Bes.man slet av mina bromsslangar o gav mig körförbud?!

MilleN
1 maj 2010 · 9 108 Inlägg

Mechanimal skrev:
Men brukar inte en besiktningshall se ut som såhär;
Första steget; ljusinställning osv
Andra steget; besiktningsman kör över bromstest, fram och bak.
Tredje steget; bilen hissas upp

Eller? Är inte det en standard? Eller skiljer det helt beroende på vart man är? Jag har besiktat i Örebro(Bista och Lillån), Lindesberg och Karlskoga; all the same, men men, man lär sig alltid något nytt.

Ibland där jag besiktat (Trollhättan, Helsingborg) bromsar dom sist då det är i ett litet uthus så det är olika. I Vänersborg satt bromsrullarna inne i hallen så då tog dom det tidigare. Finns ju inget som säger att dom måste testa allt i en viss ordning.

Tycker nog att han kunde gett dig en bra att veta istället då han märkte att dom faktiskt inte gick att rycka loss från början så kunde dom kikat det nästa år igen i så fall.

Blev lite lack på en gubbe som besiktade min 2,6, han slog för kung och fosterland på både tröskel och draget med den vassa delen på hammaren tills det gick hål, visst var det lite rostigt men vafan, det såg exakt likadant ut året innan. Sa till honom att han fan inte behövde ta i så han storknar?!?! Då muttrade han bara lite. Störigt även om man vet att man har 'lite' fel eftersom andra besiktningsmän inte hade gjort likadant. roll

Jag är inte heller så glad på Helsingborgs bilprovning då dom ryckte såpass hårt i bakre delen av avgassystemet som jag bytt ut mot raka rör (Bakre ljuddämparen var kass) att det släppte i flänsen. När jag åkte in igen med överdrivet ordentligt fastsatt rör gnällde dom på ljudnivån att det var snudd på ombesiktning bara för det.. Men vafaan, alla mina bilar har varit utan bakre dämpare och jag har aldrig hört någon klaga.

Benni86
1 maj 2010 · 167 Inlägg

När jag besiktigade min saab 9-5 för första gången i år så trodde jag inte den skulle gå igenom med anledning till att handbromsen inte tar alls.. Men ja ville testa.. Så ja körde in och han testade bromsarna och sa att allt var okej förutom handbromsen.. Men det kan ju kvitta sa han i och med att ja måste lägga i backen för att ta ut nycklen.. Denna killen i Ängelholm var mycket trevlig och sa bara till mig att jag borde fixa handbromsen men det blev ingen ombes iaf.

evilaudio
1 maj 2010 · 16 195 Inlägg

saababenni skrev:
När jag besiktigade min saab 9-5 för första gången i år så trodde jag inte den skulle gå igenom med anledning till att handbromsen inte tar alls.. Men ja ville testa.. Så ja körde in och han testade bromsarna och sa att allt var okej förutom handbromsen.. Men det kan ju kvitta sa han i och med att ja måste lägga i backen för att ta ut nycklen.. Denna killen i Ängelholm var mycket trevlig och sa bara till mig att jag borde fixa handbromsen men det blev ingen ombes iaf.

då kan ja ju säga att han gjorde ett tjänstefel..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
calle2jz
1 maj 2010 · 371 Inlägg

alla som säger att om han lyckas dra sönder bromsslangen så kan den inte ha vart bra. bullshit. köp en helt ny bromsslang och sätt dit, jag lovar att det inte är några som helst problem med att slita loss den från där den sitter fast i "vulkningen" eller vad ska säga.. har provat själv, och tex när man skall byta bromsslang och sätter dit den nya och råkar tappa oket. ( ca 5 cm fall) så kan den nya slangen gå av:P

så den behöver inte ha vart dålig....

tomtemat
1 maj 2010 · 218 Inlägg

JapMax skrev:
Samtidigt som jag tycker att går en bromsslang att slita av för hand är den kass så skulle jag ju bli lagom ifrågasättande vad fan han höll på med om han gjorde så på min bil.

Precis, han tog i rejält asså (tvåhandsgrepp) men men.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Janken Driver
1 maj 2010 · 2 111 Inlägg

evilaudio skrev:

saababenni skrev:
När jag besiktigade min saab 9-5 för första gången i år så trodde jag inte den skulle gå igenom med anledning till att handbromsen inte tar alls.. Men ja ville testa.. Så ja körde in och han testade bromsarna och sa att allt var okej förutom handbromsen.. Men det kan ju kvitta sa han i och med att ja måste lägga i backen för att ta ut nycklen.. Denna killen i Ängelholm var mycket trevlig och sa bara till mig att jag borde fixa handbromsen men det blev ingen ombes iaf.

då kan ja ju säga att han gjorde ett tjänstefel..

Indeed! mad

Handbromsen är något som de brukar vara, o ska vara kinkiga med.

Bilar är tillräckligt  "farliga" med förare... vill inte komma åkandes i en backe o möta en utan... wink

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
myran Foto/Bilnörd
1 maj 2010 · 1 541 Inlägg

Är det ett känt fel sak han självklart kontrollera den noga.

En frisk slang skulle ha hållt. Det blir rejält höga tryck i ett broms-system. Delen var helt enkelt dåligt.


Visst kan man anse att metoden han använde är dålig. MEN han får ju inte släppa igenom en bil som är trafikfarlig. och det var din bil om han kunde rycka av slangen för handkraft.


Bara gilla läget och fixa nya slangar. o glida tillbaka o visa upp.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
myran Foto/Bilnörd
1 maj 2010 · 1 541 Inlägg

lindstrome skrev:
alla som säger att om han lyckas dra sönder bromsslangen så kan den inte ha vart bra. bullshit. köp en helt ny bromsslang och sätt dit, jag lovar att det inte är några som helst problem med att slita loss den från där den sitter fast i "vulkningen" eller vad ska säga.. har provat själv, och tex när man skall byta bromsslang och sätter dit den nya och råkar tappa oket. ( ca 5 cm fall) så kan den nya slangen gå av:P

så den behöver inte ha vart dålig....

Du har ca 130bar i bromsystemet. dvs 130kg tryck per kvadratcentimeter.  Nästan så du bör kunna hänga i slangen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Andreas 940 -utan 940
1 maj 2010 · 1 728 Inlägg

Trådskaparn; om han ställer sig och rycker i de sprillans nya slangarna, då vet du att det är personligt.
Fråga isåfall om han vill göra upp utanför. smile

tomtemat
1 maj 2010 · 218 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Trådskaparn; om han ställer sig och rycker i de sprillans nya slangarna, då vet du att det är personligt.
Fråga isåfall om han vill göra upp utanför. smile

haha, ah skulle han börja rycka o dom då vet ja inte va ja gör mad

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Janken Driver
1 maj 2010 · 2 111 Inlägg

tomtemat skrev:

Andreas 940 skrev:
Trådskaparn; om han ställer sig och rycker i de sprillans nya slangarna, då vet du att det är personligt.
Fråga isåfall om han vill göra upp utanför. smile

haha, ah skulle han börja rycka o dom då vet ja inte va ja gör mad

Han kanske gillar o dra i slangar... wink. Du kan ju alltid fråga lite flörtigt haha lol

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
joelimmo
1 maj 2010 · 1 380 Inlägg

Janken skrev:

tomtemat skrev:

Andreas 940 skrev:
Trådskaparn; om han ställer sig och rycker i de sprillans nya slangarna, då vet du att det är personligt.
Fråga isåfall om han vill göra upp utanför. smile

haha, ah skulle han börja rycka o dom då vet ja inte va ja gör mad

Han kanske gillar o dra i slangar... wink. Du kan ju alltid fråga lite flörtigt haha lol

hahahaha lol .

BMW E28 (1982)
tomtemat
1 maj 2010 · 218 Inlägg

Janken skrev:

tomtemat skrev:

Andreas 940 skrev:
Trådskaparn; om han ställer sig och rycker i de sprillans nya slangarna, då vet du att det är personligt.
Fråga isåfall om han vill göra upp utanför. smile

haha, ah skulle han börja rycka o dom då vet ja inte va ja gör mad

Han kanske gillar o dra i slangar... wink. Du kan ju alltid fråga lite flörtigt haha lol

Tvek om ja vågar de yikes hahahaha big_smile

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 maj 2010 · 10 427 Inlägg

På min förra bil fick jag byta bromsslangar för att de var lite torra.
Monterade nya (4st fram) och ombesiktade, de klämde lite på slangarna
bara och sen var det klart. Inget ryckande i de gamla eller de nya,
men det kanske är någon modellspecifik kontroll?

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 maj 2010 · 10 427 Inlägg

Mechanimal skrev:
Men brukar inte en besiktningshall se ut som såhär;
Första steget; ljusinställning osv
Andra steget; besiktningsman kör över bromstest, fram och bak.
Tredje steget; bilen hissas upp

I Falun är det:

1. Bromstest, lamporna funktionskontrolleras
2. Testkörning
3. Avgaskontroll
4. In i hall, ljusinställning, bälten osv
5. Hissas upp

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Koop
1 maj 2010 · 1 867 Inlägg

Det är väl denna bilen som hamnade på KBA bilservice efter besiktningen? Du verkar ha träffat på snubben som är nitisk på bromsslangar här i kungsbacka, han rycker och sliter och klagar alltid på slangarna.
Eftersom slangarna gick av, och din bil saknar bromsar(hörde ryktesvägen att även handbromsen var ur funktion) så är det ett solklart fall av körförbud.
Som flera stycken har sagt tidigare, var glad att bes.mannen hittade felet i hallen istället för att du trampade sönder slangarna ute på vägen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Ahonen
2 maj 2010 · 350 Inlägg

Visst va det väl bra att han hitta felet på slangen. Men istället för att rycka av den, så kunde han gett en tvåa på det?
Jag menar, om en broms slutar funka på bilen så ska det väl inte spela någon roll, egentligen? Då nyare bilar har det uppdelat i flera kretsar.. Slutar en broms fungera ska du iallafall ha bromsverkan på två alternativ tre hjul!

Så jag tycker en 2a på det hade varit bättre än körförbud faktiskt..

n_andersson
2 maj 2010 · 689 Inlägg

Ja det va ju en jävla tur att han lyckades rycka av dom, vem vet vad som kunde ha hänt om dom gått av när du bromsat ute i trafiken. är dom så dåliga så dom går att ryckas av med handkraft så är dom verkligen i dåligt skick.
Den besiktningsmannen skötte sitt jobb som han förväntas att göra

n_andersson
2 maj 2010 · 689 Inlägg

zagzer skrev:
Visst va det väl bra att han hitta felet på slangen. Men istället för att rycka av den, så kunde han gett en tvåa på det?
Jag menar, om en broms slutar funka på bilen så ska det väl inte spela någon roll, egentligen? Då nyare bilar har det uppdelat i flera kretsar.. Slutar en broms fungera ska du iallafall ha bromsverkan på två alternativ tre hjul!

Så jag tycker en 2a på det hade varit bättre än körförbud faktiskt..

bromsar är såpass viktiga på en bil så är det nått alvarligt fel på en krets så är det ju självklart att det blir körförbud!

tomtemat
2 maj 2010 · 218 Inlägg

Koop skrev:
Det är väl denna bilen som hamnade på KBA bilservice efter besiktningen? Du verkar ha träffat på snubben som är nitisk på bromsslangar här i kungsbacka, han rycker och sliter och klagar alltid på slangarna.
Eftersom slangarna gick av, och din bil saknar bromsar(hörde ryktesvägen att även handbromsen var ur funktion) så är det ett solklart fall av körförbud.
Som flera stycken har sagt tidigare, var glad att bes.mannen hittade felet i hallen istället för att du trampade sönder slangarna ute på vägen.

Du verkar veta mkt.. ? vem fan e du? tongue haha. Handbromsen hade jag tänkt o fixa nu i helgen, hade förväntat mig en 2a bara på den men han hitta mer än så.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang