4146
Sök

Byta ut dragkroken på bilen

1 302 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Min drag krok är rostig som bara den på ådin och har därför tänkt att äntingen byta ut den eller ta bort den.

Måste man typa om bilen om jag tar bort kroken eller är det bara att montera av den/byta ut den utan någon kontroll av tex besiktningen?

Mycket tacksam för svar smile

2 855 Inlägg
24 oktober 2010
Tar du bort draget på bilen så måste du göra en begränsad reg.bes och den kostar 380:-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 oktober 2010
* Byter du draget måste du göra en begränsad registrringsbesikning eftersom det har gjorts exakt samma procedur som när draget monterades första gången.
* Svetsar du en mutter på kulan kan du regga om det som cykelhållare, dvs begränsad reg.bes.
*Tar du bort det helt är det begränsad regbes som gäller där med.
*Har man ett demonterbart drag som fastnat kan man svetsa fast det och registrera om det till fast, naturligtvis med regbesiktning där med sad
*Försöker du reparera det får du inte igenom det för man får inte reparera draganordningar som en gång fått nerslag.

MVH

945 Inlägg
25 oktober 2010
Går alla på rykten eller går ni bara efter "hur det alltid varit"?

Lagen är borta för att behöva göra någon form av kontroll/bes. osv vid montering av dragkrok.
Då gör vi detta baklänges. Lagen är fortfarande borta. Finns 2.st trådar där det snackats mycket om detta.

Sen ang. att man inte får rep. sin dragkrok pga en 2a tex. är också lite fel, oavsett lag som finns där.
Många bekanta inklusive mig själv har fått 2or på detta. Stålborste och hammarlack= fläckfritt.

TS: Behöver du dragkrok? Köp en ny och montera. Behöver du ingen? Plocka bort den. Svaret är enkelt.

* Voff voff *
11 145 Inlägg
25 oktober 2010
Bjare skrev:
Lagen är borta för att behöva göra någon form av kontroll/bes. osv vid montering av dragkrok.
Då gör vi detta baklänges. Lagen är fortfarande borta. Finns 2.st trådar där det snackats mycket om detta.

Nej...?! Lagen att man måste göra regbes vid montering av krok finns kvar! Eller fanns iaf för en månad sedan när jag monterade min...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 337 Inlägg
25 oktober 2010
Bilprovningens hemsida skrev:
Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad.

Detta stämmer alltså inte? Känns annars som en ganska säker källa, kan jag tycka.

Sök