"Vrid" är ointressant.

mats757
11 november 2009 · 915 Inlägg

dbjanoz skrev:
Om man ska prioritera en motor med högt vridmoment och lägre effektuttag eller en motor med lägre vrid och ett högre effektuttag beror mycket på vilken last man har att hantera. Man skulle väl aldrig kunna säga att vridmomentet är ointressant på t ex en lastbil. Allt är frågan om en kompromiss och vad motorn ska användas till. Formelbilar hör inte speciellt högt vridmoment men väl runt 1000hk. Ju högre vridmoment ju lägre varvtal för att få ut samma effekt.

Att generellt säga att vridmoment är ointressant är som att säga att luftflödet i en kompressor är ointressant för det är övertrycket man vill åt.

Läs igenom hela tråden en gång till och försök sortera ut vettig information från nonsens-tyckande.
SÅ kommer du att förstå vad som menas med Vridmoment.

Det går inte att få lägre effekt med högre vridmoment. Helt omöjligt!

Mats

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 november 2009 · 1 948 Inlägg

mats757 skrev:

dbjanoz skrev:
Om man ska prioritera en motor med högt vridmoment och lägre effektuttag eller en motor med lägre vrid och ett högre effektuttag beror mycket på vilken last man har att hantera. Man skulle väl aldrig kunna säga att vridmomentet är ointressant på t ex en lastbil. Allt är frågan om en kompromiss och vad motorn ska användas till. Formelbilar hör inte speciellt högt vridmoment men väl runt 1000hk. Ju högre vridmoment ju lägre varvtal för att få ut samma effekt.

Att generellt säga att vridmoment är ointressant är som att säga att luftflödet i en kompressor är ointressant för det är övertrycket man vill åt.

Läs igenom hela tråden en gång till och försök sortera ut vettig information från nonsens-tyckande.
SÅ kommer du att förstå vad som menas med Vridmoment.

Det går inte att få lägre effekt med högre vridmoment. Helt omöjligt!

Mats

Nu är ju du helt ute och cyklar...

130hk och 320nm... är inte det låg effekt och högt vrid?

Stort FAIL på denna tråden då alla bara hittar på en massa strunt och säger att det ligger till då... om vrid är ointressant så varför finns det? och varför mäts det? varför är en bil med 320nm anorrlunda än en bil med 200nm med samma hk antal?

för att vrid finns och att vrid spelar en roll... så är det bara....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
TurbOla Reservdansk
11 november 2009 · 6 271 Inlägg

dbjanoz skrev:
Ju högre vridmoment ju lägre varvtal för att få ut samma effekt.

Därför det går fint att ligga i låga hastigheter med hög växel och sen bara accelerera, utan att motorn hackar eller det går segt/dåligt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
SevilleDiesel
11 november 2009 · 152 Inlägg

130 hk och 320 Nm är resultatet av att du peakar vridet på ett lågt varv. Hästar är en multiplikation av vridet och varvtalet, så vridmomenttopp  på högt varv ger mer hästar...
Dessutom säger det inget om effekten egentligen.
200 Nm och 150 hk kan gå lika bra som 300Nm och 100 hk. Rätt mycket i övrigt som spelar in.

Senast redigerat av SevilleDiesel (11 november 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
mats757
11 november 2009 · 915 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

mats757 skrev:

dbjanoz skrev:
Om man ska prioritera en motor med högt vridmoment och lägre effektuttag eller en motor med lägre vrid och ett högre effektuttag beror mycket på vilken last man har att hantera. Man skulle väl aldrig kunna säga att vridmomentet är ointressant på t ex en lastbil. Allt är frågan om en kompromiss och vad motorn ska användas till. Formelbilar hör inte speciellt högt vridmoment men väl runt 1000hk. Ju högre vridmoment ju lägre varvtal för att få ut samma effekt.

Att generellt säga att vridmoment är ointressant är som att säga att luftflödet i en kompressor är ointressant för det är övertrycket man vill åt.

Läs igenom hela tråden en gång till och försök sortera ut vettig information från nonsens-tyckande.
SÅ kommer du att förstå vad som menas med Vridmoment.

Det går inte att få lägre effekt med högre vridmoment. Helt omöjligt!

Mats

Nu är ju du helt ute och cyklar...

130hk och 320nm... är inte det låg effekt och högt vrid?

Stort FAIL på denna tråden då alla bara hittar på en massa strunt och säger att det ligger till då... om vrid är ointressant så varför finns det? och varför mäts det? varför är en bil med 320nm anorrlunda än en bil med 200nm med samma hk antal?

för att vrid finns och att vrid spelar en roll... så är det bara....

130hk och 320Nm Sja... vid vilket varvtal? Har du 130 hk samtidigt som 320Nm? Eller är det 320Nm vid 900rpm och 130 hk vid 6000rpm?

OM man har ett varvtal, låt säga 2000 rpm ökar man vridet på det varvtalet med det dubbla, så ökar också effekten med det dubbla. (Det är vi ganska överens om tror jag.)

Det går ALDRIG att komma bort ifrån att det är HK som känns i ryggen när du gasar på. Har du 70hk tillgodo när du ligger i 70 så är det så bara. Oavsett vilket varvtal du har. Men räknar du vridmoment måste du veta vilket varvtal det är... till slut hamnar man på en siffra som ger effekten.

Varför man behöver vridmoment som en siffra är för att konstruktören ska kunna dimensionera transmisionen. Vridmomenter är också "Kul" att titta på för att veta hur bra fyllnadsgraden är i cylindrarna. Det förhållandet är väldigt beroende av varandra. Har man ca 100-110 Nm/liter cylindervolym, så är fyllnadsgraden bra. Då behöver man inte bry sig i att trimma mer på det varvtalet.

Det där med att F1 bilar har dåligt vridmoment.... Är redan diskuterat. Jag tycker att vridet för den cylindervolymen är otroligt bra! 2,4 liter och ca 300Nm Det är inte dåligt

Mats

Supra-Sven
11 november 2009 · 10 Inlägg

Sokrates skrev:

oskar_j skrev:

Sokrates skrev:
Horsepower sells cars, torque wins races/ Carol Shelby.

Varvtal mäts med rpm
Vrid mäts med Nm eller liknande.
Men med vilken enhet mäts Hkr?

Förklara det, vilket är en fingrerad mätning och vad är fakta?
Hkr är ju bara nått som blir över i förhållande till rpm och vridmoment.
Det kallar jag inget att gå på,,,,,,



/Tommy.

Effekt mäts i Watt. Alldrig sett en biltillverkare uppge effekten i KW?

Nu pratar vi Hk inte Kw. wink

/Tommy.

1 hästkraft = 735,49875 Watt. Hästkraft är en gammal definition på effekt.

För övrigt kul läsning, kanske lite rörigt. Men jag måste påpeka att vridet är självklart intressant, men varken mer eller mindre intressantare än hästkrafter till exempel

supermikaela
11 november 2009 ·

På det sättet att man kan jämföra hk per nm är vrid intressant då man kan ana vilken typ av karaktär motorn har. Om en motor har 140 hk och 350 nm (en dieselmotor till exempel), så kan man anta att den motorn har ett lågt varvtalsregister, och får effekt på tidiga varv. En annan motor kan ha 240 hk och 180 nm, och då kan man anta att motorn har ett högt varvtalsregister.

Men när det kommer till vad som verkligen flyttar bilen, vad som gör att den accelererar, så kan det enbart mätas i hästkrafter.

Supra-Sven
11 november 2009 · 10 Inlägg

Det är alltså så att det är hästarna som använder vridet i princip?

Sharky
11 november 2009 · 10 287 Inlägg

För att citera mig själv:

I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5


/Göran


Supra-Sven skrev:
Det är alltså så att det är hästarna som använder vridet i princip?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Snitch Ointresserad.
11 november 2009 · 936 Inlägg

varför inte göra det så lätt som att säga. Vridmoment ger däckrök, hästkrafter ger fortkörnings böter.

Kan ni då förstå vad grejen är?

Teabag appreciation club.
Brillko
11 november 2009 · 10 Inlägg

Enklast är att bara använda sig av Vridmoment och Varvtal... Bara onödigt dumt att krångla till det med hästkrafter då de endå aldrig behövs i räkneexempel. Man måste endå alltid ta med varvet för att räkna ut vridet...

Chevrolet Camaro "Top Doorslammer" (2002)
Pontiac Lemans "Purple Passion" (1972)
Ford Mustang "HT" (1966)
Sharky
12 november 2009 · 10 287 Inlägg

Enklast är att bara använda sig av Effekt och Varvtal... Bara onödigt dumt att krångla till det med vridmoment då de endå aldrig behövs i räkneexempel. Man måste endå alltid ta med varvet för att räkna ut effekten...

Som du ser så är det räknemässigt reciprokt. Två kända ger den okända.

Det är bara en fråga om vad man gillar och vilka storheter man vet.

/Göran


Brillko skrev:
Enklast är att bara använda sig av Vridmoment och Varvtal... Bara onödigt dumt att krångla till det med hästkrafter då de endå aldrig behövs i räkneexempel. Man måste endå alltid ta med varvet för att räkna ut vridet...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
12 november 2009 · 10 287 Inlägg

Jodå , jag förstår utmärkt.

Vridmomentet i kontaktytan mellan drivande hjul och vägbana är det som ger resultat.

Jag har visat detta med hyfsat enkla räkneexempel ett flertal gånger och hur det slår på hög effekt från motor kontra högt vrid från motor.

/Göran


Snitch skrev:
varför inte göra det så lätt som att säga. Vridmoment ger däckrök, hästkrafter ger fortkörnings böter.

Kan ni då förstå vad grejen är?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dbjanoz
12 november 2009 · 1 785 Inlägg

mats757 skrev:

dbjanoz skrev:
Om man ska prioritera en motor med högt vridmoment och lägre effektuttag eller en motor med lägre vrid och ett högre effektuttag beror mycket på vilken last man har att hantera. Man skulle väl aldrig kunna säga att vridmomentet är ointressant på t ex en lastbil. Allt är frågan om en kompromiss och vad motorn ska användas till. Formelbilar hör inte speciellt högt vridmoment men väl runt 1000hk. Ju högre vridmoment ju lägre varvtal för att få ut samma effekt.

Att generellt säga att vridmoment är ointressant är som att säga att luftflödet i en kompressor är ointressant för det är övertrycket man vill åt.

Läs igenom hela tråden en gång till och försök sortera ut vettig information från nonsens-tyckande.
SÅ kommer du att förstå vad som menas med Vridmoment.

Det går inte att få lägre effekt med högre vridmoment. Helt omöjligt!

Mats

Då kanske du kan ringa och fråga Volvo's ingenjörer varför de gör motorer med 5 cylindrar. Svaret du får är att det är en bra kompromiss mellan den 4 cylindriga motorns bränslesnålhet och den 6 cylindriga motorns övertag i vridmoment. Glöm inte att när det är frågan om motorer av alla de slag så är det en prioriteringsfråga. Användningsområde och ekonomi är 2 stora faktorer när motorer byggs. Att säga att vridmomentet i något fall är ointressant tycker jag är ett mycket konstigt tänkande. Utan vridmoment ingen rörelse över huvudtaget.

Ta bort parametern i Sharky's formler så ska du få se vilket resultat du får. Noll gånger En miljon är fortfarande Noll.

Snart dags att låsa tråden innan det blir garaget krig som vanligt hahaha

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Sand_Man Magister Mundi Sum
12 november 2009 · 177 Inlägg

Hk är en bi produkt av Vridmomnentet som man önskar i en bil / Lastbil

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)
Volvo V50 1,8F "Snålbilen" (2008)
Audi A6 Allroad 2,7 Biturbo "Quattron" (2004)
Chevrolet Corvette "Vetten" (1987)
oskar_j
12 november 2009 · 93 Inlägg

Sand_Man skrev:
Hk är en bi produkt av Vridmomnentet som man önskar i en bil / Lastbil

Förstår inte ditt resonemang, effekten är väl lika mycket "bi-produkt" av vridmomentet som vridmomentet är en "bi-produkt" av kraften gånger hävarmen?

BMW 325 (1993)
dbjanoz
12 november 2009 · 1 785 Inlägg

oskar_j skrev:

Sand_Man skrev:
Hk är en bi produkt av Vridmomnentet som man önskar i en bil / Lastbil

Förstår inte ditt resonemang, effekten är väl lika mycket "bi-produkt" av vridmomentet som vridmomentet är en "bi-produkt" av kraften gånger hävarmen?

Inget av det ni nämner är en bi-produkt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biprodukt

HK är samma sak som Effekt och det är produkten av Vridmomentet, Varvtalet. Varvtalet är beroende av tiden som anges i varv per min eller i sekunden om man så vill.

Finns paralleller till Effekt inom elläran. I*U=P (Strömen * Spänningen = Effekten) Effekten anges i Watt och har beteckningen P.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment

En sak är säker jag håller verkligen inte med trådskaparen när det gäller detta ämne. Skulle vilja säga att vridmomentet är enormt intressant.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
schnauz
12 november 2009 · 1 758 Inlägg

Nu är det återigen några som snurrar ihop definitionerna lite...
Vridmoment är produkten av kraft och hävarm. En kraft kan existera utan ett vridmoment, men ett vridmoment kan inte existera utan en kraft.
Notera dock att jag pratar i generella termer här, i en ottomotor får vi ju alltid ett vridmoment när vi har en kraft, men i generella termer behöver en kraft inte medföra att man också får ett vridmoment.

Angående titeln på tråden - "vrid är ointressant" - så avser det beräkning av acceleration. Då är motorns vridmoment ointressant, vilket har visats åtskilliga gånger i tråden.
Men om man "bokstavstolkar" det som att man aldrig någonsin har nytta av vridmoment så är det ju självklart inte sant.

Senast redigerat av schnauz (12 november 2009)

mats757
13 november 2009 · 915 Inlägg

dbjanoz skrev:

oskar_j skrev:

Sand_Man skrev:
Hk är en bi produkt av Vridmomnentet som man önskar i en bil / Lastbil

Förstår inte ditt resonemang, effekten är väl lika mycket "bi-produkt" av vridmomentet som vridmomentet är en "bi-produkt" av kraften gånger hävarmen?

Inget av det ni nämner är en bi-produkt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biprodukt

HK är samma sak som Effekt och det är produkten av Vridmomentet, Varvtalet. Varvtalet är beroende av tiden som anges i varv per min eller i sekunden om man så vill.

Finns paralleller till Effekt inom elläran. I*U=P (Strömen * Spänningen = Effekten) Effekten anges i Watt och har beteckningen P.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment

En sak är säker jag håller verkligen inte med trådskaparen när det gäller detta ämne. Skulle vilja säga att vridmomentet är enormt intressant.

Nu hittade vi en bra jämförelse.
I*U=P  Ellära.

Om jag fryser i mitt sovrum så behöver jag ett värmeelement. Låt säga på 500 watt. Förhoppningsvis passar det till min strömförsörjning jag har i vägguttaget. Vanligtvit 230 volt. Men det kan vara i USA, där dom har 110 volt också, eller i en sommarsuga med 12volt.

Jag skiter fullstädningt i om det går 2 Amper, 4 amper, eller 40 amper. Bara det blir varmt i mitt sovrum.
Däremot ska jag förlänga sladden fram till elementet så är det väldigt viktigt att jag dimensionerar sladden efter den ström som ska fram. Precis som med vridmomentet dimensionerar drivlinan.

Det trådskaperen lite provokativt skapat en debatt kring är att: Det är effekten som är det kännbara och viktiga för slutanvändaren.

Eller... går du till Jula för att köpa ett värmeelement som är på 4 amper?

Mats

Hedning Fd Bannad
13 november 2009 · 657 Inlägg

Jag anser att ur prestandasynpunkt, så är vridmomentet ointressant, eftersom det är effekten som flyttar bilen framåt, det är effekten som värmer däcken, och Vrid som vill göra någon nytta blir effekt, vridmomentet i sig gör ingen som hellst nytta.

Märkesbög
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang