1705
Sök

Vilken diff jag ska ha i min 750 T5?

315 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Bästa diffe för buskörning? inen jävla svetsdiff. Är Det ausi lock diff ( eller hurdet stavas) Problemet med dom att de pajar ju resterande i bakvagnen. Effekten ligger på runt 350 hk.
Sen nån bra sida där man kan få tag i sånt eller om de finns nn som vill sälja.
Bilen är en -88

Allt eller inget!!!

"Unloaded"
1 557 Inlägg
20 augusti 2009
Skulle säga http://www.bakaxel.se/diffsparrar.html <-- Aussie Locker står det mest om där men de saluför dessutom andra former av diffspärrar, Detroit Locker samt Torsendiff etc etc smile Ring och kolla med de, kan nog hjälpa dig tillrätta smile 

//En som avskyr svetsdiff och anser det vara fail deluxe.

"When innovation meets passion!"

Supraman
2 300 Inlägg
20 augusti 2009
om du tror att resten av bakvagnen inte pallar en locker el dyl så tycker jag att du föst och främst kolla på en ny bakvagn som tål mer.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Pan
20 augusti 2009
Hör med Jonas på bakaxel.se han har även momentstag i chromemoly med uniballs. Tror även han kan fixa förstärkta drivaxlar. Då ska det ju fan hålla. Torsen är nog inte dumt att köpa ska palla mer enligt honom är nog dessutom roligare att köra med.

mvh

EDIT

27 splints
Högkvalitetsaxlar som ger ca 25-30% högre hållbarhet jämfört med original!
Dessa drivaxlar passar ihop med alla orginal Volvo-axlar som har 27 splints.

http://www.bakaxel.se/drivaxlar.html
Senast redigerat av Pan (20 augusti 2009)

4 001 Inlägg
20 augusti 2009
Jag rekommenderar en SF-diff, finns inte någon som lyckats rasa den ännu vad jag vet om iaf. (förutsatt rätt monterad & rätt olja osv.)
Jag vet inte hur quafie-diffen är, den är ju inte lika dyr.
Torsen har jag inte provat.
Aussie Locker smäller & bankar & knackar för mycket tycker jag.

Se till att sätta dit nya å helst hårdare bussningar.

att få drivaxlarna att hålla är inte svårt, det är bara att svarva av dom och göra övergången vid splines längre så håller dom finfint, inte behöver man lägga ut 3k per st.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Pan
20 augusti 2009
kolvas skrev:

Ja det kan man säga lever som fan ibland hehe.

315 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
låter finnt detta:D fimer kommer upp inom sin tid:D ska bara få tevabx körkortet:P

Allt eller inget!!!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 augusti 2009
Pan skrev:
kolvas skrev:

Ja det kan man säga lever som fan ibland hehe.

Ja fyfan, aldrig en Aussielocker igen. Blir svetsat eller en riktigt seriös diff. Inget däremellan är värt att tänka på för mej.

Jonas

Med lem
1 127 Inlägg
22 augusti 2009
Pan skrev:
Hör med Jonas på bakaxel.se han har även momentstag i chromemoly med uniballs. Tror även han kan fixa förstärkta drivaxlar. Då ska det ju fan hålla. Torsen är nog inte dumt att köpa ska palla mer enligt honom är nog dessutom roligare att köra med.

mvh

EDIT

27 splints

Den momenstagsbrygga han har skullle jag INTE köpa på en bil man faktiskt ska svänga med. Det där är en konsruktion ala "stege" som det kallas. Fungerar skitbra för dragracing, men skit när det svänger.. Bättre att förstärka upp org. grejerna istället.

Oavsett vad ni skaffar för diff måste bakvagn förstärkas upp om ni ska köra hårt. Momentstagskonsolen är löjligt vek.

Ha även i åtanke att lockern är en OFFROAD-DIFF. Gjord för att gå i skogen och bröta runt bland stock och sten, känns fel att klaga på den när den inte ens är gjord för gatåka. Men finns rätt dåligt med roliga diffar till de här bakaxlarna, en torsen är inget man åker ut och driftar med.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
22 augusti 2009
Pan skrev:

mvh

EDIT

27 splints

Nu vill jag inte verka dryg men läste du inlägget två steg upp? Way ahead of you man =P

"When innovation meets passion!"

486 Inlägg
22 augusti 2009
H3dlund skrev:
en torsen är inget man åker ut och driftar med.

Varför inte?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

335 Inlägg
22 augusti 2009
får man fråga vad du ska ha bilen till?

4 001 Inlägg
22 augusti 2009
H3dlund skrev:
Men finns rätt dåligt med roliga diffar till de här bakaxlarna, en torsen är inget man åker ut och driftar med.

Finns det dåligt med diffar till dessa axlar?
Sellholm, Quafie, SF, Dana, Aussie, Torsen + ett gäng till, vet dessutom om några som åker med aktiv diff i dessa så jag tycker att utbudet är rätt stort.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Med lem
1 127 Inlägg
22 augusti 2009
Tomas_H skrev:
H3dlund skrev:

Varför inte?

Som Lind4hl skrev.. fungerar inte riktigt som man vill när det ska sladdas. Visst går det, men inte helt optimalt. På en driftingbil vill man ha rätt hård bak med hårda krängare. Lyfter du innerhjulet i en kurva eller över krön med en torsendiff kommer den börja spinna innerhjul. Även quaifen innerhjular kan spinna innerhjul i samma scenario. Inte för inte det är hellåsta diffar som gäller vid drifting..

kolvas skrev:
H3dlund skrev:
Men finns rätt dåligt med roliga diffar till de här bakaxlarna, en torsen är inget man åker ut och driftar med.

Finns det dåligt med diffar till dessa axlar?
Sellholm, Quafie, SF, Dana, Aussie, Torsen + ett gäng till, vet dessutom om några som åker med aktiv diff i dessa så jag tycker att utbudet är rätt stort.

Dock finns ej några 1,/ 2vägsdiffar vad jag sett, finns massvis till japanska bilar m.m. De du nämt är mer banåkardiffar förutom aussien då. Det är det enda jag saknar på lockerdiffen, att den inte låser vid motorbroms med. Den kan hålla i ibland bvid riktigt hård motorbroms och lite broms, men kräver lite teknik. tongue

486 Inlägg
22 augusti 2009
Lind4hl skrev:
Tomas_H skrev:
H3dlund skrev:

Varför inte?

en torsen är som en omvänd orginal diff, skickar effekten till hjulet med mest fäste, inte till hjulet med minst, därav "låser" den inte upp i kurvorna som en Lamelldiff tex.

Märkligt. Jag har en torsendiff i min 760, och jag har nog aldrig fått den att inte diffa. Då har jag ändå kört Gatebil på Rudskogen och Våler och sladdat i konbaner och liknande. Tycker det är en kanondiff.
Men förmodligen har jag väl aldrig fått innerhjulet att lyfta då hmm

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

429 Inlägg
22 augusti 2009
Lind4hl skrev:
Tomas_H skrev:
H3dlund skrev:

Varför inte?

en torsen är som en omvänd orginal diff, skickar effekten till hjulet med mest fäste, inte till hjulet med minst, därav "låser" den inte upp i kurvorna som en Lamelldiff tex.

Skickar den värkligen 100% till det hjulet som har bäst grepp? Det gör ju en orginal diff...
För det är ju omöjligt att den diffen skulle göra en "en hjuling" som ett hjul skulle inte få bättre grepp än 2 tillsammans om du förstår hur jag menar.
Kan gå med om det diffar/skiljer några procent vid kraftöverförningen till hjulen men ändå rita på båda.

Funderar nämligen att skaffa den diffen till min bil och letar efter information om torsen diffen som jag inte hittar...

Supraman
2 300 Inlägg
22 augusti 2009
Men hur fungerar en aussi-locker för den som vill ha en körbar bil men som gäna busar och kör på ställ ofta?

Sen när de gäller olika diffar e nog en lamelldiff bäst om man vill kunna justera hur mkt den ska låsa.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Med lem
1 127 Inlägg
22 augusti 2009
jonas 740 skrev:
Lind4hl skrev:
Tomas_H skrev:
Varför inte?

Skickar den värkligen 100% till det hjulet som har bäst grepp? Det gör ju en orginal diff...
För det är ju omöjligt att den diffen skulle göra en "en hjuling" som ett hjul skulle inte få bättre grepp än 2 tillsammans om du förstår hur jag menar.
Kan gå med om det diffar/skiljer några procent vid kraftöverförningen till hjulen men ändå rita på båda.

Funderar nämligen att skaffa den diffen till min bil och letar efter information om torsen diffen som jag inte hittar...

En original öppen diff ger inte alls 100% kraft till det hjul med bäst grepp. Däremot ger den all kraft till det hjul som går lättast/sämst grepp. Dvs innerhjul i kurvor. Och mer eller mindre helt värdelöst när börjar köra lite aktivt. yikes

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 augusti 2009
Stefan Varberg skrev:
Men hur fungerar en aussi-locker för den som vill ha en körbar bil men som gäna busar och kör på ställ ofta?

Sen när de gäller olika diffar e nog en lamelldiff bäst om man vill kunna justera hur mkt den ska låsa.

Lockerdiffen fungarar bra och är förutsägbar, men tycker den låter och har sig förmycket för att användas på en bruksbil eller liknande.

Jonas

Supraman
2 300 Inlägg
22 augusti 2009
Volvo_Mannen skrev:
Stefan Varberg skrev:

Lockerdiffen fungarar bra och är förutsägbar, men tycker den låter och har sig förmycket för att användas på en bruksbil eller liknande.

Tänkte bara bekräfta det jag hittils hittat om den.

Det e bra om diffen reagerar konsekvent när man använder den.

Sök