Sjukdom på audi oljepumpen.

audi_ralle
28 januari 2010 · 128 Inlägg

har hört rykten om att på audi a4 1,8t årsmodell 01-04 har en sjukdom med att olje pumpen korkar igen och motorn skär.. finns det nån som vet något om detta om man kan förhindra de på något sätt eller någon som varit med om de eller kan mer om de?

Audi A4 (2001)
Goffen Administratör
28 januari 2010 · 2 976 Inlägg

Efterkyl bilen när du kört  byt olja oftare och undvik longlifeoljan så har du nog inga problem sen.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
jocke_gronberg
28 januari 2010 · 4 586 Inlägg

Vet att dom som kör med longlife på sina bilar tar död på pumpen till slut då oljesilen blir tät därav i värsta fall ras.

En på mitt gamla jobb körde inte ens 10.000 mil innan motorn var tät

felet ligger inte i oljepumpen utan för långa serviceintervaller

Min förra audi var longlife servad böt sedan till 1500 mils intervall i datorn.

Senast redigerat av jocke_gronberg (28 januari 2010)

audi_ralle
28 januari 2010 · 128 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Vet att dom som kör med longlife på sina bilar tar död på pumpen till slut då oljesilen blir tät därav i värsta fall ras.

En på mitt gamla jobb körde inte ens 10.000 mil innan motorn var tät

felet ligger inte i oljepumpen utan för långa serviceintervaller

Min förra audi var longlife servad böt sedan till 1500 mils intervall i datorn.

okej jag som troddde longlife olja va något bra de ska jag inte ha mer då.. har inte de nu men har haft.. men har också hört att de finns något som man kan slå i oljan för att rensa silen.?

Audi A4 (2001)
jocke_gronberg
28 januari 2010 · 4 586 Inlägg

Hur långt har bilen gått ?

Du kan lämna in bilen för invändig motortvätt sedan byta till annan olja

LeafBox Lat Perfektionist
28 januari 2010 · 6 359 Inlägg

hahaha, bra longlife olja. tongue
skojjsigt

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
audi_ralle
28 januari 2010 · 128 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Hur långt har bilen gått ?

Du kan lämna in bilen för invändig motortvätt sedan byta till annan olja

den har gått 15000. har inte longlife olja i nu men de har varit de förut ska byta olja nästa vecka dags för service och då ska jag fortsatt inte ha longlife

Audi A4 (2001)
jocke_gronberg
28 januari 2010 · 4 586 Inlägg

audi_ralle skrev:

jocke_gronberg skrev:
Hur långt har bilen gått ?

Du kan lämna in bilen för invändig motortvätt sedan byta till annan olja

den har gått 15000. har inte longlife olja i nu men de har varit de förut ska byta olja nästa vecka dags för service och då ska jag fortsatt inte ha longlife

bara att be dom ställa in datorn på 1500 mils serviceintervall. servar du själv eller lämnar du in bilen ?

audi_ralle
29 januari 2010 · 128 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

audi_ralle skrev:

jocke_gronberg skrev:
Hur långt har bilen gått ?

Du kan lämna in bilen för invändig motortvätt sedan byta till annan olja

den har gått 15000. har inte longlife olja i nu men de har varit de förut ska byta olja nästa vecka dags för service och då ska jag fortsatt inte ha longlife

bara att be dom ställa in datorn på 1500 mils serviceintervall. servar du själv eller lämnar du in bilen ?

lite olika. denna gången ska jag lämna den.

Senast redigerat av audi_ralle (30 januari 2010)

Audi A4 (2001)
jocke_gronberg
30 januari 2010 · 4 586 Inlägg

audi_ralle skrev:

jocke_gronberg skrev:

audi_ralle skrev:

den har gått 15000. har inte longlife olja i nu men de har varit de förut ska byta olja nästa vecka dags för service och då ska jag fortsatt inte ha longlife

bara att be dom ställa in datorn på 1500 mils serviceintervall. servar du själv eller lämnar du in bilen ?

lite olika. denna gången ska jag lämna den.

Nu hänger jag inte med. Servar du både själv och på verkstad?

Då kan du lika gärna serva bilen själv helt å hållet

Pilsk
31 januari 2010 · 460 Inlägg

problemet är inte longlife oljan det är för långa serviceintervaller och för mycket kallstarter som är problemet att dom "koxar" igen oljepumpen. det som bildas är ett typ av kallslam som kommer från turbon. jag jobbar själv på vag verkstad.

audi_ralle
2 februari 2010 · 128 Inlägg

Pilsk skrev:
problemet är inte longlife oljan det är för långa serviceintervaller och för mycket kallstarter som är problemet att dom "koxar" igen oljepumpen. det som bildas är ett typ av kallslam som kommer från turbon. jag jobbar själv på vag verkstad.

vad har du för tips för att motverka de? kortare intervaller bar eller finns de fler knep?

Audi A4 (2001)
jocke_gronberg
2 februari 2010 · 4 586 Inlägg

audi_ralle skrev:

Pilsk skrev:
problemet är inte longlife oljan det är för långa serviceintervaller och för mycket kallstarter som är problemet att dom "koxar" igen oljepumpen. det som bildas är ett typ av kallslam som kommer från turbon. jag jobbar själv på vag verkstad.

vad har du för tips för att motverka de? kortare intervaller bar eller finns de fler knep?

Motverkar detta gör du genom att ta fötterna och gå kortare sträckor samt kör på din bil rekommenderad olja för serviceintervall på 1500 mil. Vad du ska ha för olja står i din handbok

Sedan är det inte någon sjukdom på just audi utan varje motor som körs med dessa långa intervaller samt kortare sträckor råkar ut för detta

Hade en på jobbet som hade 5000 mil i serviceintervall på sin diesel. Synd bara att han inte fattade bättre. Att köra en turbomotor med samma olja 5000 mil.. jo jo

bumpe Lastbilsmekaniker
2 februari 2010 · 3 878 Inlägg

Finns ett "paket" som innehåller rengöring av oljetråg, ny oljesil och rengöring av vevhusventilation. Fanns iaf för 2 år sen när jag var på VAG smile

jocke_gronberg
2 februari 2010 · 4 586 Inlägg

bumpe skrev:
Finns ett "paket" som innehåller rengöring av oljetråg, ny oljesil och rengöring av vevhusventilation. Fanns iaf för 2 år sen när jag var på VAG smile

fanns den för 2 år sedan så finns den garanterad idag med. Men vad det kostar är ju en annan sak.

islurren1
3 februari 2010 ·

min kompis fick betala 5000 för de jobbet på en VW sharan på en mekonomenverkstad. men då släckte dom lite felkoder och bytte termostatt också!

bumpe Lastbilsmekaniker
3 februari 2010 · 3 878 Inlägg

Ja, 5000 låter inte alls som en omöjlig summa tyvärr sad

Jag hade försökt göra motordialys,engineflush brukar det så fint heta , dvs att man rensar oljesystemet och sen plocka ner tråget, byta sil och rengöra vevhusvent så man verkligen får ut all skit som finns i motorn och sen göra service med bra olja och tätare intervaller smile

Slå gärna även ett öga/byt på oljereturen från turbon smile

audi_ralle
6 februari 2010 · 128 Inlägg

okej jag fick ett pris på 3000 kr för att rensa silen om man nu inte vill göra de själv.. så man plockar ju inte ner de för att se hur den ser ut.. jag väntar såfall till lampan tänds då stannar jag motorn o bogserar till verkstad.. om man nu skulle ha oturen att den täpps igen.. trodde typ de fanns något man kunde slå i oljan för att rensa systemet

Audi A4 (2001)
n0jas OEM <3
6 februari 2010 · 194 Inlägg

Köp en flaska PROTEC Engine flush. Riktigt bra grejor som man slår i den gamla motoroljan kör normal körning i ca: 15-20min med bilen och sedan byter till ny olja direkt, Rensar och avlägsnar alla avlagringar i motorn tro mig det fungerar riktigt bra!

MVH Jonas

These days ♪♫
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang