3494
Sök

Någon som "åkt" för toning med 50% VLT?

1 079 Inlägg
18 april 2010
Blivit stoppad 3ggr på 5år med solfilm fram , ena gången i en flygande besiktning och då fick jag valet ombesiktning eller riva på plats, rev på plats och sedan stod jag och tvättade rutorna från klister en bra stund.

Andra gången så kolla de körkort och bilen i övrigt sen sa polisen "egentligen så borde du få böter på det där, och river du på plats så kommer du väl ändå att lägga på ny, men den var inte så mörk så det får gå för den här gången allt annat var ju bra"

Tredje gången tror jag inte de såg att jag hade solfilm för jag mötte polisen och hade regplåten på instrumentbrädan, de tvärvänder med blåljus och far efter, jag vevar ner rutorna och de kollar bilen, körkort och får blåsa sedan säger de att de sett mig åka runt med regplåten sådär i ett par veckor och att de tyckte det var dags att sätta fast den nu.

Så nästa gång om jag har solfilm fram på någon bil så får jag nog böter då jag har några gånger innestående, men å andra sidan har jag ingen bil jag vill ha solfilm fram på längre. Tyckte det var drygt att lägga om solfilmen efter varje besiktning, men man blev rätt duktig på att solfilma när man fick öva lite varje år hehe.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

78 Inlägg
18 april 2010
Så man kan alltså hänvisa till att du sätter toningsfilm på polisens bilar om man blir stoppad för de själv då?? Så kan dom inte göra nått åt de?!?
Jävligt konstigt de eftersom de inte är lagligt och att polisen säger själv att dom inte har de...
Men men vi får väl enas om att vi är oeniga då...

1337
1 343 Inlägg
18 april 2010
ttompa skrev:
Så man kan alltså hänvisa till att du sätter toningsfilm på polisens bilar om man blir stoppad för de själv då?? Så kan dom inte göra nått åt de?!?
Jävligt konstigt de eftersom de inte är lagligt och att polisen säger själv att dom inte har de...

Polisen själva har ingen koll.
Vi behöver inte enas om att vi är oeniga.
Vi enas om att folk som vet kan styrka att det är som jag säger medans du mer vill säga emot trots du har fel. om du står och käftar med polien om deras toning så blir du garanterat mindre populär än vad du redan är. Men går du nära en polisbil någongång så ta en extra titt på rutorna.
Sitter film runt hela bilen utom vindruta som redan är laminerad..

I'm not a fighter, I'm a lover!

78 Inlägg
18 april 2010
Ja ibland kan man ha tur så dom missar de eller så är dom bara jävligt hyggliga... smile Har själv kört förbi och mött polisen många gånger me toning å framrutan utan att dom märkt de men skulle dom stoppa en så blir e nog böter eller riva bort de... fast jag tar nog en ombesiiktning helst etersom mina rutor är prroffstonade och jag har otonade i garaget smile

78 Inlägg
18 april 2010
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:

Vi enas om att folk som vet kan styrka att det är som jag säger medans du mer vill säga emot trots du har fel. om du står och käftar med polien om deras toning så blir du garanterat mindre populär än vad du redan är. Men går du nära en polisbil någongång så ta en extra titt på rutorna.

Ok, ska kolla de men de går fortfarande inte att tona framrutor lagligt...

Clueless
93 Inlägg
18 april 2010
ttompa skrev:
Eller om du har en bil me uppdelad sidoruta fram så du har en liten ruta vid backspegeln för då räknas den som första rutan

Nu vart ja lite nyfiken, trodde det var fram till b-stolpen som gällde?
I sånt fall skulle jag kunna köra med tonat fram på min calibra om jag har dom små utan toning.. Någon som vet?

1337
1 343 Inlägg
18 april 2010
ttompa skrev:
Xtravagant skrev:
ttompa skrev:

Ok, ska kolla de men de går fortfarande inte att tona framrutor lagligt...

Finns inget att kolla och JO, det går att montera film lagligt.
Du läser inte lagtexten ordentligt.
Sålänge du klarar gränsen på 75% och inte är spegel så är det fullt lagligt.
Så snälla sluta skriv falska saker här nu.
Tillräcklig förvirring redan.

1337
1 343 Inlägg
18 april 2010
Ingetnick skrev:
ttompa skrev:
Eller om du har en bil me uppdelad sidoruta fram så du har en liten ruta vid backspegeln för då räknas den som första rutan

Nu vart ja lite nyfiken, trodde det var fram till b-stolpen som gällde?
I sånt fall skulle jag kunna köra med tonat fram på min calibra om jag har dom små utan toning.. Någon som vet?

Glöm det han skrev. Det är påhitt.
Alla rutor i förarens siktfält gäller reglerna för, dvs b stolpen.
Så att tro man ska komma undan bara för man har en liten trianglruta kan man glömma.

5 198 Inlägg
18 april 2010
tjafs tråd där alla vet bäst....

1337
1 343 Inlägg
19 april 2010
gamlingen skrev:
tjafs tråd där alla vet bäst....

Så blir det alltid.
Någon har hört någon från en kompis kompis och helt plötsligt blev det någon form av sanning.
Alla vet bäst men bara 1 har rätt.
Enligt min mening är lagtexten mycket lätt att läsa och bör inte skapa så mycket problem.
Sen tycker jag och det gäller alla forum, om man inte vet är det bättre att inte skriva.

78 Inlägg
20 april 2010
Om du har en orginal framruta som ligger på säg 80 procent genomsläpp och du vill ha solfilm på och klara dig inom 70% måste du ha en solfilm som klarar ett ljusgenomsläpp på 90-95% genomsläpp och någon tonad film som gör det finns det inte så att tona en ruta lagligt fram går inte... Visst, har man en jävla tur så kanske dom inte märker det eller så kanske dom är hyggliga och låter de vara men vissa kommer åka på de hur ljus filmen än är just för att rutan är försedd med film i efterhand...
Varför tror du dom skriver med att man inte får förse rutan med solfilm eller färgskikt i lagen om de inte skulle ha någon betydelse, de e ju för att du knappt kan ha transparent film på utan att minska ljusgenomsläppet...

Sen vill inte jag att de ska bli nå tjafs, vill bara inte att folk som inte vet vad som gäller ska gå och tro att dom kan gå och köpa den ljusaste filmen på biltema och tro att om kan få de lagligt, eftersom dom flesta företag som erbjuder solfilm bara har upp till 45-50% ljusgenomsläpp så tror jag inte nån annan kan få tag i solfilm om släpper igenom över 70% heller... Men om nån kan visa mig sån solfilm eller en bil som har tonat rutor i efterhand och fått uppmätt 70% eller mer så visa mig gärna det så ska jag med glädje köpa mig en uppsättning såna...

1337
1 343 Inlägg
20 april 2010
ttompa skrev:
Om du har en orginal framruta som ligger på säg 80 procent genomsläpp och du vill ha solfilm på och klara dig inom 70% måste du ha en solfilm som klarar ett ljusgenomsläpp på 90-95% genomsläpp och någon tonad film som gör det finns det inte så att tona en ruta lagligt fram går inte... Visst, har man en jävla tur så kanske dom inte märker det eller så kanske dom är hyggliga och låter de vara men vissa kommer åka på de hur ljus filmen än är just för att rutan är försedd med film i efterhand...
Varför tror du dom skriver med att man inte får förse rutan med solfilm eller färgskikt i lagen om de inte skulle ha någon betydelse, de e ju för att du knappt kan ha transparent film på utan att minska ljusgenomsläppet...

Sen vill inte jag att de ska bli nå tjafs, vill bara inte att folk som inte vet vad som gäller ska gå och tro att dom kan gå och köpa den ljusaste filmen på biltema och tro att om kan få de lagligt, eftersom dom flesta företag som erbjuder solfilm bara har upp till 45-50% ljusgenomsläpp så tror jag inte nån annan kan få tag i solfilm om släpper igenom över 70% heller... Men om nån kan visa mig sån solfilm eller en bil som har tonat rutor i efterhand och fått uppmätt 70% eller mer så visa mig gärna det så ska jag med glädje köpa mig en uppsättning såna...

Jag gillar dig!
Du är helskön, trots att du inte har en aning om vad som gäller och inte kan läsa lagtexten så ger du dig inte.
Jag har film som klarar gränsen. vill du köpa?

Du har inget som styrker det du skriver..

Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Men var går gränsen för färgat skikt och solfilm?
Läser man texten så står det att man ska högre ljusgenomsläpp än en viss procent.
Har man det är det godkänt. Sjukt lätt att läsa texten.

78 Inlägg
20 april 2010
Ja har du det så köper ja det av dig nästa bil jag handlar... Hur många procent släpper den igenom då?
Ja jag vet att man måste ha högre genomsläpp än 70% Därför är det ju omöjligt att tona en ruta som från fabrik ligger på 80%, med en film som ligger på under 80% för att om du mot all förmodan har en film som säg släpper igenom 70% så har du inte 70% genom hela rutan och filmen ändå... och kolla man i ditt galleri på sidan så hade du inte en film som går över 50% ens...

78 Inlägg
20 april 2010
Och jag förstår inte att du som har/jobbar på en firma med solfilm kan säga att man får ha de när andra solfilmsfirmor/vv/besiktningen/polisen säger att man inte får/att det är olagligt att ha de...

1337
1 343 Inlägg
20 april 2010
ttompa skrev:
Ja har du det så köper ja det av dig nästa bil jag handlar... Hur många procent släpper den igenom då?
Ja jag vet att man måste ha högre genomsläpp än 70% Därför är det ju omöjligt att tona en ruta som från fabrik ligger på 80%, med en film som ligger på under 80% för att om du mot all förmodan har en film som säg släpper igenom 70% så har du inte 70% genom hela rutan och filmen ändå... och kolla man i ditt galleri på sidan så hade du inte en film som går över 50% ens...

Jag slutar diskutera detta med dig nu.
Det jag skrivit flertalet gånger är vad som gäller.
Jag har en film som släpper genom 94% av ljuset för att vara exakt.
Denna film är 100% laglig att använda på främre dörrar och vindruta.

Det finns enkla anledningar till att dom du frågar säger att man inte får.
1. dom har ingen aning om vad som gäller.
2. dom har ingen möjlighet att mäta ljusgenomsläppet och därför är det lättare att säga att inget är lagligt.

Det krävs så fruktansvärt lite för att rutorna ska bli olagliga så då är det lättare för myndigheter att säga att film inte får monteras. då blir det ingen bedömningsfråga som måste styrkas med ljusmätare.

Blir man stoppad av polis för toning så är det bara till att be han mäta ljusgenomsläppet.
Polisen har 4st mätare i sverige om jag inte minns fel.
Så risken att bli stoppad av en som har den är minimal.

Jag skulle vilja säga att jag tror aldrig någon här på denna sidan har blivit stoppad av en polis som faktiskt mätt rutorna.

kan du göra mig en tjänst?
Be de personerna förklara som du pratat med på sbp / vv / polisen osv att förklara hur ALLA polisbilar kan ha film på framdörrarna om det nu är som dom säger olagligt.
Tror du verkligen att det är jag som har fel.
9/10 poliser vet inte ens att det sitter film på framrutorna.

Nu har jag sagt vad som gäller och tänker inte diskutera detta med dig för du kommer aldrig förstå att du har fel när det gäller detta i vilket fall.

78 Inlägg
20 april 2010
till alla som funderar på toning på framrutorna, här är ett mail från transportstyrelsen till mig:
Hej Tommy !! 
Följande gäller enl. Vägverkets Föreskrift (VVFS 2003:22) om tonade rutor. http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm
31 kap. Sikt och sikthjälpmedel
10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta. Till ruta i förarens siktfält räknas framrutan och främre sidorutorna.

Som upplysning kan nämnas att en klar vindruta har en ljusgenomsläpplighet som ligger mellan 80 och 90 %. Om man tonar en klar vindruta 20 % så kommer ljusgenomsläppligheten att bli mellan 64 och 72 %, alltså inte godkänt. Om man tonar en tonad sidoruta 25 % så får man en ljusgenomsläpplighet på mellan 52 och 56 %. En fabriksmonterad vindruta har en ljusgenomsläpplighet på mellan 75 och 80 % och en fabrikstonad sidoruta mellan 70 och 75 %. Det är nästan inte ens möjligt att klistra en klar film på en sådan ruta och klara kravet på 75 % för vindruta eller 70 % för annan ruta i förarens siktfält.
Med vänlig hälsning
Supportenheten
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen
Box 267781 23
Borlänge
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

Och här är ett mail från en etablerad solfilmsfirma:
Hej
Det finns ingen film som är laglig på framdörrarna. Inte ens transparant.
Så lyder lagen
MVH SolfilmCenter AB

MEN, de finns solfilm att köpa som är laglig och klarar gränsen i lagen.. Leta reda på den firma/firmor som säljer den om ni vill ha laglig toning på sidorutorna fram smile de står även på deras sidor att toningsfilm på framrutor inte är godkänt enligt SBP men en representant har sagt att så inte är fallet...
Senast redigerat av ttompa (20 april 2010)

Entreprenör
1 286 Inlägg
20 april 2010
Xtravagant: jag tycker du kommer med vilseledande information utan källhänvisningar dessutom.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/
På länken ovan skriver Transportstyrelsen:
"Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor."

Och vi kan gå djupare än så.

Här citerar jag VVFS2003:22 - 31 kapitlet paragraf 5:
5§     Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls

10 §   Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Och även om "dom flesta inte kan mäta ljusgenomsläpp" - så är det fortfarande INTE LAGLIGT. Sen att en del slinker igenom med det är en HELT ANNAN SAK.

EDIT: Haha medans jag satt o bläddrade i lagboken på notisum och i VV's föreskriver så hann han ovan mig före. smile
Senast redigerat av NiKeMaN (20 april 2010)

// Niklas Johansson

1337
1 343 Inlägg
20 april 2010
Jag ser att ni hittar texten där det står de olika procenten.
Men det är ju fortfarande så att ligger man över det så är det fortfarande lagligt.

Vad är det jag ska hänvisa till NiKeMaN??
Ni lägger ju upp texten så det är bara till att läsa den rakt upp och ner.

"Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand."

Denna mening kan ni bortse ifrån då det inte finns någon definition på vad solfilm och färgskikt är mer än att det är om det är mörkare än 75%. allt som är ljusare än 75% räknas inte som solfilm eller färgskikt.

Hur kan det komma sig att min information är vilseledande?

JA, man får montera film på främre rutor OM det klarar kraven på 75%.
NEJ, man får inte montera solfilm som gör att ljusgenomsläppet blir mindre än 75%..
Det är ju skitlätt det jag skriver.
Det finns film idag som klarar kraven.

Vad solfilmsCenter säger har jag inte mycket över för.
Den personen som kunde något där är borta från företaget.
Plus att det är en "vanlig" solfilmsfirma.
De köper allt sitt material från annan firma i sverige.

Om jag utgår från mig själv så har jag både egen import där jag har full koll på vad som gäller.
Jag har även haft långa samtal med diverse olika myndigheter där man diskuterat fram förslag på vad som gäller.
Och det är som jag sagt tidigare att det sitter film på alla rutor på en polisbil.
bakgrund:
Tidigare monterade man säkerhetsfilm sen solfilm över på bakre rutor och bara säkerhetsfilm på framrutor. Nu har det blivit ändring. Så nu är det endast tillåtet att montera klar säkerhetsfilm på bakre rutor som är fabrikstonade och framdörrar. Är bilen inte fabrikstonad får man inte montera 2 olika filmer på de bakre rutorna längre utan det ska vara 1 film. säkerhetsfilm som är ca 35% tonad.

Så man kan säga att min information jag lägger fram här är 100%.
Jag har haft diskussioner med så många gällande detta så jag har stenkoll.

Ni visar en text om och om igen att det måste vara 75% genomsläpp, ja det vet jag.
Men montera en som klarar det så är det som sagt fullt lagligt.

78 Inlägg
20 april 2010
men lägg upp en länk eller referensobjekt till den toningsfilmen då så vi vet vad vi ska köpa för att få laglig toning...

456 Inlägg
20 april 2010
Satt och läste igenom tråden och känner att jag måste blanda mig i lite grann wink

Har provat och mätt lite rutor med en sån apparat som bilprovningen använder, vad det nu heter?
Och vi provade på lite random bilar som fanns bland arbetskamrater.
Och främre sidorutorna på dom allra flesta bilar har nån typ av toning i glaset från fabrik, och lägger vi därtill lite normalt slitage på en bil som är typ 10 år(microrevor från isskrapor och dyl) så är dom allra flesta och balanserar på gränsen till vad som är godkänt.
Det va tillochmed några vi kollade som låg på 65-68 % alltså helt original rutor.

Så att tro att man kan montera nån film överhuvudtaget och klara 70% tvivlar jag starkt på!
Sen om man kollar "nyare" bilar så ligger ju många tillverkare precis på gränsen till vad som är lagligt redan när bilarna är nya.

Men nu mäter inte bilprovningen rutor längre utan kan det konstateras att främre sidorutorna är försedda med nån typ av film, transparent eller tonad så är det underkänt.
Bara att knalla in på närmaste station och dubbelkolla om nån tvivlar, sen att många slinker igenom ändå med tonade rutor det är ju en annan sak....

growing old is mandatory growing up is optional

Sök