S40N Bromsskivor slut

Fellow
25 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

Halloj!
Tänkte kolla då det är så att mina bromskivor ser ut o va helt slut runt om. En del vibrationer i ratten vid inbromsningar särskilt vid högre hastigheter. Samt väldigt spårig "ibland!" men detta känns mer som en felbalansering i däcken eller en hjulinställning?

Har nämligen hittat begagnade slitsade bromsskivor som gått 2000mil med belägg för 2000 kr. Är det lämpligt att köpa begagnade bromsar? Kostar ju ca 5000 kr att köpa nya orginalskivor med belägg när jag kollade autotechs reservdelsregister.

pampers138 Har alltid rätt!
25 augusti 2009 · 689 Inlägg

Ja de borde väl inte va nå problem att köpa beggade skivor o belägg, finns ju en liten risk att de är skeva men om de e billigt lr om du inte har 5000 att lägga ut nu så e de bara o åk smile

Senast redigerat av pampers138 (25 augusti 2009)

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Fellow
25 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

pampers138 skrev:
Ja de borde väl inte va nå problem att köpa beggade skivor o belägg, finns ju en liten risk att de är skeva men om de e billigt lr om du inte har 5000 att lägga ut nu så e de bara o åk smile

Njae jag har ju inte direkt 5k att lägga ut speciellt inte om du läser min andra tråd också i felsökningstråden. Har haft lite otur just nu och det är 10 000 mila servicen nu ocksåhmm

_IsakssoN_
25 augusti 2009 · 310 Inlägg

Med att köpa begat så medföljer det alltid en risk.. Vore de jag så skulle jag lägga undan pengar alternativt låna av någon ?

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Nya bromsskivor (Brembo) och belägg går på c:a 4000kr från tex Meca/Autoexperten.
Skiljer lite i pris beroende på skivornas diameter (fanns lite olika).


~3500kr här
http://www.bildelsnetto.nu/


Jag skulle nog köpt sprojlans lite billigare någonstans framför att köpa begagnade bromsdetaljer.
Begagnade bromsskivor kanske slår sig av någon anledning, tillbaka på ruta 1. Vid nyköp finns ju
iallafall garanti och kanske lite goodwill från försäljaren.

Edit:
Trist det där med kamremmen, blir det tidigare byte än när det "ska" vara annars?

Senast redigerat av steifan (25 augusti 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

**

Vet du om det gjordes någon fyrhjulinställning/mätning efter H&R-sänkfjädrarna monterades?

Fellow
25 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

Ja får se hur de blir med kamremmen vad som är fel. Den ska egentligen bytas vid 18000 mil eller 10 år tror jag. Så halva livslängden nu.

Fyrhjulsinställning, nej det tror jag bestämt inte att det gjordes. Sänkningen monterades hos Autotech.

Senast redigerat av Fellow (25 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang