16v topp på b230ft?

0rr3
20 januari 2010 · 80 Inlägg

Tjabba tjena. Har gått länge och vankat fram och tillbaka på hur jag ska få min 940 så rolig som möjligt. Visst en 531 topp med en vx3 kam i kan man åka med men det känns lixom inte som att det är nått upphetsande.

Därför kom jag på tanken att skaffa mig en 16v topp och bearbeta denna samt klämma på den på mitt b230 block. Min fråga är: Kommer detta gå utan överdriva modifikationer?

Spridarbrygga, insug, grenrör, kamdrev och remmar och skit har jag redan men bortsett från detta, Är det något att satsa på?

Vilket leder mig in på nästa fråga, hur mycket mer pulver kan man få ur en 16v topp jämfört med en 8v?

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
torpis Forummoderator
20 januari 2010 · 10 576 Inlägg

Gör en sökning, detta är extremt vanliga frågor

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 januari 2010 · 3 180 Inlägg

förutom att bygga om kamdrivningen behöver du svarva av kolvarna 3-4mm eller byta till b234 kolvar. sen kan det vara en ide att schimsa upp oljetrycksreglerventilen i oljepumpen för högre tryck.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
0rr3
20 januari 2010 · 80 Inlägg

Det där med att svarva kolvarna och oljetrycket löser jag.

Det jag nu egentligen undrar är:
Kommer det funka med samma spridare som sitter på nu (ft orginal)
Kommer det funka med samma styrsystem som sitter på nu (ft orginal)
Kan jag använda min orginalturbo om jag får tag i ett grenrör som passar på toppen? Den laddar i dagsläget 0.9. Kan höja trycket till 1.1 med denna men inte mer då jag hört att den inte vill vara med mycket längre.

Kamdrivning,insug+spridarbrygga från 16v orginal, orginalstyrsystem (självklart chippat), ett lämpligt grenrör och cirkus 1bars laddtryck... Vad kan effekten landa på om man får detta att lira ihop någorlunda?

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 januari 2010 · 3 180 Inlägg

0rr3 skrev:
Det där med att svarva kolvarna och oljetrycket löser jag.

Det jag nu egentligen undrar är:
Kommer det funka med samma spridare som sitter på nu (ft orginal)
Kommer det funka med samma styrsystem som sitter på nu (ft orginal)
Kan jag använda min orginalturbo om jag får tag i ett grenrör som passar på toppen? Den laddar i dagsläget 0.9. Kan höja trycket till 1.1 med denna men inte mer då jag hört att den inte vill vara med mycket längre.

Kamdrivning,insug+spridarbrygga från 16v orginal, orginalstyrsystem (självklart chippat), ett lämpligt grenrör och cirkus 1bars laddtryck... Vad kan effekten landa på om man får detta att lira ihop någorlunda?

kamremmen+spännare från 16v passar inte för det första.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
0rr3
20 januari 2010 · 80 Inlägg

nej men jag menade att det har jag redan.. insug och spridarbrygga från 16v.

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
Sharky
20 januari 2010 · 10 287 Inlägg

Med orginalturbon så känns det ju lite meningslöst. Den pumpar för runt 220/230Hkr.

Varför ta (jätte)jobbet med att byta topp och sedan inte orka byta turbo och spridare? Pengabrist? Då skall man inte ge sig på 16V överhuvudtaget. Då är det ekonomiskt effektivast att behålla orginaltoppen.
Styrsystemet funkar i princip men du måste ha helt andra chip för både bränsle och tändning anpassade för 16V.

Och laddtryck är inget du kan stirra på. Det blir helt andra lagar som styr när man får flås i motorn. Jag bromsade 443Hkr med 1.18bar med turbomatad B234 16V så att säga "1.1 bar" säger liksom ingenting.

Sedan så inser du väl att du inte kan besikta (lagligt) med detta.

/Göran




0rr3 skrev:
Det där med att svarva kolvarna och oljetrycket löser jag.

Det jag nu egentligen undrar är:
Kommer det funka med samma spridare som sitter på nu (ft orginal)
Kommer det funka med samma styrsystem som sitter på nu (ft orginal)
Kan jag använda min orginalturbo om jag får tag i ett grenrör som passar på toppen? Den laddar i dagsläget 0.9. Kan höja trycket till 1.1 med denna men inte mer då jag hört att den inte vill vara med mycket längre.

Kamdrivning,insug+spridarbrygga från 16v orginal, orginalstyrsystem (självklart chippat), ett lämpligt grenrör och cirkus 1bars laddtryck... Vad kan effekten landa på om man får detta att lira ihop någorlunda?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang