Samlingstråd: Vad är min bil värd?

candyweiss
14 oktober 2018 · 863 Inlägg

S40_01 skrev:

candyweiss skrev:

S40_01 skrev:
Vad skulle min BMW E46 320ci M-Sport in och utvändigt gå för?
18 000mil
Sportdämpare från Ta-Technix
Sommardäck + vinterdäck
Se bilder på profil.
Ventilkåpspackning bytt
Oljefilterhuspackning bytt
Termostat bytt
Länkarmar bytta

Har den någon årsmodell?

ja oj, missade det, det är en 2003a.

Gissningsvis runt 40 000:-

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
S40_01
14 oktober 2018 · 26 Inlägg

candyweiss skrev:

S40_01 skrev:

candyweiss skrev:

Har den någon årsmodell?

ja oj, missade det, det är en 2003a.

Gissningsvis runt 40 000:-

Härligt det är vad jag också tror, köpte den för 42 och pruttade från 49 så hoppas på att inte förlora allt för mycket pengar

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
Utmarks-Loke
14 oktober 2018 · 5 813 Inlägg

Det var duktigt pruttat. Men prova att sätta ut den på autopowers säljavdelning, det är nog mindre andel jobbiga intressenter där än på blocket. Femton år gamla BMW kan var en pers att sälja ibland.

caromania Forummoderator
14 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det var duktigt pruttat. Men prova att sätta ut den på autopowers säljavdelning, det är nog mindre andel jobbiga intressenter där än på blocket. Femton år gamla BMW kan var en pers att sälja ibland.

Dessutom kan de lukta rejält efter alla försök från spekulanter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Paul39
18 november 2018 · 17 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det var duktigt pruttat. Men prova att sätta ut den på autopowers säljavdelning, det är nog mindre andel jobbiga intressenter där än på blocket. Femton år gamla BMW kan var en pers att sälja ibland.

Dessutom kan de lukta rejält efter alla försök från spekulanter.

Blocket känns inte lika relevant som tidigare

SEpaket
19 november 2018 · 199 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Även jag hade nog passat på den bilen. Varför i hela friden byttes maskin? Sen undrar jag varför försäkringsbolaget inte löste in bilen. En ny motor är inte gratis. Vi fick själva vår ena bil inlöst förra månaden då den inte ville starta längre. Enligt verkstaden var "maskin slut" vad de nu grundar den saken på. Bara rullat 8800 mil och värdet beräknades till 140k. Alltid servad varje år. Nyskick.

Sen motsäger jag mig lite. Vår bil var lugnt körd i alla år och jag var enda ägaren. Köpte den ny. Varför rasade maskin? Fan vet. Den gick perfekt tills en morgon den inte startade.

De borde löst in din bil.

Vilken kärra var det som de löste in? Kan du följa den till ”pressen”, man har ju hört historier om korrupta försäkringsmänniskor som löser in bilar de själv senare säljer delar till, eller behöver delar till själva.

Faktiskt har jag en sån historia som är tveklös. Polarn blev påkörd och bilen skulle lösas in. Efter någon vecka kom han på att han glömt nåt skit han ville ha, men bilen var spårlöst borta. Knappast pressad och inga delar fanns ute.

Jag har en liknande berättelse med än mer belägg. 2001 är året och en släkting till mig har en V70 2,4t som tjänstebil som 3 månader gammal krockskadades i Tyskland och löstes in, han fick en ny likadan bil istället. Det märkliga är att den som krockades i Tyskland finns kvar i trafik än idag hos helt andra ägare. Sedan huruvida den lagats upp och sålts på okej väg eller på enskilt initiativ är ju en annan fråga, liksom om den som köpte bilen faktiskt vet om dess historik.

Sedan lyckades en kamrat få sin bil totalförstörd när den stod parkerad och en mindre nykter person passade på att köra in i den i hög fart. Den bilen hade jag kunnat tänka mig ett par prylar ifrån, men bilen försvann någonstans mellan skadeverkstan som förordade inlösen och skroten som står som ägare...

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Magnedal
21 november 2018 · 56 Inlägg

945 ltt från 96, ställbart laddtryck (pysventil) chippade boxar, något kapade fjädrar och lite sådär i bussningar, avgasröret hänger även ner något vid ljuddämparen pga tidigare ägare inte kunnat svetsa riktigt. Rollad/sprayad svart av förra ägaren. Går väldigt fint i motor/låda osv.

"Ny" bakaxel (fin från skroten) samt växellåda (fin från privatperson). Nytt stödlager, samt inredning innuti bilen.

vad kan man få tro? Köptes för 2k av en bekant, sen lagt ner ca 6k om man räknar in besiktning/skatten också.

Bild från instagram: https://www.instagram.com/p/Bnv9jtvBvaY … hare_sheet (allt jag har just nu tyvärr)

Mack Forum- och sitemoderator
21 november 2018 · 26 113 Inlägg

Magnedal skrev:
945 ltt från 96, ställbart laddtryck (pysventil) chippade boxar, något kapade fjädrar och lite sådär i bussningar, avgasröret hänger även ner något vid ljuddämparen pga tidigare ägare inte kunnat svetsa riktigt. Rollad/sprayad svart av förra ägaren. Går väldigt fint i motor/låda osv.

"Ny" bakaxel (fin från skroten) samt växellåda (fin från privatperson). Nytt stödlager, samt inredning innuti bilen.

vad kan man få tro? Köptes för 2k av en bekant, sen lagt ner ca 6k om man räknar in besiktning/skatten också.

Bild från instagram: https://www.instagram.com/p/Bnv9jtvBvaY … hare_sheet (allt jag har just nu tyvärr)

1000-1500 spänn.
Plus eller minus. Allt beror ju på köparen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Magnedal
21 november 2018 · 56 Inlägg

Mack skrev:

Magnedal skrev:
945 ltt från 96, ställbart laddtryck (pysventil) chippade boxar, något kapade fjädrar och lite sådär i bussningar, avgasröret hänger även ner något vid ljuddämparen pga tidigare ägare inte kunnat svetsa riktigt. Rollad/sprayad svart av förra ägaren. Går väldigt fint i motor/låda osv.

"Ny" bakaxel (fin från skroten) samt växellåda (fin från privatperson). Nytt stödlager, samt inredning innuti bilen.

vad kan man få tro? Köptes för 2k av en bekant, sen lagt ner ca 6k om man räknar in besiktning/skatten också.

Bild från instagram: https://www.instagram.com/p/Bnv9jtvBvaY … hare_sheet (allt jag har just nu tyvärr)

1000-1500 spänn.
Plus eller minus. Allt beror ju på köparen.

Va? Så lite? Riktigt pigg och rolig bil, men alright tack iaf!

siiimooon Påstängd
21 november 2018 · 1 194 Inlägg

Magnedal skrev:
945 ltt från 96, ställbart laddtryck (pysventil) chippade boxar, något kapade fjädrar och lite sådär i bussningar, avgasröret hänger även ner något vid ljuddämparen pga tidigare ägare inte kunnat svetsa riktigt. Rollad/sprayad svart av förra ägaren. Går väldigt fint i motor/låda osv.

"Ny" bakaxel (fin från skroten) samt växellåda (fin från privatperson). Nytt stödlager, samt inredning innuti bilen.

vad kan man få tro? Köptes för 2k av en bekant, sen lagt ner ca 6k om man räknar in besiktning/skatten också.

Bild från instagram: https://www.instagram.com/p/Bnv9jtvBvaY … hare_sheet (allt jag har just nu tyvärr)

Med tanke på att många vill ha vinterbil nu så får du säkert 10k för den.

Volvo 965 "Sex är bättre än fyra.." (1995)
Volvo V70R Awd "Guwernören" (1998)
Volvo 940 Turbo "Flowen" (1991)
Magnedal
21 november 2018 · 56 Inlägg

siiimooon skrev:

Magnedal skrev:
945 ltt från 96, ställbart laddtryck (pysventil) chippade boxar, något kapade fjädrar och lite sådär i bussningar, avgasröret hänger även ner något vid ljuddämparen pga tidigare ägare inte kunnat svetsa riktigt. Rollad/sprayad svart av förra ägaren. Går väldigt fint i motor/låda osv.

"Ny" bakaxel (fin från skroten) samt växellåda (fin från privatperson). Nytt stödlager, samt inredning innuti bilen.

vad kan man få tro? Köptes för 2k av en bekant, sen lagt ner ca 6k om man räknar in besiktning/skatten också.

Bild från instagram: https://www.instagram.com/p/Bnv9jtvBvaY … hare_sheet (allt jag har just nu tyvärr)

Med tanke på att många vill ha vinterbil nu så får du säkert 10k för den.

