**Problemet löst** Overdriven funkar inte på min 740 GLT 16V - 89 . vad kan det vara för fel ?? **Problemet löst !!!**

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
25 oktober 2010 · 991 Inlägg

Hej.
Har precis införskaffat mig en Volvo 744 GLT 16V -89 som overdriven inte funkar på.
Lampan i instrumentpanelen tänds inte och det klickar inte i reläet heller när man försöker lägga i od:n .
Så nu undrar man vad det skulle kunna vara för fel ??   
Ska kolla reläet imorgon men vill gärna ha lite mer kött på bena inna jag börjar riva och slita isär en massa tongue

Tack på förhand  Mvh Emil

Senast redigerat av Klorin_Elvis (15 november 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 oktober 2010 · 3 180 Inlägg

sladdarna upp till knapparna i spaken är en klassiker att dom är avskavda.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
25 oktober 2010 · 991 Inlägg

Hur kollar man det på enklast sätt ??  ta bort knoppen bara elr ta bort hela spaken ??   är inte så bra på småpille göra så att säga tongue

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Volvo Knugen The one and only
26 oktober 2010 · 1 091 Inlägg

Enklast är nog att klippa kabeln nedanför spaken o mäta där för knappen kan vara marig att få dit igen om man rycker bort den. Men jag gissar iaf på att det är reläet som är kasst smile

Vi kan kanske kika på det i helgen wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
26 oktober 2010 · 991 Inlägg

Kollade kablarna upp i spaken idag och hittade inget brott på kablarna allafall där .   sen tog jag isär ett par kontakter under mitten plasten och tog och sprayade med lite wd40 och juckade fram och tillbaka . men blev ingen skillnad tyvärr . tog även bort reläet och kikade lite snabbt på de och juckade även det fram och tillbaka i hållaren men ingen skillnad .
Ja du Knugen det kanske vi kan göra smile   // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Har för mig att det ska finnas felsökningsguider på diverse forum.
Kan även vara strul med hårdvaran i överväxeln.
På M46 sitter det även en (mekanisk?) givare som känner av när 4:e växeln är i.
Den kan tydligen också strula wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Perkkon
27 oktober 2010 · 11 Inlägg

Direkt koppla skiten så funkar de sen tongue annars e de solinoiden som e kass big_smile

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar
Volvo 940 Turbo "940 Turbo Plus" (1993)
beckstroem
27 oktober 2010 · 871 Inlägg

Kabeln nere på overdriven kan lossna, relä't kan ha gått sönder och givetvis som alla andra skrev och som du redan kollat, kablarna i spaken smile

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
27 oktober 2010 · 991 Inlägg

Ska kika på kablarna undertill på fredag när jag har möjlighet till en höglyftande domkraft och garage  smile
Annars blir det att testa att direkt koppla "skiten" som Perkkon skriver smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
beckstroem
27 oktober 2010 · 871 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Ska kika på kablarna undertill på fredag när jag har möjlighet till en höglyftande domkraft och garage  smile
Annars blir det att testa att direkt koppla "skiten" som Perkkon skriver smile

kabeln som jag menar ska vara gul (kan skifta från bil till bil men den var gul när jag hittade precis samma fel på kompisens m46 wink

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
27 oktober 2010 · 991 Inlägg

^Åfasen är det kabeln som går till solenoiden nere på lådan ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
beckstroem
27 oktober 2010 · 871 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
^Åfasen är det kabeln som går till solenoiden nere på lådan ??

ja så kan det nog vara, vettefan :p men gick till nått rund och lite avlångt med ett stift på :p

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
9 november 2010 · 991 Inlägg

Har kollat alla kablar nu och dom är hela , kollade kablarna ner till solenoiden och gjorde rent kontakt ytan på stiften och satte tillbaka den . har även testat med ett annat relä men fortfarande inte ett liv i overdriven sad   
Ska be någon hjälpa mig att mäta på kablarna så det är ström på dom överhuvud taget .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
MrLego Volvonörd
9 november 2010 · 1 187 Inlägg

Annars ett vanligt fel som kan uppstå är att det är gammal olja eller ingen olja alls i overdriven, flertalet lådor som man har kollat oljan i eller bytt den så brukar den hoppa igång. Nu har jag lämnat iväg för det så jag vet inte vart oljan ska fyllas eller finns eller vad det ska vara för typ av olja. Men det ska vara separat olja till overdriven...

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
nirsa
9 november 2010 · 17 Inlägg

Är nog kontakten för 4ans växel som krånglar...

Du kan testa det genom att ta loss kabeln till den och jorda kabeln och sedan trycka på overdriveknappen, med tändnigen på, och se om lampan hoppar i. Är en blå eller grön el svart kabel med rund stift.
Hoppar den i då är konakten trasig och bara att byta, kostar inte mycket på Volvo..

Kontakten/brytaren sitter på höger sida om lådan (i bilens färdriktning) ganska högt upp, brukar vara svårt att komma åt men det går.

Volvo Knugen The one and only
9 november 2010 · 1 091 Inlägg

Är du säker på att Jimmys relä var helt då? Har du förresten kollat om lampan i instrumentpanelen är hel?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
10 november 2010 · 991 Inlägg

nirsa skrev:
Är nog kontakten för 4ans växel som krånglar...

Du kan testa det genom att ta loss kabeln till den och jorda kabeln och sedan trycka på overdriveknappen, med tändnigen på, och se om lampan hoppar i. Är en blå eller grön el svart kabel med rund stift.
Hoppar den i då är konakten trasig och bara att byta, kostar inte mycket på Volvo..

Kontakten/brytaren sitter på höger sida om lådan (i bilens färdriktning) ganska högt upp, brukar vara svårt att komma åt men det går.

Den kontakten är väl bara till för att spärra överväxeln så den bara kan läggas i på 4ans växel ??





Volvo Knugen skrev:
Är du säker på att Jimmys relä var helt då? Har du förresten kollat om lampan i instrumentpanelen är hel?

Ja vad jag vet så var reläet helt,  och lampan var trasig när berglind och jag kollade men är numera hel ....

MrLego skrev:
Annars ett vanligt fel som kan uppstå är att det är gammal olja eller ingen olja alls i overdriven, flertalet lådor som man har kollat oljan i eller bytt den så brukar den hoppa igång. Nu har jag lämnat iväg för det så jag vet inte vart oljan ska fyllas eller finns eller vad det ska vara för typ av olja. Men det ska vara separat olja till overdriven....

Men även fast oljan är slut elr dålig/gammal så ska ju lampan tändas och reläet klicka för att visa att den försöker lägga i men att det inte går ????

Senast redigerat av Klorin_Elvis (10 november 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
nirsa
10 november 2010 · 17 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:

nirsa skrev:
Är nog kontakten för 4ans växel som krånglar...

Du kan testa det genom att ta loss kabeln till den och jorda kabeln och sedan trycka på overdriveknappen, med tändnigen på, och se om lampan hoppar i. Är en blå eller grön el svart kabel med rund stift.
Hoppar den i då är konakten trasig och bara att byta, kostar inte mycket på Volvo..

Kontakten/brytaren sitter på höger sida om lådan (i bilens färdriktning) ganska högt upp, brukar vara svårt att komma åt men det går.

Den kontakten är väl bara till för att spärra överväxeln så den bara kan läggas i på 4ans växel ??

Den känner av att 4an är i och tillåter därmed ODn att gå in, Om den inte "känner" av 4an så kommer aldrig ODn att hoppa i.
Dvs om kontakten är trasig spärrar den alltid...
Lätt att testa som beskrivet ovan, bara att jorda kabeln och testa knappen..

Bensinskallen P o r s c h e
10 november 2010 · 1 700 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:

nirsa skrev:
Är nog kontakten för 4ans växel som krånglar...

Du kan testa det genom att ta loss kabeln till den och jorda kabeln och sedan trycka på overdriveknappen, med tändnigen på, och se om lampan hoppar i. Är en blå eller grön el svart kabel med rund stift.
Hoppar den i då är konakten trasig och bara att byta, kostar inte mycket på Volvo..

Kontakten/brytaren sitter på höger sida om lådan (i bilens färdriktning) ganska högt upp, brukar vara svårt att komma åt men det går.

Den kontakten är väl bara till för att spärra överväxeln så den bara kan läggas i på 4ans växel ??

Ja precis, och den kontakten måste vara aktiverad för att du ska få ström överhuvudtaget till elektroniken wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
10 november 2010 · 991 Inlägg

okej får ta och kika det smile tack sålänge big_smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang