en torsen är som en omvänd orginal diff, skickar effekten till hjulet med mest fäste, inte till hjulet med minst, därav "låser" den inte upp i kurvorna som en Lamelldiff tex.
Skickar den värkligen 100% till det hjulet som har bäst grepp? Det gör ju en orginal diff... För det är ju omöjligt att den diffen skulle göra en "en hjuling" som ett hjul skulle inte få bättre grepp än 2 tillsammans om du förstår hur jag menar. Kan gå med om det diffar/skiljer några procent vid kraftöverförningen till hjulen men ändå rita på båda.
Funderar nämligen att skaffa den diffen till min bil och letar efter information om torsen diffen som jag inte hittar...
En original öppen diff ger inte alls 100% kraft till det hjul med bäst grepp. Däremot ger den all kraft till det hjul som går lättast/sämst grepp. Dvs innerhjul i kurvor. Och mer eller mindre helt värdelöst när börjar köra lite aktivt.
Skrev lite fel där, menade att orgianal diffen driver på det som är lättast och ger oftast alla kraftövergöring till det hjulet så går lättast. Men någon sa att Torsen diff funkar som en omvänd orginal diff? Stämmer värkligen det? Hur funkar den isåfall om man nu skulle bromsa upp bilen med ena hjulet på en is fläck och det andra på torr asfalt, skulle den inte driva alls med hjulet som står på isfläcken?