10k låter ju bättre än 1000-1500 i alla fall, haha! Bilen är i princip rostfri kaross mässigt, väldigt fin under också.

spillolja
21 november 2018 · 4 014 Inlägg

BIlen blir skattebefriad om ca7-8 år, så värdestegring är inte uteslutet

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Magnedal
21 november 2018 · 56 Inlägg

spillolja skrev:
BIlen blir skattebefriad om ca7-8 år, så värdestegring är inte uteslutet

wink

Jo det är sant. Blivit erbjuden byte mot en 245'a med D24a i fint skick dock. Är marknaden större för dom/man får mer för en 245 d24 kanske jag byter bara för att sälja.

Mack Forum- och sitemoderator
21 november 2018 · 26 113 Inlägg

Magnedal skrev:

Mack skrev:

Magnedal skrev:
945 ltt från 96, ställbart laddtryck (pysventil) chippade boxar, något kapade fjädrar och lite sådär i bussningar, avgasröret hänger även ner något vid ljuddämparen pga tidigare ägare inte kunnat svetsa riktigt. Rollad/sprayad svart av förra ägaren. Går väldigt fint i motor/låda osv.

"Ny" bakaxel (fin från skroten) samt växellåda (fin från privatperson). Nytt stödlager, samt inredning innuti bilen.

vad kan man få tro? Köptes för 2k av en bekant, sen lagt ner ca 6k om man räknar in besiktning/skatten också.

Bild från instagram: https://www.instagram.com/p/Bnv9jtvBvaY … hare_sheet (allt jag har just nu tyvärr)

1000-1500 spänn.
Plus eller minus. Allt beror ju på köparen.

Va? Så lite? Riktigt pigg och rolig bil, men alright tack iaf!

Som sagt, med betoning på att allt beror ju på köparen.
Är köparen en som undertecknad så är egentligen allt du räknade upp en rejäl värdeminskning, medan om du i stället vänder dig till exempelvis en mindre räknad ungdom så får du säkert mer för den.

Edit: Utan att på något vis försöka vara elak då förstås. Det är säkert en jättefin bil.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Utmarks-Loke
22 november 2018 · 5 813 Inlägg

Magnedal skrev:

spillolja skrev:
BIlen blir skattebefriad om ca7-8 år, så värdestegring är inte uteslutet

wink

Jo det är sant. Blivit erbjuden byte mot en 245'a med D24a i fint skick dock. Är marknaden större för dom/man får mer för en 245 d24 kanske jag byter bara för att sälja.

En 245 i bra skick börjar bli en riktigt dyr bil och dom ökar hela tiden

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2018 · 17 380 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Magnedal skrev:

spillolja skrev:
BIlen blir skattebefriad om ca7-8 år, så värdestegring är inte uteslutet

wink

Jo det är sant. Blivit erbjuden byte mot en 245'a med D24a i fint skick dock. Är marknaden större för dom/man får mer för en 245 d24 kanske jag byter bara för att sälja.

En 245 i bra skick börjar bli en riktigt dyr bil och dom ökar hela tiden

Jag hade bytt rakt av på plats. En 245:a med D24 kan man begära vad som helst för.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lowpass
23 november 2018 · 1 224 Inlägg

Vad tror ni om en Honda Legend 2008.
Fullutrustad
Mycket bra skick.
25000 mil

Senast redigerat av Lowpass (23 november 2018)

i-vtec Do you?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2018 · 17 380 Inlägg

Lowpass skrev:
Vad tror ni om en Honda Legend 2008.
Fullutrustad
Mycket bra skick.
25000 mil

Caromania köper den säkert. Han är Honda-knarkare!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
23 november 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Lowpass skrev:
Vad tror ni om en Honda Legend 2008.
Fullutrustad
Mycket bra skick.
25000 mil

Caromania köper den säkert. Han är Honda-knarkare!

Jag tittade faktiskt på en sådan när jag valde Lexusen. Det som talade för Lexusen var bränsleförbrukning och prestanda. Men förbannat fina bilar är det!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lowpass
23 november 2018 · 1 224 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:

Lowpass skrev:
Vad tror ni om en Honda Legend 2008.
Fullutrustad
Mycket bra skick.
25000 mil

Caromania köper den säkert. Han är Honda-knarkare!

Jag tittade faktiskt på en sådan när jag valde Lexusen. Det som talade för Lexusen var bränsleförbrukning och prestanda. Men förbannat fina bilar är det!

Vad kör du för Lexus? Självklart ett bra val vilken modell det än är.
Valde själv Legenden för att jag också är inne på Honda men även att man fick en helt otrolig fyrhjulsdrift.
Ska man ha det på Lexus blir det endast de dyraste modellerna.

i-vtec Do you?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang