara felet?
MVH
CGu

På min började det slå och föra oväsen när vinkenväxel skulle gå.
Så det e mkt troligt att det ska eller har hänt på din

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
Eftersom du skriver V70 XC så är det en tidigare modell, antar jag?
De vinkelväxlarna har sämre hållbarhet p.g.a annan äldre konstruktion, och sammanfogning av hus-halvorna, och dreven är bara pressade på.

På Volvo byter dom ut vinkelväxeln mot en ny, förstärkt variant som är mycket bättre gjord, men det kan komma att kosta...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
OK! Så ni tror det är själva vinkelväxeln inte att hylsan är slut? Skulle man kunna testa på något sätt var felet är även om mitt problem just startat och inte havererat ännu helt? BILIA skall ha 13000:- för byte till en ny! Dyrt? Har läst i annat forum där någon hade både klonkande och vinande ljud och det verkade vara hylsan. Man vill ju inte slänga ut 13000:- om det inte behövs!!
MVH
CGu

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
Det är svårt att veta om det är hylsan eller vinkelväxeln utan att plocka ner grejerna.
Oavsett borde hylsan bytas samtidigt som vinkelväxeln, för den är gjord i ett alldeles för mjukt material och antagligen sliten. smile

Ja, det priset stämmer rätt bra, tror kompisen gav 12 000 för sitt byte på Bilia i Kristianstad.

3 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
OK! BILIA säger att det är OK att köra vidare så länge inte ljudet tilltar. Vad är det i växeln som går sönder, kugghjul eller lager! Får lägga undan 15 laxar och hoppas det inte går åt pipan imorgon!!

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
Vad som går sönder vet jag inte.
Dock, kan vi ta som exempel att det finns ingen bottenplugg, så det är aldrig tänkt att man ska byta olja i vinkelväxeln, bara fylla på...

Om oljan drar åt sig vatten eller blir kass, kan ju smörjning av lager och drev bli lidande? smile
Det är min teori i alla fall.
Sen är dreven bara pressade på axlarna, så de kanske kan skaka loss eller något?

210 Inlägg
24 november 2010
gammal tråd jag vet men ett svar på turboolas inlägg här angående byte av olja i vinkelväxel.

Det går faktiskt att urföra om man har en sug med en tunn slang. suga ur olja och fylla på ny, all olja byts inte då men en del iaf.

Man får ju hoppas att det är en magnet i botten på vinkelväxeln som tar hand om ev. metallspån.

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg

Sök